2026-09-08, 19:13
Medlem
Vilka symptom har man och hur kan en psykos se ut?
Citera
2026-09-08, 19:17
Medlem
Diagnoser är från satans bibel dsm. De har ditten och datten regler, men senast jag kollade och förstod det som, krävs för en shizodiagnos, 6 månaders konstaterad psykos. Dvs de ska ha koll på dig under den tiden och anse du är kocko.

Mitt råd, passa dig för psykiatri. Be till den högste om att låta helvetets portar vara stängda. Lyssna!. Lär vara sinnessvårt bli av med den diagnosen och de sk medicinerna som medföljer.

Jesus Kristus är vår rättfärdiga Läkare

Men om din fråga till sist, jag råkar besitta en del personliga erfarenheter av vanföreställningar. Rätt sjuka sådana med, så kan jag säga. "Hur som helst". Jag insåg, att en kan få bli inbillade vad som helst, om Jesus Kristus tillåter.

Vilka knappast kommer utan anledning heller..
Senast redigerad av Flumbengt 2026-09-08 kl. 19:27.
Citera
2026-09-08, 19:30
Medlem
Timoteuss avatar
Hej,

De personer jag känner som har psykos-diagnoser upplever olika saker.
En har turen att se in i himlen och förstå hur världen hänger ihop. Det här är en lycklig person som är glad för sin kommunikation med profeter mfl och för hur hen kan hjälpa andra att förstå kosmos.

Två andra har tyvärr upplevt mycken rädsla och ångest. Båda var övertygade om att en fientligt sinnad organisation gjorde intrång i deras hem. Den ena upplevde gasinsläpp i ventilationen, den andra att de fick blod inpumpat under parketten. De blev alltså väldigt traumatiserade.

Men det finns också de som upplever något slags stor tomhet och avskärmning där de har svårt att känna egna känslor och att kommunicera med andra, omväxlande med episoder av vanföreställningar.
Citera
2026-09-08, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Hej,

De personer jag känner som har psykos-diagnoser upplever olika saker.
En har turen att se in i himlen och förstå hur världen hänger ihop. Det här är en lycklig person som är glad för sin kommunikation med profeter mfl och för hur hen kan hjälpa andra att förstå kosmos.

Två andra har tyvärr upplevt mycken rädsla och ångest. Båda var övertygade om att en fientligt sinnad organisation gjorde intrång i deras hem. Den ena upplevde gasinsläpp i ventilationen, den andra att de fick blod inpumpat under parketten. De blev alltså väldigt traumatiserade.

Men det finns också de som upplever något slags stor tomhet och avskärmning där de har svårt att känna egna känslor och att kommunicera med andra, omväxlande med episoder av vanföreställningar.
berätta mer om din kosmosvän, snälla

Sen är det knappast så att himmelen är dold för människor, men som "tur" är har Guds Ord/Jesus Kristus, lovat oss en ny himmeö och värld
Citera
2026-09-08, 19:32
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Du kan höra röster som ingen annan gör och du kan känna dig förföljd fast ingen annan uppfattar det så, du kan känna dig övervakad, ja det är bara lite symtom på att du är sjuk. Här har du en länk som kan hjälpa dig förstå. https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/psykos-och-vanforestallningar/psykos-och-psykossjukdomar/
Citera
2026-09-08, 19:36
Medlem
Enligt omfattande studier, bland annat från Harvard Medical School och University of Queensland samt internationella forskningsöversikter publicerade på PubMed, har mellan 5 och 15 procent av den allmänna befolkningen någon gång i livet upplevt auditiva hallucinationer (att höra röster eller ljud som inte finns). Vissa specifika studier pekar på siffror upp mot 10–13 procent beroende på hur frågan ställs.

Shizo räknar de väl snarare till 1% arna. Dvs, det krävs lite mer för att de efter 6 månaders bevakning ska skriva under på att du är kroniskt sjuk i huvudet

Sedan finns ju saker såsom, vad är verkligt. Har jag hört något så har jag de facto hört det, även om ingen annan håller med. Sen kan man ju höra "fel" ibland med, men även där, är jag inne på, lär fått ske av högre makters inflytanden
Senast redigerad av Flumbengt 2026-09-08 kl. 19:40.
Citera
2026-09-08, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Du kan höra röster som ingen annan gör och du kan känna dig förföljd fast ingen annan uppfattar det så, du kan känna dig övervakad, ja det är bara lite symtom på att du är sjuk. Här har du en länk som kan hjälpa dig förstå. https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/psykos-och-vanforestallningar/psykos-och-psykossjukdomar/
Men det kan också stämma att man verkligen är stalkad. Det är psykiatrins hemliga vapen.

Behöver inte vara shcitzo för att ha span på sig
Citera
2026-09-08, 19:39
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aSURKOM
Men det kan också stämma att man verkligen är stalkad. Det är psykiatrins hemliga vapen

Nej men man kan tror man är Jesus har träffat på två st som trodde det men med lite medicin blev de bättre.
Citera
2026-09-08, 19:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Vilka symptom har man och hur kan en psykos se ut?

Generellt brukar det väl vara att verkligheten skevar ur och du fattar att den skevar ur och inte stämmer överrens. D.v.s det handlar inte bara om att du ser och hör saker som inte finns utan att du också fattar att tolkningsprocessen är fel.
Citera
2026-09-08, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Nej men man kan tror man är Jesus har träffat på två st som trodde det men med lite medicin blev de bättre.
Det är ju den bästa psykosen. 😂 offra sig för att andra ska slippa helvete..

Nej men seriöst, drugs are bad
Citera
2026-09-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Generellt brukar det väl vara att verkligheten skevar ur och du fattar att den skevar ur och inte stämmer överrens. D.v.s det handlar inte bara om att du ser och hör saker som inte finns utan att du också fattar att tolkningsprocessen är fel.
Bevisandet med nån dsm text om du kan. Som jag kommer ihåg är det tvärtom. Sjukdomsinsikt (sett från andra människors perspektiv) ska saknas

Personligen vet jag att jag är skum, och beroende på hur man ser saker, så.. ibland kan man nog med fördel föra veden till 🔥

Sen, om du undrar, är det ju lätt att efteråt säga man förstod saker skevade ur, men i mina små psykoser var det helt naturligt. Tom blev det så allvarligt att jag kunde ha flera vanföreställningar per dag, och få som en snilleblixt att de var skräptankar, men ändå gå på den nästa kvarten efter eller så. Helt sinnes!
Senast redigerad av Flumbengt 2026-09-08 kl. 19:52.
Citera
2026-09-08, 19:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flumbengt
Bevisandet med nån dsm text om du kan. Som jag kommer ihåg är det tvärtom. Sjukdomsinsikt (sett från andra människors perspektiv) ska saknas

Personligen vet jag att jag är skum, och beroende på hur man ser saker, så.. ibland kan man nog med fördel föra veden till 🔥

Sjukdomsinsikt vet jag inte om det finns men det är inte som en sann hallucination för verklighetstolkningen förändras på ett overkligt sätt. Tar du datura eller änglatrumpet så kommer du se och höra saker som du inte kan skilja från verkligheten på något sätt, däremot i ett schizofrent anfall så kommer verkligheten skifta fram och tillbaka på ett sätt som du inte kommer uppfatta som verkligt. Det är en grej som du fattar mer av om du läser nyare forskning på området.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in