2026-09-08, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja precis så tror jag med.

Vi har alla förmågan till reöigösa upplevelser, men om man inte indoktrinerats i ett specifikt paket (religiöst eller politiskt) så är det förstås mycket friare att välja och vraka.

Förr i världen hade man olika listor på gudar med sig när handelsmän från olila kulturer möttes. Som om jag svor vid guden X så visste du att "Aha, det är samma som min gud Y!" och så var alla nöjda med det. De var inte dumma förr!
knappast inte helt utan anledning som Jesus Kristus, i världens mest lästa bok, valde att varna emot att svära inför Gud.

Sanningen, vägen och livet
Citera
2026-09-08, 19:17
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Ok, gott så. Men vilken Gud är det då? Den abrahamitiska eller den som nån annan av de tusentals religionerna tillber? Min egna lilla privata gud? Spelar det npn roll? Gör det mig religiös?

Jag är ju nånstans övertygad om att det är psykologiskt, men det går liksom bortom det. Svårt att förklara.

Jag är mest nyfiken på hur religiösa (som tillhör nåt religiöst samfund) människor resonerar kring det här. Jag kanske har missförstått er.

Det låter som om du har funnit Gud. "Vilken gud?" är, skulle jag säga, en lite bakvänd fråga, även om jag fattar varför den ställs.

Religionerna har traditioner om Gud, just eftersom alla inte verkar möta Gud, men hoppas göra det en dag och ändå vill tala om Gud. Då används metaforer, analogier, spekulationer osv som kan bli mer eller mindre utflippade och till slut blir fossiliserade.

Den du hittat är den du hittat. Jfr när Gud själv säger " jag är den jag är" ( eller "jag är den som är") Du har nått till kärnan, till det som alla texter, sånger, dikter försökt gestalta.
Citera
2026-09-08, 19:22
Medlem
Peikkomaailmas avatar
Det låter som att du hittat en sorts meta-motivator och fungerar det så kan det nog fortsätta vara något abstrakt. Meta-motivation handlar om att drivas av högre värden i detta fallet "att städa köket" i utveckling och meningsfullhet. Du har hittat en meta-tanke "Gud är med mig" som lyfter dig över det omedelbara motståndet "fy faaan för den här rapporten".

När du tänker att du är helt ensam med din prokrastinering blir berget för högt att bestiga. Genom att "bjuda in" Gud/Kosmos/Spaghettimonstret flyttar du en del av den mentala bördan utanför dig själv. Du är inte längre en ensam, trött människa som kämpar mot diskbänken utan du samarbetar med universum. Det minskar din stress och frigör dopamin.

Din erfarenhet påminner om ett roligt Simpsons avsnitt som jag såg för ett tag sedan. "Homer the Heretic" som jag kan rekommendera om du får tag på den.

Spoiler om du inte vill eller har möjlighet att se den:

Senast redigerad av Peikkomaailma 2026-09-08 kl. 19:24.
Citera
2026-09-08, 19:30
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja precis så tror jag med.

Vi har alla förmågan till reöigösa upplevelser, men om man inte indoktrinerats i ett specifikt paket (religiöst eller politiskt) så är det förstås mycket friare att välja och vraka.

Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Religionerna har traditioner om Gud, just eftersom alla inte verkar möta Gud, men hoppas göra det en dag och ändå vill tala om Gud. Då används metaforer, analogier, spekulationer osv som kan bli mer eller mindre utflippade och till slut blir fossiliserade.

Oh, jag gillar den förklaringen! Jag har bara förutsatt att alla som kallar sig religiösa redan har funnit Gud och att det är därför de är religiösa. Men det kanske de inte har gjort nödvändigtvis. Utan de är antingen uppväxta med det, eller sökande, snarare än troende.

Hur man finner Gud är väl kanske olika för de flesta men undrar om en exempelvis kristen person skulle lämna kristendomen eller stärkas i den efter att ha funnit gud.

Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Den du hittat är den du hittat. Jfr när Gud själv säger " jag är den jag är" ( eller "jag är den som är") Du har nått till kärnan, till det som alla texter, sånger, dikter försökt gestalta.

Alltså, det är ju lite motsägelsefullt eftersom det är den kristna tolkningen av gud, men likväl har de en massa regler och föreställningar om gud.

Jag känner mig upp-levlad.
Citera
2026-09-08, 19:33
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flumbengt
Sök dig till Jesus Kristus. Allt ska bli uppenbarat, och glädjen stor för Fredens och Visdomens Barn

Varför just Jesus? Är han bättre än min Gud?

Citat:
Ursprungligen postat av cookieboy
Du har funnit något att tro på och som ger dig inre styrka. Snyggt jobbat.

Tack kakpojken!
Citera
2026-09-08, 19:42
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peikkomaailma
Det låter som att du hittat en sorts meta-motivator och fungerar det så kan det nog fortsätta vara något abstrakt. Meta-motivation handlar om att drivas av högre värden i detta fallet "att städa köket" i utveckling och meningsfullhet. Du har hittat en meta-tanke "Gud är med mig" som lyfter dig över det omedelbara motståndet "fy faaan för den här rapporten".

När du tänker att du är helt ensam med din prokrastinering blir berget för högt att bestiga. Genom att "bjuda in" Gud/Kosmos/Spaghettimonstret flyttar du en del av den mentala bördan utanför dig själv. Du är inte längre en ensam, trött människa som kämpar mot diskbänken utan du samarbetar med universum. Det minskar din stress och frigör dopamin.

