2026-09-08, 17:20
Medlem
Gauls avatar
Om någon får för sig att hyra ut sin hyresrätt i andrahand så borde hyreskontraktet övergå till den nye hyresgästen. Om någon får för sig att hyra ut sin villa eller bostadsrätt, grattis du är nu permanent en hyresvärd och hyran du tar ut från din hyresgäst ska vara skälig och förhandlas med hyresgästföreningen, inte någon marknadshyra. Ångrar du dig och inte längre vill hyra ut din bostad så behöver befintlig hyresgäst gå med på att flytta ut.

Sist, men inte minst, det borde straffas med fängelse om man ställer krav på att en hyresgäst eller inneboende ska göra någon form av jobb eller syssla som en del av hyresöverenskommelsen. Jag tänker på exempelvis det där paret som annonserade ut att de sökte en inneboende, och att personen utöver att betala en mycket hög hyra, också skulle vara tillgänglig för att hämta och passa deras barn, städa lägenheten, osv. Självklart bodde de i Stockholm, jag hittar tyvärr inte historian på nätet längre.
Citera
2026-09-08, 17:26
Medlem
Jag bor i andra hand - andrahandskontrakt och har gjort det i över tre år nu och har inga planer på att flytta. Ingen överhyra.
Citera
2026-09-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Betalar du din hyresvärd i natura?
Min hyresvärd är Göteborgs stad.
Citera
2026-09-08, 17:35
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Ska man behöva förlora sitt hyreskontrakt ifall man vill ut och resa eller av någon anledning vill bo ett tag på annat håll?
Citera
2026-09-08, 17:44
Medlem
Det kan ju vara jäkligt bra för båda parter med andrahandsuthyrning, jag hyrde ut ett par år när jag fick jobb på annan ort och blev tvungen att hyra en bostad där. Min egentliga bostad hyrde jag ut, rundade av hyran till närmaste hundralapp. Båda parter blev glada, jag fick tillbaka min lägenhet så småningom och jag löste bostadsfrågan för den som hyrde av mig under en period. Ingen gnällde.
Citera
2026-09-08, 17:49
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Min hyresvärd är Göteborgs stad.

Då har du inte andrahandskontrakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Ska man behöva förlora sitt hyreskontrakt ifall man vill ut och resa eller av någon anledning vill bo ett tag på annat håll?

Ja. Du kan söka ett nytt hyreskontrakt när du är tillbaka.
Citera
2026-09-08, 17:51
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:

Ja. Du kan söka ett nytt hyreskontrakt när du är tillbaka.
Ja, det är ju smidigt ifall man ger upp en lägenhet på Södermalm med låg hyra?

Då kan man få en svindyr lya i Tensta.
Citera
2026-09-08, 17:53
Medlem
Ditt förslag kommer i 99% av fallen bara resultera i att lägenheten står tom istället.

Men det är ju förstås riskabelt att hyra ut till sådana som dig som orsakar vattenskador genom att glömma duschen på (FB) Person jag hyrde lägenhet från försöker kräva mig på 650 000 kr för vattenskador
Citera
2026-09-08, 18:00
Medlem
Citat:
Jodå. Gbg stad äger lägenheten (fastigheten) och jag har skrivit på ett andrahandskontrakt. Kan inte få ett förstahandskontrakt i detta boende. Alla som bor här i fastigheten har samma upplägg.
Citera
2026-09-08, 18:03
Medlem
Citat:
Jodå. Gbg stad äger lägenheten (fastigheten) och jag har skrivit på ett andrahandskontrakt. Kan inte få ett förstahandskontrakt i detta boende. Alla som bor här i fastigheten har samma upplägg.

Ta han inte seriös, han klagar för han har väl svårt att få 2a hand när han glömmer duschen på i sin förra och skapar problem. Kolla hans tidigare trådar
Citera
2026-09-08, 18:52
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Det låter som att du har ett korttidskontrakt.

Formligen skall huset renoveras eller rivas inom en snar framtid.
Senast redigerad av trottwell 2026-09-08 kl. 18:56.
Citera
2026-09-08, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det låter som att du har ett korttidskontrakt.
Nejdå! Det är ett tillsvidarekontrakt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in