Citat:
Ursprungligen postat av
EN123
Har hela lånet rörligt. Gjorde en ansökan till SBAB och allt gick utmärkt tills dess att det framkom att jag inte var bosatt på adressen. De ger bara bolån till ens "primärbostad", för att minska spekulationsköp var förklaringen.
Men banker ger ju bostadslån till fritidshus, till exempel säger Swedbank uttryckligen att fritidshus kan finansieras med samma villkor som villa och bostadsrätt, och hänvisar till sina vanliga bolåneräntor. Verkar ju isåfall konstigt att detta ska gå utmärkt men inte om det gäller ens primärbostad som tillfälligt inte nyttjar pga andra omständigheter. Som sagt kan de ganska enkelt se att jag har bott på adressen majoriteten av tiden de senaste 11 åren och förstår inte hur de isåfall kan anses vara ett spekulationsköp. Omständigheter gör att jag är tvungen att bo på annan adress nu och det känns tokigt att behöva sälja sin bostad för tillfälligt boende på annan ort.
Nej det förstår inte jag heller.
Det kan ju inte vara ett spekulationsköp eftersom du har bott där i 9 år?
Kollade lite och det var ju om man endast kortsiktigt skulle äga fastigheten.
Men du vill väl bara lösa gamla lånet och få ett nytt med bättre ränta?
Får du inte ens ta ett lån hos någon annan bank om du binder en del av det?
Nu använde jag en sökmotor och där står det att du kan flytta lånet när du vill utan kostnad.
Men kan du inte låta din hyresgäst bo kvar och det h*n betalar måste väl täcka både lån och underhåll?
Om inget fungerar så sitter du tyvärr fast hos den banken.