2026-09-08, 13:46
Medlem
Har ett bolån i dagsläget med en ränta som jag inte är helt nöjd med. Har därför försökt flytta det nu till diverse olika banker, men får alltid ett nej med anledning att jag provbor hos min sambo på annan ort och för tillfället hyr ut bostaden.

De påstår att de inte vill ge lån för "spekulationsköp", men jag har ju för i helvete bott på adressen 9 av de senaste 11 åren. Hur kan det klassas som spekulationsköp? Och det är ju inte fråga om något nytt lån utan bara att flytta ett befintligt lån.

Det innebär ju i praktiken att jag är låst till min nuvarande bank om jag inte flyttar hem eller säljer bostaden, vilket känns heltokigt. Jag menar banken kan ge lån till folk som vill köpa en ny bil som kommer tappa halva sitt värde sekunden den rullar ut från bilhandlaren, eller privatlån helt utan säkerhet, men att man inte är folkbordförd på adressen där man har sitt bolån, där drar dom gränsen.
Citera
2026-09-08, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EN123
Har ett bolån i dagsläget med en ränta som jag inte är helt nöjd med. Har därför försökt flytta det nu till diverse olika banker, men får alltid ett nej med anledning att jag provbor hos min sambo på annan ort och för tillfället hyr ut bostaden.

De påstår att de inte vill ge lån för "spekulationsköp", men jag har ju för i helvete bott på adressen 9 av de senaste 11 åren. Hur kan det klassas som spekulationsköp? Och det är ju inte fråga om något nytt lån utan bara att flytta ett befintligt lån.

Det innebär ju i praktiken att jag är låst till min nuvarande bank om jag inte flyttar hem eller säljer bostaden, vilket känns heltokigt. Jag menar banken kan ge lån till folk som vill köpa en ny bil som kommer tappa halva sitt värde sekunden den rullar ut från bilhandlaren, eller privatlån helt utan säkerhet, men att man inte är folkbordförd på adressen där man har sitt bolån, där drar dom gränsen.

Folkbokför dig på bostaden då eller strunta i att nämna att du provbor med sambo?
Citera
2026-09-08, 17:54
Avstängd
trottwells avatar
Citat:

Man "flyttar" inte lån, man löser ett befintligt lån och tar ett nytt lån i en annan bank.
Citera
2026-09-08, 18:34
Medlem
Om du inte bor i huset, så sälj det. Du är förmodligen inte heller gift med din sambo. Gör nu sakerna i rätt ordning, fru därefter huslån. Tur att banken har moral.
Citera
2026-09-08, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Om du inte bor i huset, så sälj det. Du är förmodligen inte heller gift med din sambo. Gör nu sakerna i rätt ordning, fru därefter huslån. Tur att banken har moral.

Det känns osmart ur ett rent värdemässigt perspektiv. Min bostad är i stockholm medan min sambo bor i Örebro, att sälja min bostad i Stockholm och köpa något i Örebro skulle innebära en ganska rejäl tapp i värdeökning då Stockholms bostadsmarknad historiskt har gett betydligt bättre avkastning.

Och vadå rätt ordning? Du menar att man måste gifta sig innan man kan köpa bostad? Dummaste jag hört.
Citera
2026-09-08, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Man "flyttar" inte lån, man löser ett befintligt lån och tar ett nytt lån i en annan bank.

Ja okej det var olyckligt formulerat, men det skiljer sig ju lite ändå att ta ett helt nytt lån jämför med att lösa ett lån som man redan har i en annan bank.
Citera
2026-09-08, 23:30
Avstängd
trottwells avatar
Citat:
Ja okej det var olyckligt formulerat, men det skiljer sig ju lite ändå att ta ett helt nytt lån jämför med att lösa ett lån som man redan har i en annan bank.

För den nya banken är det ingen skillnad, du är en ny kund, det görs en kreditbedömning och värdering av säkerheten.
Det är väldigt svårt att få bolån till bostäder som man inte bor i.

Men det kan teoretiskt vara så att det håller på att ta slut med sambon, du är på väg att flytta tillbaka till huset och vill ha ett bättre bolån.
Senast redigerad av trottwell 2026-09-08 kl. 23:50.
Citera
2026-09-08, 23:39
Avstängd
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov

"Du är förmodligen inte heller gift med din sambo"

Dagens humor!

