2026-09-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Dina bekanta/grannar tisslar och trasslar antagligen om att "där sitter han i sin hyrda stuga och tror han är märkvärdig"

Bättre äga en BR, än att hyra ett kyffe?

Om du nu har goda finanser så kanske du kan bo i lägenhet, men även hyra oägd stuga i skogen

Tror du? Ja tror inte ja uttrycker denna åsikt så mycket på plats , ja vet ju att de inte är ”norm” att tycka så här o att många bor i lägenhet o de säkert finns dem som mår bra i de
Citera
2026-09-09, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Fast nu är det ju skillnad på lägenhet och lägenhet också, ligger den i någon exotisk förort så förstår jag att det kan kännas som ett nerköp, men ligger den däremot centralt - och kanske även är en BR - så behöver det absolut inte kännas så.

Den är central o inte i något slum område . Grannarna verkar bra , ha bra jobb o så, har googlat lite på de. Så själva läget verkar ändå vara riktig bra!
Citera
2026-09-09, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Jag har bott många år i en bostadsrätt centralt i staden där jag växte upp. Det jag mest skulle önska är att slippa höra dörrar öppnas och stängas samt ljudet från hissen.
Det kanske är en tröst att det oftast är i hyresrätter där du hittar det riktiga skräpet?

Menar du skillnad på att äga o hyra ? Nu när jag tänker så självklart en skillnad på att ha pengar att ”köpa” ut lägenhet . Men i mitt huvud är det nästan samma , man bor ju i låda på låda , tätt inpå resten o huset. Man har inte frihet . Men de är klart att dem från min barndom som rökte inomhus p så säkert hyrde o inte köpte ut
Citera
2026-09-09, 09:43
Medlem
Det är väl bättre att köpa ett hus än att hyra en stuga eller bostadsrätt.
Citera
2026-09-09, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
En sak som ofta kännetecknar wt är undermålig svenska, speciellt i skrift.
Det sagt så borde du passa utmärkt i en lägenhet men jag kan inte rekommendera det för grannar är sällan något positivt.
Finns inga nackdelar med att ha luft mellan sig och grannarna men en massa nackdelar med att dela vägg, trapphus etc med grannar som det enda man har gemensamt med är adressen vilket tycks vara vädligt svårt begripa för många som tror att en gemensam adressen gör att man har någon sorts band?? Men du kan ju vara en person som gillar att bjuda in eller bli inbjuden på kaffe titt som tätt.

Gå ur min tråd om du ska påpeka grammatik . Annars bra synpunkter
Citera
2026-09-09, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag har gjort Din resa.
Gått från hus med olika standards till en fin och välfungerande lägenhet.

På +sidan:
* Närheten till butik och allmänna kommunikationer
Jag behöver faktiskt ingen bil längre (kändes extremt ovant i början)

* Jag har inte ansvar för fastigheten om något skulle gå sönder / sluta fungera. Dvs inga oförutsedda boendekostnader.

* Jag slipper snöröja.

* Man måste "skärpa till sig". Det finns inte samma sociala utrymme att flippa ut när man bor i människobyn. Jag ser det som en bra begränsning.

Närhet till andra människor kan jag vara kluven till.
Kan vara djävligt irriterande med störande ljud (skrål och moppar t.ex), men samtidigt kan det vara trevligt med lite småprat med en granne.

På -sidan:
* Största nackdelen är att man är instängd. Möjligheten att gå ut sprillans näck med morgonkaffet finns inte längre (om man inte vill åka dit för förargelseväckande beteende).

* Tystnaden / ljuden från naturen är borta.
Att komma hem från jobbet när man bor i hus / stuga med enskilt läge är en befrielse som Du inte får i en lägenhet.

* Man måste ta hänsyn till andra; inte störa på något sätt. Anpassa sig. Kan vara av godo också.

* Det är inte lika lätt att riva väggar t.ex och bestämma planlösningen själv som när man bor i eget hus.

* Har Du otur kan Du få jobbiga grannar. Kolla upp dem först innan Du bestämmer Dig.

Tack för utförligt svar ! Har du känt den känsla som jag är rädd för , att du blev lite mindre lyckad , att du bor i låda på låda med andra folk o inte längre är din ”egen”
Citera
2026-09-09, 09:45
Medlem
Inte för att vara den som är den, men du HYR en stuga i skogen. Rätt WT, ärligt talat. En bostadsrätt är således inget nedköp.
Citera
2026-09-09, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
De hade ju varit drömmen men att köpa hus i ”centrum” i den stad jag bor i är för dyrt. De är ju denna ”kamp” som pågår i mig, fortsätta bo i mitt hus med ”bra känsla” eller flytta till stan men lägenhet o då ha lägenhets ångest
Ok. Ja kriget med sig själv är sällan kul. Jag kan inte bestämma vad och hur du ska göra. Kan ju bli bra i lägenheten men inge kul med ångest. Så om jag hade varit du, så hade jag nog bott kvar och avvaktat lite.
Citera
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Vore också skönt att bo inne i ”centrum” nära till jobb o till vänner o kollegor.