Det låter oerhört rimligt. Meta-motivator är nog det coolaste ordet jag hört på länge. Och så säger de att det inte finns smarta människor på FB.

Det sjuka är att jag inte känner mig ensam längre, alltså på riktigt, hur mycket jag än försöker rationalisera det. Det är som något har öppnats inom mig och även om det är fullt vetenskapligt så känns det övernaturligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Peikkomaailma
Din erfarenhet påminner om ett roligt Simpsons avsnitt som jag såg för ett tag sedan. "Homer the Heretic" som jag kan rekommendera om du får tag på den.

Hehe, läste inte spoilern Har säkert sett det nån gång i forntiden, men ska leta reda på det
Citera
2026-09-08, 19:54
Medlem
Citat:
Varför just Jesus? Är han bättre än min Gud?

Tack kakpojken!
Saknar du Jesus har du inte Gud.

Du kan avguda saker och demoner, men den Levande har du då missat

Tro inte på vadsomhelst bara för att, det är precis vad fienden önskar. Lögnens fader
Citera
2026-09-08, 20:07
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flumbengt
Saknar du Jesus har du inte Gud.

Du kan avguda saker och demoner, men den Levande har du då missat

Tro inte på vadsomhelst bara för att, det är precis vad fienden önskar. Lögnens fader

Jag tycker inte att du motiverar det så bra, men om jag träffar Jesus nånstans så ska jag ge honom en chans.
Citera
2026-09-08, 20:09
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att du motiverar det så bra, men om jag träffar Jesus nånstans så ska jag ge honom en chans.
Vi ska alla möta Herren, men rekommendationen är halvvägs, eller dvs att man åtminstone gör ett helhjärtat försök

Sen kan man väl visst stöta på Han i nån sk random upplevelse med
Senast redigerad av Flumbengt 2026-09-08 kl. 20:58.
Citera
2026-09-08, 21:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Hej AskMeAboutJesus, jag vill fråga dig om Gud, men det är kanske samma sak.

Skulle du kalla min nyfunna makt för Gud? Och är det samma gud som Jesus sades vara ett sändebud för? Är Gud konkret eller mer flytande? Du har säkert fått de här frågorna förr, men jag är ganska färsk inom det häringa guderiet.

Och tron! Den är central, hade jag inte valt att tro på den här högre makten så tror jag inte det hade fungerat. Är Gud tro enkom?
Det eviga livet består för alltid därför att det är fullkomligt. Vår värld är ofullkomlig och tillfällig. Hjälpare från den fullkomliga tillvaron känns igen på sin välvilja medan vår världs demoner är illvilligt krävande. Din hjälpare låser upp vad vår värld låser igen och kommer från Guds värld.

I måsten döma så: antingen är trädet gott, och då måste dess frukt vara god; eller är trädet dåligt, och då måste dess frukt vara dålig. Ty av frukten känner man trädet. — Matteus 12:33

Att du väljer att tro hjälper dig till ljuset, medan de som väljer att misstro blir kvar i mörkret. Kristna kommer att säga att du måste tro på Jesus och att han ensam är vägen. Ja, de som förkastar Jesus budskap får svårt att komma till Gud genom Jesus.
Citera
2026-09-08, 21:42
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Jag läste i nån bok med motiverande citat att om man har svårt att ta tag i saker, påbörja eller slutföra dem (story of my life) då ska man tänka att en högre makt, den man väljer att tro på (Gud, spaghetti-monstret, kosmos eller whatever. Jag har valt att kalla den Gud pga smidigheten) är med en och då blir saker och ting genast mycket lättare.

Så jag har börjat praktisera det: Jag måste göra rent i köket, men jag orkar inte. Gud är med dig tänker jag då och vips så är det inte lika jobbigt.

Jag måste påbörja den där rapporten. Fy faaan. Gud är med dig och som i ett trollslag sitter jag där å skriver så att tangentbordet glöder.

Jag har länge varit uttalad ateist pga mitt religions-förakt (som jag fortfarande i viss mån hyser) men jag känner att jag funnit en kraft inom mig som aktiverats av en tro på något större. Jag kan inte formulera det på nåt annat sätt. Är det psykologi, manifestation eller nåt övernaturligt spirituellt? Är det The Force från Star Wars? Midichlorians?

Jag känner för den sakens skull dock inget behov av att underkasta mig nån religion eller tro på allt som bibeln och koranen säger.

Men, är det detta som till exempel nyktra alkoholister menar när de säger att de har funnit Gud? Och varför paketerar man det isf i en religion eller sekt med strikta lagar istället för att bara tänka att det är vad det är?

När fan blir gammal blir han religiös å allt det där

Behöver inte vara nödvändigtvis gud (trots att jag är själv kristendom och tror på domedagen och ett bättre liv än detta skit liv på jorden). Det kan vara en person också.

När jag själv mår allmännt dåligt eller behöver ha någon vid mig, så tänker jag på en spansk författare (mannen liknar väldigt arabisk ut fast kan är spanjor och han är död sedan många år tillbaka). Hokus pokus allt negativ energi och vibar är borta eller en svår moment som jag har nyligen börjat med blir helt jävla lätt.

Det är något med han eller bilden av han (spanska författaren) jag kan inte sätta fingret på vad det kan vara. Må hans grav fyllas med glädje och himmelska dofter (amen).
Citera
2026-09-08, 22:31
Medlem
shitholecitizens avatar
"Gott mit uns" - Gustav II Adolf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in