Det behöver du inte förmoda, ingen är gift med sin sambo.
Senast redigerad av trottwell 2026-09-08 kl. 23:55.
Citera
2026-09-09, 00:19
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
För den nya banken är det ingen skillnad, du är en ny kund, det görs en kreditbedömning och värdering av säkerheten.
Det är väldigt svårt att få bolån till bostäder som man inte bor i.

Men det kan teoretiskt vara så att det håller på att ta slut med sambon, du är på väg att flytta tillbaka till huset och vill ha ett bättre bolån.

Tror du att TS kan teckna ett nytt lån när säkerheten redan är belånad i en annan bank?

Jag är tveksam.

Är det inte också beroende på vilken typ av lån?
TS är ju inte nöjd med räntan men brukar man inte få betala räntan om man löser ett lån?
Citera
2026-09-09, 00:35
Avstängd
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Tror du att TS kan teckna ett nytt lån när säkerheten redan är belånad i en annan bank?

Jag är tveksam.

Är det inte också beroende på vilken typ av lån?
TS är ju inte nöjd med räntan men brukar man inte få betala räntan om man löser ett lån?

Det går utmärkt, bankerna har rutiner för detta, det görs dagligen.
Är säkerheten en fastighet så är även Lantmäteriet inblandat.
Allt är förberett och uträknat till en viss dag och tid.
Samtidigt som det nya lånet betalas ut löses det gamla lånet och säkerheten flyttas över.

"brukar man inte få betala räntan om man löser ett lån?"

Du kanske tänker på ränteskillnadsersättning?

Det förekommer vid bundna lån, då måste TS räkna ut om det lönar sig att lösa det bundna lånet i förtid och betala ränteskillnadsersättning.

Vid rörligt lån betalar man ränta fram till och med lösningsdagen.
Senast redigerad av trottwell 2026-09-09 kl. 01:01.
Citera
2026-09-09, 01:04
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Det går utmärkt, bankerna har rutiner för detta, det görs dagligen.
Är säkerheten en fastighet så är även Lantmäteriet inblandat.
Allt är förberett och uträknat till en viss dag och tid.
Samtidigt som det nya lånet betalas ut löses det gamla lånet och säkerheten flyttas över.

"brukar man inte få betala räntan om man löser ett lån?"

Du kanske tänker på ränteskillnadsersättning?

Det förekommer vid bundna lån, då måste TS räkna ut om det lönar sig att lösa det bundna lånet i förtid och betala ränteskillnadsersättning.

Tack för info då förstår jag!

Ja en bostad är en investering oavsett vem som bor där!

Ja det var det jag tänkte, en kompis betalade av sitt lån tidigare och fick betala räntan ändå (billån).

En till fundering är om BRF har någon talan när det gäller lån?
Eller är det bara att de måste godkänna att TS hyr ut sin BR?

Eller kan det påverka om den som hyr av TS har lån?

Verkar konstigt att TS inte kan få låna?
När en kompis skulle låna var bankerna intresserade av att få honom som kund och han fick väldigt bra ränta till sin BR.
Citera
2026-09-09, 01:28
Avstängd
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Tack för info då förstår jag!

Ja en bostad är en investering oavsett vem som bor där!

Ja det var det jag tänkte, en kompis betalade av sitt lån tidigare och fick betala räntan ändå (billån).

En till fundering är om BRF har någon talan när det gäller lån?
Eller är det bara att de måste godkänna att TS hyr ut sin BR?

Eller kan det påverka om den som hyr av TS har lån?

Verkar konstigt att TS inte kan få låna?
När en kompis skulle låna var bankerna intresserade av att få honom som kund och han fick väldigt bra ränta till sin BR.

BRF skall bara registrera i föreningens lägenhetsregister att bostadsrätten är pantsatt, till vem och datum. Detta har föreningen skyldighet att göra.

TS har inte fått ett bolån för att han skall inte bo i bostaden.

Din kompis skulle förmodligen bo i bostaden, då fick han ett bolån.
Syftet med bolån framgår av namnet.

Som du kanske förstår så har jag en gång i tiden arbetat med detta.

Här beskrivs pantsättning av en bostadsrätt:

https://www.sbab.se/1/brf/kundservice/faq/pantsattning.html
Senast redigerad av trottwell 2026-09-09 kl. 01:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in