Citat:
Ja, om det är en gud eller inte är svårt att sätta fingret på.. meta-notivator låter mer åt det hållet. Jag tror du bara i ett ögonblick kopplat ihop lite nervändar och helt enkelt bara puttat undan "det jobbiga". Jag skulle kalla det för driv. Att läsa böcker om saker och människor kan få hjärnan att ändra på saker och du undermedvetet börjar tänka i andra banor så vida inte du sett tecken från någon slags guda liknande skapelse för då kan du helt kasta dig i dess land.
Jag läste i nån bok med motiverande citat att om man har svårt att ta tag i saker, påbörja eller slutföra dem (story of my life) då ska man tänka att en högre makt, den man väljer att tro på (Gud, spaghetti-monstret, kosmos eller whatever. Jag har valt att kalla den Gud pga smidigheten) är med en och då blir saker och ting genast mycket lättare.
Så jag har börjat praktisera det: Jag måste göra rent i köket, men jag orkar inte. Gud är med dig tänker jag då och vips så är det inte lika jobbigt.
Jag måste påbörja den där rapporten. Fy faaan. Gud är med dig och som i ett trollslag sitter jag där å skriver så att tangentbordet glöder.
Jag har länge varit uttalad ateist pga mitt religions-förakt (som jag fortfarande i viss mån hyser) men jag känner att jag funnit en kraft inom mig som aktiverats av en tro på något större. Jag kan inte formulera det på nåt annat sätt. Är det psykologi, manifestation eller nåt övernaturligt spirituellt? Är det The Force från Star Wars? Midichlorians?
Jag känner för den sakens skull dock inget behov av att underkasta mig nån religion eller tro på allt som bibeln och koranen säger.
Men, är det detta som till exempel nyktra alkoholister menar när de säger att de har funnit Gud? Och varför paketerar man det isf i en religion eller sekt med strikta lagar istället för att bara tänka att det är vad det är?
När fan blir gammal blir han religiös å allt det där
Så jag har börjat praktisera det: Jag måste göra rent i köket, men jag orkar inte. Gud är med dig tänker jag då och vips så är det inte lika jobbigt.
Jag måste påbörja den där rapporten. Fy faaan. Gud är med dig och som i ett trollslag sitter jag där å skriver så att tangentbordet glöder.
Jag har länge varit uttalad ateist pga mitt religions-förakt (som jag fortfarande i viss mån hyser) men jag känner att jag funnit en kraft inom mig som aktiverats av en tro på något större. Jag kan inte formulera det på nåt annat sätt. Är det psykologi, manifestation eller nåt övernaturligt spirituellt? Är det The Force från Star Wars? Midichlorians?
Jag känner för den sakens skull dock inget behov av att underkasta mig nån religion eller tro på allt som bibeln och koranen säger.
Men, är det detta som till exempel nyktra alkoholister menar när de säger att de har funnit Gud? Och varför paketerar man det isf i en religion eller sekt med strikta lagar istället för att bara tänka att det är vad det är?
När fan blir gammal blir han religiös å allt det där
Jag själv gick en period och lyssnade mkt på tunga böcker, allt från gamla ryssar till skogsmunkar, och där efter så, med alla dessa nya tankesätt, föll små insikter ner i synen. Kommer aldrig kalla det för någon gud, jag har bara min hjärna och är tacksam att den gjort ett bra jobb.
Ett väldigt nonchalreat ord är "upplyst" och skulle nog säga att det kan vara något sånt du upplevt.
Hoppas du kommer till svar i frågan och grattis!