2026-09-09, 04:03
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
BRF skall bara registrera i föreningens lägenhetsregister att bostadsrätten är pantsatt, till vem och datum. Detta har föreningen skyldighet att göra.

TS har inte fått ett bolån för att han skall inte bo i bostaden.

Din kompis skulle förmodligen bo i bostaden, då fick han ett bolån.
Syftet med bolån framgår av namnet.

Som du kanske förstår så har jag en gång i tiden arbetat med detta.

Här beskrivs pantsättning av en bostadsrätt:

https://www.sbab.se/1/brf/kundservice/faq/pantsattning.html

Förstod att du var väldigt kunnig inom detta område så då tänkte jag passa på att fråga dels för att det är intressant men också för att jag inte förstår varför TS inte får lån?

Är många som investerar i fastigheter som de hyr ut.

Kanske är det någon information som saknas från TS?
Är det rörlig ränta?
Brukar man inte ha ett topplån?

Kan det påverka om TS bara kan flytta ena lånedelen om den andra är bunden?
Citera
2026-09-09, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Förstod att du var väldigt kunnig inom detta område så då tänkte jag passa på att fråga dels för att det är intressant men också för att jag inte förstår varför TS inte får lån?

Är många som investerar i fastigheter som de hyr ut.

Kanske är det någon information som saknas från TS?
Är det rörlig ränta?
Brukar man inte ha ett topplån?

Kan det påverka om TS bara kan flytta ena lånedelen om den andra är bunden?

Har hela lånet rörligt. Gjorde en ansökan till SBAB och allt gick utmärkt tills dess att det framkom att jag inte var bosatt på adressen. De ger bara bolån till ens "primärbostad", för att minska spekulationsköp var förklaringen.

Men banker ger ju bostadslån till fritidshus, till exempel säger Swedbank uttryckligen att fritidshus kan finansieras med samma villkor som villa och bostadsrätt, och hänvisar till sina vanliga bolåneräntor. Verkar ju isåfall konstigt att detta ska gå utmärkt men inte om det gäller ens primärbostad som tillfälligt inte nyttjar pga andra omständigheter. Som sagt kan de ganska enkelt se att jag har bott på adressen majoriteten av tiden de senaste 11 åren och förstår inte hur de isåfall kan anses vara ett spekulationsköp. Omständigheter gör att jag är tvungen att bo på annan adress nu och det känns tokigt att behöva sälja sin bostad för tillfälligt boende på annan ort.
Senast redigerad av EN123 2026-09-09 kl. 08:20.
Citera
2026-09-09, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EN123
Det känns osmart ur ett rent värdemässigt perspektiv. Min bostad är i stockholm medan min sambo bor i Örebro, att sälja min bostad i Stockholm och köpa något i Örebro skulle innebära en ganska rejäl tapp i värdeökning då Stockholms bostadsmarknad historiskt har gett betydligt bättre avkastning.

Citat:
Verkar ju isåfall konstigt att detta ska gå utmärkt men inte om det gäller ens primärbostad som tillfälligt inte nyttjar pga andra omständigheter. Som sagt kan de ganska enkelt se att jag har bott på adressen majoriteten av tiden de senaste 11 åren och förstår inte hur de isåfall kan anses vara ett spekulationsköp. Omständigheter gör att jag är tvungen att bo på annan adress nu och det känns tokigt att behöva sälja sin bostad för tillfälligt boende på annan ort.

Vad är planen på sikt med boendet, ska ni bo i Stockholm eller Örebro? För beroende på hur ni tänker bo framöver så är det ju oklart om det ens är värt mödan (och den eventuella kostnaden) för att flytta lånet för att få lite bättre ränta.

Om ni ska bo i Örebro framöver är det ju rimligt att du säljer bostaden i Stockholm inom en relativt kort tidshorisont ändå.
Ska ni bo i Stockholm framöver så är det ju bara att försöka flytta bolånet så snart du/ni flyttar tillbaka till Stockholm.
Och om ert samboskap inte skulle fungera av någon anledning under provboendet så kommer du ju ändå flytta tillbaka till Stockholm snart, och precis som ovan kunna byta bank då
Citera
2026-09-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Vad är planen på sikt med boendet, ska ni bo i Stockholm eller Örebro? För beroende på hur ni tänker bo framöver så är det ju oklart om det ens är värt mödan (och den eventuella kostnaden) för att flytta lånet för att få lite bättre ränta.

Om ni ska bo i Örebro framöver är det ju rimligt att du säljer bostaden i Stockholm inom en relativt kort tidshorisont ändå.
Ska ni bo i Stockholm framöver så är det ju bara att försöka flytta bolånet så snart du/ni flyttar tillbaka till Stockholm.
Och om ert samboskap inte skulle fungera av någon anledning under provboendet så kommer du ju ändå flytta tillbaka till Stockholm snart, och precis som ovan kunna byta bank då

Vi vill på sikt bo i Stockholm men i nuläget är det lite oklart exakt när den flytten kan ske, primärt mycket pga min sambos arbete. Sett rent värdemässigt skulle det vara en förlustaffär att sälja lägenheten och köpa något i Örebro då värdeutvecklingen här inte är densamma som i Stockholm. Det skulle jag inte kalla för någon spekulation, bara klok förvaltning av ens kapital. Jag sparade skitlänge för att få ihop till min kontantinsats, och tänker inte slarva bort några av de pengarna för att banken tycker man måste vara folkbordförd konstant där man har sitt bolån (som att alla med fritidsbostad är folkbordförda där...). Då sitter jag hellre kvar med lite högre ränta.

