Citat:
Ursprungligen postat av
ItsWednesday
Ok, gott så. Men vilken Gud är det då? Den abrahamitiska eller den som nån annan av de tusentals religionerna tillber? Min egna lilla privata gud? Spelar det npn roll? Gör det mig religiös?
Jag är ju nånstans övertygad om att det är psykologiskt, men det går liksom bortom det. Svårt att förklara.
Jag är mest nyfiken på hur religiösa (som tillhör nåt religiöst samfund) människor resonerar kring det här. Jag kanske har missförstått er.
Det låter som om du har funnit Gud. "Vilken gud?" är, skulle jag säga, en lite bakvänd fråga, även om jag fattar varför den ställs.
Religionerna har traditioner om Gud, just eftersom alla inte verkar möta Gud, men hoppas göra det en dag och ändå vill tala om Gud. Då används metaforer, analogier, spekulationer osv som kan bli mer eller mindre utflippade och till slut blir fossiliserade.
Den du hittat är den du hittat. Jfr när Gud själv säger " jag är den jag är" ( eller "jag är den som är") Du har nått till kärnan, till det som alla texter, sånger, dikter försökt gestalta.