2026-09-09, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Jag läste i nån bok med motiverande citat att om man har svårt att ta tag i saker, påbörja eller slutföra dem (story of my life) då ska man tänka att en högre makt, den man väljer att tro på (Gud, spaghetti-monstret, kosmos eller whatever. Jag har valt att kalla den Gud pga smidigheten) är med en och då blir saker och ting genast mycket lättare.

Så jag har börjat praktisera det: Jag måste göra rent i köket, men jag orkar inte. Gud är med dig tänker jag då och vips så är det inte lika jobbigt.

Jag måste påbörja den där rapporten. Fy faaan. Gud är med dig och som i ett trollslag sitter jag där å skriver så att tangentbordet glöder.

Jag har länge varit uttalad ateist pga mitt religions-förakt (som jag fortfarande i viss mån hyser) men jag känner att jag funnit en kraft inom mig som aktiverats av en tro på något större. Jag kan inte formulera det på nåt annat sätt. Är det psykologi, manifestation eller nåt övernaturligt spirituellt? Är det The Force från Star Wars? Midichlorians?

Jag känner för den sakens skull dock inget behov av att underkasta mig nån religion eller tro på allt som bibeln och koranen säger.

Men, är det detta som till exempel nyktra alkoholister menar när de säger att de har funnit Gud? Och varför paketerar man det isf i en religion eller sekt med strikta lagar istället för att bara tänka att det är vad det är?

När fan blir gammal blir han religiös å allt det där
Ja, om det är en gud eller inte är svårt att sätta fingret på.. meta-notivator låter mer åt det hållet. Jag tror du bara i ett ögonblick kopplat ihop lite nervändar och helt enkelt bara puttat undan "det jobbiga". Jag skulle kalla det för driv. Att läsa böcker om saker och människor kan få hjärnan att ändra på saker och du undermedvetet börjar tänka i andra banor så vida inte du sett tecken från någon slags guda liknande skapelse för då kan du helt kasta dig i dess land.

Jag själv gick en period och lyssnade mkt på tunga böcker, allt från gamla ryssar till skogsmunkar, och där efter så, med alla dessa nya tankesätt, föll små insikter ner i synen. Kommer aldrig kalla det för någon gud, jag har bara min hjärna och är tacksam att den gjort ett bra jobb.
Ett väldigt nonchalreat ord är "upplyst" och skulle nog säga att det kan vara något sånt du upplevt.

Hoppas du kommer till svar i frågan och grattis!
Citera
2026-09-09, 08:21
Medlem
proconsuls avatar
Det är självsuggestion, uppenbarligen. Inget fel i det.
Citera
2026-09-09, 09:02
Medlem
Stark-Senaps avatar
No pics, didn´t happen.

Men om du lägger upp en bild på denna ”gud” du hittat skall jag tro på dina feberyror.
Citera
2026-09-09, 09:12
Avstängd
LKKINGENs avatar
Vackert så men gör inte misstaget som människan gjort i årtusenden, blanda inte ihop religion och Gud.
Gud är Gud hur och vad vi nu än ser på det i form av en skapare, evolutionen usw medans religion är ett mänskligt påhitt.

Om du funnit din inre kraft så håll fast vid det och och ta till vara på det. Ett sätt för dig att känna denna kraft ännu mer tror jag är att leva i tacksamhet.
Be tyst, tacka Gud för den hjälp du får eller hur du nu vill uttrycka dig.

Gå din väg och gör det på ditt sätt, religioner är inget du behöver bry dig om då ingen annan någonsin har gått din väg, tänkt dina tankar och haft dina upplevelser på det sätt du levt och erfarit.

Du behöver inte någon manual för att hitta hem, du har redan öppnat dörren så glöm alla heliga skrifter och gå din väg.
Citera
2026-09-09, 15:49
Medlem
Du har funnit dig själv,

Religiösa fanatiker har sedan länge gaslightat mänskligheten att denna känsla är ”Gud”.

Äldsta scammen i boken.
Citera
2026-09-09, 16:58
Medlem
Citat:
Jag läste i nån bok med motiverande citat att om man har svårt att ta tag i saker, påbörja eller slutföra dem (story of my life) då ska man tänka att en högre makt, den man väljer att tro på (Gud, spaghetti-monstret, kosmos eller whatever. Jag har valt att kalla den Gud pga smidigheten) är med en och då blir saker och ting genast mycket lättare.

Så jag har börjat praktisera det: Jag måste göra rent i köket, men jag orkar inte. Gud är med dig tänker jag då och vips så är det inte lika jobbigt.

