Citat:
Ursprungligen postat av
ItsWednesday
Tack! Jag håller med dig, men det känns inte som att världsreligionerna håller med oss.
Ja, det undermedvetna. Placebo etc. Powerful stuff. Är det det som är Gud för alla troende?
Och intressant. Men menar du då att Gud = världsalltet? Och menar troende människor det? Jag tror den aspekt som intresserar mig mest är religösa människors inställning till konceptet Gud. Det här med att man inga andra gudar skola hava etc. Vad spelar det för roll om det är en och samma makt?
Sen fattar jag ju att kyrkan är/var ett sätt att kontrollera pöbeln på. Men varför stannar man kvar i det? Skulle en kristen person säga att jag funnit deras gud men bara fått det om bakfoten? Varför ska de ha exklusivitet på Gud?
Alltså, det är ju ett enormt brett område.
När jag läser om religiösa upplevelser som sker inom oss så tänker jag mig ett kollektivt undermedvetet eller det undermedvetna, det djup som finns under ytan (jaget) och som är det egentligt mänskliga. Den idealistiska gudaupplevelsen så att säga.
När jag läser om beskrivningar om Gud som alltets skapare (eller garant och uppehållare) så förstår jag det som (den onårbara) objektiva verkligheten.
Jag håller med om att för mig blir det ologiskt att "välja" en religion
över en annan. Det är ju ungefär detsamma som att heja på IFK eller AIK och kan ju knappast leda till någon djupare förståelse av oss själva och världsalltet. Inte heller att man väljer just en gudsbild. Hade jag varit religiös hade jag nog varit en ultra-ekumeniker som tagit inspiration i alla religioner, filosofier och vetenskapliga upptäckter.