Sen känns det ju överdrivet att sälja min bostad för att köpa något i Örebro vi ändå bara kommer bo i under något år. Och att köpa något tillsamman är inte heller något man gör bara sådär, vi har bara varit sambos i strax över ett år så det känns tidigt att göra något sådant bindande som att skaffa ett bolån tillsammans.
Citera
2026-09-09, 18:08
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Har hela lånet rörligt. Gjorde en ansökan till SBAB och allt gick utmärkt tills dess att det framkom att jag inte var bosatt på adressen. De ger bara bolån till ens "primärbostad", för att minska spekulationsköp var förklaringen.

Men banker ger ju bostadslån till fritidshus, till exempel säger Swedbank uttryckligen att fritidshus kan finansieras med samma villkor som villa och bostadsrätt, och hänvisar till sina vanliga bolåneräntor. Verkar ju isåfall konstigt att detta ska gå utmärkt men inte om det gäller ens primärbostad som tillfälligt inte nyttjar pga andra omständigheter. Som sagt kan de ganska enkelt se att jag har bott på adressen majoriteten av tiden de senaste 11 åren och förstår inte hur de isåfall kan anses vara ett spekulationsköp. Omständigheter gör att jag är tvungen att bo på annan adress nu och det känns tokigt att behöva sälja sin bostad för tillfälligt boende på annan ort.

Nej det förstår inte jag heller.
Det kan ju inte vara ett spekulationsköp eftersom du har bott där i 9 år?
Kollade lite och det var ju om man endast kortsiktigt skulle äga fastigheten.

Men du vill väl bara lösa gamla lånet och få ett nytt med bättre ränta?

Får du inte ens ta ett lån hos någon annan bank om du binder en del av det?

Nu använde jag en sökmotor och där står det att du kan flytta lånet när du vill utan kostnad.

Men kan du inte låta din hyresgäst bo kvar och det h*n betalar måste väl täcka både lån och underhåll?

Om inget fungerar så sitter du tyvärr fast hos den banken.
Citera
2026-09-09, 20:06
Medlem
Citat:
Vi vill på sikt bo i Stockholm men i nuläget är det lite oklart exakt när den flytten kan ske, primärt mycket pga min sambos arbete. Sett rent värdemässigt skulle det vara en förlustaffär att sälja lägenheten och köpa något i Örebro då värdeutvecklingen här inte är densamma som i Stockholm. Det skulle jag inte kalla för någon spekulation, bara klok förvaltning av ens kapital. Jag sparade skitlänge för att få ihop till min kontantinsats, och tänker inte slarva bort några av de pengarna för att banken tycker man måste vara folkbordförd konstant där man har sitt bolån (som att alla med fritidsbostad är folkbordförda där...). Då sitter jag hellre kvar med lite högre ränta.

Sen känns det ju överdrivet att sälja min bostad för att köpa något i Örebro vi ändå bara kommer bo i under något år. Och att köpa något tillsamman är inte heller något man gör bara sådär, vi har bara varit sambos i strax över ett år så det känns tidigt att göra något sådant bindande som att skaffa ett bolån tillsammans.
Men då låter det ändå som att ni inom ganska kort tid (c ett år låter det som?) kommer vilja flytta tillbaka till Stockholm. Det kan ju inte vara så fasligt mycket du förlorar i räntekostnader genom att ha kvar nuvarande ränta gentemot att byta bank, eller? Jag tycker det låter som mycket jobb för lite payback.

Varför inte avvakta ett år och se. Har ni flyttat tillbaka till Stockholm då så är det ju inte längre ett problem, och annars kan du ju testa att prata med bankerna igen.
Citera
2026-09-15, 18:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Har ett bolån i dagsläget med en ränta som jag inte är helt nöjd med. Har därför försökt flytta det nu till diverse olika banker, men får alltid ett nej med anledning att jag provbor hos min sambo på annan ort och för tillfället hyr ut bostaden.

De påstår att de inte vill ge lån för "spekulationsköp", men jag har ju för i helvete bott på adressen 9 av de senaste 11 åren. Hur kan det klassas som spekulationsköp? Och det är ju inte fråga om något nytt lån utan bara att flytta ett befintligt lån.

Det innebär ju i praktiken att jag är låst till min nuvarande bank om jag inte flyttar hem eller säljer bostaden, vilket känns heltokigt. Jag menar banken kan ge lån till folk som vill köpa en ny bil som kommer tappa halva sitt värde sekunden den rullar ut från bilhandlaren, eller privatlån helt utan säkerhet, men att man inte är folkbordförd på adressen där man har sitt bolån, där drar dom gränsen.

Begär ut ett så kallat amorteringsunderlag av din nuvaeande bank. Vänta sedan två veckor och kontakta din bank igen och säg att du funderar på att flytta bolånet och fråga om de har något bättre än nuvarande villkor att erbjuda om du stannar kvar.

Vad har du för ränta idag? Bundet eller rörligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in