Jag måste påbörja den där rapporten. Fy faaan. Gud är med dig och som i ett trollslag sitter jag där å skriver så att tangentbordet glöder.

Jag har länge varit uttalad ateist pga mitt religions-förakt (som jag fortfarande i viss mån hyser) men jag känner att jag funnit en kraft inom mig som aktiverats av en tro på något större. Jag kan inte formulera det på nåt annat sätt. Är det psykologi, manifestation eller nåt övernaturligt spirituellt? Är det The Force från Star Wars? Midichlorians?

Jag känner för den sakens skull dock inget behov av att underkasta mig nån religion eller tro på allt som bibeln och koranen säger.

Men, är det detta som till exempel nyktra alkoholister menar när de säger att de har funnit Gud? Och varför paketerar man det isf i en religion eller sekt med strikta lagar istället för att bara tänka att det är vad det är?

Citat:
Ok, gott så. Men vilken Gud är det då? Den abrahamitiska eller den som nån annan av de tusentals religionerna tillber? Min egna lilla privata gud? Spelar det npn roll? Gör det mig religiös?

Jag är ju nånstans övertygad om att det är psykologiskt, men det går liksom bortom det. Svårt att förklara.

Jag är mest nyfiken på hur religiösa (som tillhör nåt religiöst samfund) människor resonerar kring det här. Jag kanske har missförstått er.

Jag tänker det finns en rationell förklaring. En fysisk förklaring. Att vi inte bara är en kropp. Utan det finns något mer. Och är man "utan kropp", så finns man i en parallell värld. Rent fysiskt så är det inte så konstigt. Utan kropp finns heller ingen tid. Dvs evigheten. Och utan kropp kan man vara överallt. Därför har sådana personer gjorts till något märkvärdigt - (i och för sig är det ju lite märkvärdigt, men den som är utan kropp behöver ju inte vara så mycket annorlunda.

Och du har det ju i din pseudonym. Det är Odens dag.
Citera
2026-09-10, 06:11
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Vad är Gud?

Det är av oss änglar som skapats för att vara där och ta in andlig visdom om oss själva för att lära om alltet. En Gud är en människa som de flesta inte känner till. Det är beskrivet på olika sätt var Gud är och gömmer sig för sitt eget bästa. Kraften är doldt för människan i en osynlig kraft som finns högst upp och rinner ner som man kan känna. Nästan alla upplever inte gudsmedvetandet. Lev med Gud! Medvetet eller omedvetet!
Citera
2026-09-10, 06:22
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeliSotilas
Vad är Gud?

Det är av oss änglar som skapats för att vara där och ta in andlig visdom om oss själva för att lära om alltet. En Gud är en människa som de flesta inte känner till. Det är beskrivet på olika sätt var Gud är och gömmer sig för sitt eget bästa. Kraften är doldt för människan i en osynlig kraft som finns högst upp och rinner ner som man kan känna. Nästan alla upplever inte gudsmedvetandet. Lev med Gud! Medvetet eller omedvetet!

Änglarna flyger för att de tar lätt på sig själva. De är så fria och lyckliga att de inte behöver hålla fast vid sitt ego eller söka efter någon annan verklighet. Men just därför kan de också vara för långt från det mänskliga lidandet för att söka uppvaknande.

Människan befinner sig däremot i den optimala positionen. Vi står mellan ängeln och demonen: vi har tillräckligt med lycka för att kunna uppleva skönhet, glädje och tacksamhet, men också tillräckligt med lidande för att börja ifrågasätta oss själva och verkligheten.

Om vi flög för högt kunde vi bli så lyckliga och självupptagna att vi aldrig såg behovet av att vakna. Om vi föll för djupt kunde vi bli så miserabla, arga eller uppslukade av vårt lidande att vi inte längre kunde se klart.

Det är därför människans position är så speciell.

Vi behöver inte bli änglar och vi behöver inte fly från det mänskliga. Det är just genom att vara människa, med både glädje och smärta, frihet och begränsningar, som vi har den bästa möjligheten att förstå det gudomliga.
Citera
2026-09-12, 23:35
Medlem
Citat:

Gud har väl redan funnit Dig.👍
Citera
2026-09-14, 18:15
Medlem
Citat:

Låter sjukt ansträngande att städa köket med ett spagettimonster hängandes över sig hela tiden. Men visst kör på.
Citera
2026-09-15, 18:18
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Låter sjukt ansträngande att städa köket med ett spagettimonster hängandes över sig hela tiden. Men visst kör på.

Inte då. Tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av elofa
Gud har väl redan funnit Dig.👍

Jag skrev en dikt på temat!

(FB) ItsWednesday skriver av sig
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto