2026-09-10, 07:12
Medlem
QuackyDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad är skadan för andra?
Det kanske inte är så kul för barn att titta på när räddningstjänst går runt och plockar upp likdelar. Det skapar chock och trauma som kan sitta i många år framöver, till och med forma en person.
Senast redigerad av QuackyDuck 2026-09-10 kl. 07:42.
Citera
2026-09-10, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuackyDuck
Det kanske inte är så kul för barn att titta på när räddningstjänst går runt och plockar upp likdelar. Det skapar chock och trauma som kan sitta i många år framöver, till och med forma en person.

jag var med när ett tåg körde på en person, och ja, räddningstjänsten gick med säckar och plockade delar av personen (jag var ute och tog en titt, men sådan är jag)
Citera
2026-09-10, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuackyDuck
Exakt så är det och det gäller inte bara barn utan mer eller mindre samtliga vittnen. Jag var själv vittne till dödsolyckan i centrala Lund på Valborgsmässoafton 2008, då en 23 årig tjej blev knuffad av en för henne okänd kille framför en passerande buss och hon krossades fullständigt under hjulen på bussen. Hon avled naturligtvis omedelbart.

Killen (ett brats med backslick från Djursholm / Lidingö) dömdes för Vållande till annans död, villkorlig dom med dagsböter och 18000:- i skadestånd. Helt vansinnig dom, han kom alltför lindrigt undan.

Det var en fruktansvärd syn och som jag önskar att ingen ska behöva se. Händelsen gjorde att jag drabbades av PTSD ett tag efteråt och var tvungen att gå i samtalsterapi hos psykolog.

Har man inte själv blivit vittne till liknande olyckor så kan man inte förstå hur fruktansvärda syner man får se och som ju är verkliga och inte "fiktion". Jag blir så f*rbannad på att det finns dom som filmar händelser som t ex olyckan i Eslöv och sedan sprider filmen. Ingen respekt varken för den avlidna eller dennes anhöriga och vänner. Fy f*n vilket beteende.

RIP till den avlidna och tankar till anhöriga och vänner. 🙏
Senast redigerad av Giggzy1959 2026-09-10 kl. 10:19.
Citera
2026-09-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Para.Bellum.
Förstår inte varför man hoppar framför tåg på stationer och bland människor... Finns tågräls överallt, bara att lägga nacken på valfri plats där det inte är annat folk, och tågen håller förmodligen mycket högre hastighet också.
för dramatisk effekt
Citera
2026-09-10, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Para.Bellum.
Förstår inte varför man hoppar framför tåg på stationer och bland människor... Finns tågräls överallt, bara att lägga nacken på valfri plats där det inte är annat folk, och tågen håller förmodligen mycket högre hastighet också.

Exakt! Förmodligen uppmärksamhetsjunkies deluxe, så även vid exit
Citera
2026-09-10, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Inte så konstigt att folk mår dåligt i det här landet när människor som du kallar folk som mår dåligt för egoister.
Har aldrig kallat folk som mår dåligt för egoister. Däremot kallar jag det egoistigt att blanda in andra människor typ tågförare eller spårvagnsförare i ett självmord. Hur fasansfullt tror du det inte är att köra på/över en människa?
Citera
2026-09-10, 12:25
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DackKnallen
Exakt! Förmodligen uppmärksamhetsjunkies deluxe, så även vid exit
Jag skulle nog gissa på ett agg mot samhället, att man känner sig utanför och vill visa andra hur dåligt man faktiskt mår.

Jag har hört historia om en äldre man som hängde sig från sitt fönster mot innergården av ett lägenhetskomplex, detta var runt 08 när barn och folk gick till skolan. Givetvis var det folk som spred filmer på detta.

Men som sagt, tror att det handlar om att man vill visa samhället sitt mående. Att det handlar om uppmärksamhet verkas märkligt med tanke på att man inte får uppleva den.
Citera
2026-09-10, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggzy1959
Exakt så är det och det gäller inte bara barn utan mer eller mindre samtliga vittnen. Jag var själv vittne till dödsolyckan i centrala Lund på Valborgsmässoafton 2008, då en 23 årig tjej blev knuffad av en för henne okänd kille framför en passerande buss och hon krossades fullständigt under hjulen på bussen. Hon avled naturligtvis omedelbart.

Killen (ett brats med backslick från Djursholm / Lidingö) dömdes för Vållande till annans död, villkorlig dom med dagsböter och 18000:- i skadestånd. Helt vansinnig dom, han kom alltför lindrigt undan.

Det var en fruktansvärd syn och som jag önskar att ingen ska behöva se. Händelsen gjorde att jag drabbades av PTSD ett tag efteråt och var tvungen att gå i samtalsterapi hos psykolog.

Har man inte själv blivit vittne till liknande olyckor så kan man inte förstå hur fruktansvärda syner man får se och som ju är verkliga och inte "fiktion". Jag blir så f*rbannad på att det finns dom som filmar händelser som t ex olyckan i Eslöv och sedan sprider filmen. Ingen respekt varken för den avlidna eller dennes anhöriga och vänner. Fy f*n vilket beteende.

Fy vad hemskt. Tack för att du är så stark och delar med dig
Citera
2026-09-10, 15:35
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Va, har jag aldrig hört. Suicid handlar om djupa depression och ångest, ofta apati, tiden innan kan man i själva verket vara rätt nöjd och tillfreds. Men kan också vara en tillfällig nyck, psykos t.ex. Visst kan en del vara arga på världen men ofta är det en värdelöshet. man har "allt" (barn, sambo, bra jobb), man borde vara glad men är det inte. En del föds och har naturligt ett liv/en kropp mer i mollackord. Finns kanske de som är arga också, eller besvikna efter ett uppbrott, arbetslöshet osv. Tror mer man gör det bland folk för att man typ "inte vill vara ensam", göra ett litet avtryck i sin egen kännande värdelöshet, och effektivt, närmast 100%. Men också just att man får en nyck, går ofta på några minuter sticka till en järnvägsstation.

Du lägger för mycket tanke bakom handlingen. När man är i en sån depression så bryr man sig inte om något, speciellt inte på folket runtom kring. Det är poängen med svår depression, att man inte bryr sig om något helt enkelt. Tror han bara såg sin chans och tog klivet, spontant. Han ville bara att eländet skulle ta slut. Han är modig, det måste man ge.
Citera
2026-09-10, 16:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
Du lägger för mycket tanke bakom handlingen. När man är i en sån depression så bryr man sig inte om något, speciellt inte på folket runtom kring. Det är poängen med svår depression, att man inte bryr sig om något helt enkelt. Tror han bara såg sin chans och tog klivet, spontant. Han ville bara att eländet skulle ta slut. Han är modig, det måste man ge.
Jag tror som du här att man tänker inte på folk runtom kring.
Det finns ju folk som har små barn men ändå begår självmord.
Det finns bara mörker.
Citera
2026-09-10, 17:17
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Vilket egoistiskt svin! Kunde gått ut i skogen och hoppat ut framför tåget så att inte ens tågföraren hade märkt något, men en del måste till och med i döden ha en publik! Detta säger sannerligen en hel del om den samtid vi nu lever i...
Citera
2026-09-10, 17:20
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggzy1959

Måste finnas en länk till det fallet du beskriver här på Flashback - kan du länka? Låter helt sjukt med så lågt straff - kan inte stämma...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in