Citat:
Ursprungligen postat av
ChristopherRobin
Hej jag har en del åsikter som jag märkt kanske inte upplevs som sanna av alla. Vill börja med att förklara de. Jag har bott i hus hela mitt liv inklusive stuga. Aldrig radhus, de har alltid varit luft mellan mitt och nästa hus. Dem människor jag känt som bott i hus har varit ”lyckade” inklusive min egen familj när jag var barn. Dem har haft bra jobb o barnen har varit i snygga kläder . Dem i skolan som bodde i lägenhet kändes var alltid ”struliga”, rökte på rast, hamna i trubbel m ed mera . Har haft ex som bott i lägenhet som varit hövlig ”white trash ” - insett i efterhand. Så min bild är att man bor i lägenhet är ett nederfall. Vet om ursäkt iförväg om någon väcker anstöt av denna åsikt . De här är jag i alla fall så funkar min hjärna o denna är mitt utgångsläge. Så vidare till min fråga
Jag har alltid bott i hus inklusive stuga men nu har jag fått span på en bostads rätt som ser riktig fräsch ut . Balkong, stor, unik planlösning ingen dussin lägenhet . Dyr är den men jag har absolut tillräckligt med besparingar för att kunna lägga kontakt insats. Vore också skönt att bo inne i ”centrum” nära till jobb o till vänner o kollegor. Så finns många fördelare! Men det känns som ett nerköp , som jag inte längre klättrar upp i karriär utan tar steg tillbaka. Jag bor just nu i en stuga som jag hyr, ligger i skogen, fräsch, solig , stora fönster, inga grannar , en hel del privatliv . Vissa saker funkar inte , tvättmaskin är kass o disk maskin är ganska dålig , varm vatten tar jättelång tid att komma med mera men det är ju ett hus! Men jag vill flytta o jag vill bo i denna stads lägenhet! Den som stoppar mig är min inbyggda ”demon” som säger att jag blir sedd som en fattig strulig lägenhets person.
Jag tänkte jag inte kan vara ensam i hela Sverige med att ha denna åsikt o ”hata” lägenhet. Har någon gått samma resa? Hatar mass producerade lägenhet men ändå Gått från att vara hus person till lägenhets person ? Berätta i så fall, söker hjälp , står i valet o kvalet om jag ska lägga bud på denna lägenhet
Klassperspektivet nedkokat till (hyres)lägenheten. Får mig att undra ifall du spånar över ifall askkoppar orsakar cancer.
Jag som klassmedveten hyresgäst tycker att du vänder på det hela. Det är inte lägenheten i sig som orsakar tjuvrökandet i skolan; båda är symptom av klass. Jag trivs fint i min "mass producerade lägenhet" främst för att kostnaden och komforten är ganska trevlig. Grannar står jag ut med, men det kan säkert vara ett problem för andra. Det är väl sånt du bör fundera kring tycker jag, dvs hur
du vill bo snarare än att fixera över ifall du uppfattas som en "fattig strulig lägenhets person". Hur tror du förresten att en särskrivare uppfattas av andra? Får mig att misstänka kanske inte hyresrätt men problem med uppmärksamhet i skolan kanske? Folk med psykiska problem trivs ofta ute i skogen har jag hört, där inga grannar stör.