När du skriver "centrum" (inom citattecken) menar du då att det inte är ett riktigt centrum?
Citera
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Hej jag har en del åsikter som jag märkt kanske inte upplevs som sanna av alla. Vill börja med att förklara de. Jag har bott i hus hela mitt liv inklusive stuga. Aldrig radhus, de har alltid varit luft mellan mitt och nästa hus. Dem människor jag känt som bott i hus har varit ”lyckade” inklusive min egen familj när jag var barn. Dem har haft bra jobb o barnen har varit i snygga kläder . Dem i skolan som bodde i lägenhet kändes var alltid ”struliga”, rökte på rast, hamna i trubbel m ed mera . Har haft ex som bott i lägenhet som varit hövlig ”white trash ” - insett i efterhand. Så min bild är att man bor i lägenhet är ett nederfall. Vet om ursäkt iförväg om någon väcker anstöt av denna åsikt . De här är jag i alla fall så funkar min hjärna o denna är mitt utgångsläge. Så vidare till min fråga

Jag har alltid bott i hus inklusive stuga men nu har jag fått span på en bostads rätt som ser riktig fräsch ut . Balkong, stor, unik planlösning ingen dussin lägenhet . Dyr är den men jag har absolut tillräckligt med besparingar för att kunna lägga kontakt insats. Vore också skönt att bo inne i ”centrum” nära till jobb o till vänner o kollegor. Så finns många fördelare! Men det känns som ett nerköp , som jag inte längre klättrar upp i karriär utan tar steg tillbaka. Jag bor just nu i en stuga som jag hyr, ligger i skogen, fräsch, solig , stora fönster, inga grannar , en hel del privatliv . Vissa saker funkar inte , tvättmaskin är kass o disk maskin är ganska dålig , varm vatten tar jättelång tid att komma med mera men det är ju ett hus! Men jag vill flytta o jag vill bo i denna stads lägenhet! Den som stoppar mig är min inbyggda ”demon” som säger att jag blir sedd som en fattig strulig lägenhets person.

Jag tänkte jag inte kan vara ensam i hela Sverige med att ha denna åsikt o ”hata” lägenhet. Har någon gått samma resa? Hatar mass producerade lägenhet men ändå Gått från att vara hus person till lägenhets person ? Berätta i så fall, söker hjälp , står i valet o kvalet om jag ska lägga bud på denna lägenhet
Klassperspektivet nedkokat till (hyres)lägenheten. Får mig att undra ifall du spånar över ifall askkoppar orsakar cancer.

Jag som klassmedveten hyresgäst tycker att du vänder på det hela. Det är inte lägenheten i sig som orsakar tjuvrökandet i skolan; båda är symptom av klass. Jag trivs fint i min "mass producerade lägenhet" främst för att kostnaden och komforten är ganska trevlig. Grannar står jag ut med, men det kan säkert vara ett problem för andra. Det är väl sånt du bör fundera kring tycker jag, dvs hur du vill bo snarare än att fixera över ifall du uppfattas som en "fattig strulig lägenhets person". Hur tror du förresten att en särskrivare uppfattas av andra? Får mig att misstänka kanske inte hyresrätt men problem med uppmärksamhet i skolan kanske? Folk med psykiska problem trivs ofta ute i skogen har jag hört, där inga grannar stör.
Citera
2026-09-09, 09:49
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Tack för utförligt svar ! Har du känt den känsla som jag är rädd för , att du blev lite mindre lyckad , att du bor i låda på låda med andra folk o inte längre är din ”egen”

Njä, kanske tvärtom.
Jag har bott i både egenägda och hyrda hus som låg bortom allfartsvägarna.
Ett eremitliv som kanske betraktades som tveksamt utifrån.
Nu känns det som att jag betraktas som mer "normal".
På bekostnad av min frihet.
Citera
2026-09-09, 10:12
Medlem
Beror mycket på vem du är och vad du uppskattar.
Har bott i lägenhet under några perioder, när jag var ung och singel: Då var det perfekt då det var nära till allt och jag använde den till att sova i duscha och byta kläder.
Sen under en period när vi provade att bo centralt i Stockholm, trivdes inte alls blev instängt och man ville bar iväg hemifrån. Saknade enormt mycket att kunna bara vara i trädgården pula runt lite och pyssla i där och på huset. Samt saknade närheten till naturen.
Så problemet var att man blev tvungen att hitta på saker och förflytta sig från lägenheten så fort man inte ville sitta inne.
Så för min del när man var ung och singel funkade lägenhet men som par inte alls, sen vet jag inte hur det skulle kännas om man blev singel på äldre dar: Så om det handlade om det faktum att man var singel eller ung eller en kombination av detta som gjorde att man trivdes i en lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in