Citat:
Jag hör dig kompis, jag är likadan. Det är väldigt svårt att klämma in träning när man jobbar 5 dagar/vecka, både tidsmässigt och mentalt, man är ju rätt färdig vid 16. Sen ska man ha tid med matlagning, tvätt och all annan skit som är ett måste. Jag löptränar mestadels då det bara är att snöra på sig dojjorna och springa i 40 min och man får märkbar positiv effekt direkt efteråt. Fysisk aktivitet är A och O för någon med rastlös kropp och sinne.
1. Håller med! (mitt problem är att mitt jobb kräver ca 10-11h per dag och har väldigt svårt att få till energin efter jobb men försöker navigera mig till en korrekt balans på det planet. Kan ha en period då det funkar men det urholkas väldigt lätt efter en tid och då kraschar allt typ.
2. Denna har jag haft svårt med sedan jag var liten, nu märker jag att jag sover kanske 5 timmar sedan kan jag inte somna om på 1 timme typ, sedan kan jag somna in och få resten men detta gör att jag kommer komma sent till arbetet.
3. Har aldrig testat detta helhjärtat för det bara känts lustigt dock andningstecknker har hjälpt vid tillfällen.
4. Denna är också svår om man är laktoskänslig och magen reagerar starkt på IBS / FODMaps
5. Denna är redan check, däremot har jag tänkt att jag skulle vilja ha mer möjligheter att faktiskt kunna få en bra fylla med trevliga människor (dock har alkohol aldrig riktigt lockat mig då jag mår dåligt av det, enstaka gånger man faktiskt haft en bra tipsy/fylla)
Ett tips som generellt också hjälpt är att faktiskt vara mer social till alla omkring, det ger intryck och bygger på dopamintrappan vilket gör vardagen mer skonsam.
2. Denna har jag haft svårt med sedan jag var liten, nu märker jag att jag sover kanske 5 timmar sedan kan jag inte somna om på 1 timme typ, sedan kan jag somna in och få resten men detta gör att jag kommer komma sent till arbetet.
3. Har aldrig testat detta helhjärtat för det bara känts lustigt dock andningstecknker har hjälpt vid tillfällen.
4. Denna är också svår om man är laktoskänslig och magen reagerar starkt på IBS / FODMaps
5. Denna är redan check, däremot har jag tänkt att jag skulle vilja ha mer möjligheter att faktiskt kunna få en bra fylla med trevliga människor (dock har alkohol aldrig riktigt lockat mig då jag mår dåligt av det, enstaka gånger man faktiskt haft en bra tipsy/fylla)
Ett tips som generellt också hjälpt är att faktiskt vara mer social till alla omkring, det ger intryck och bygger på dopamintrappan vilket gör vardagen mer skonsam.
Ta magnesiumglycinat och L-teanin (en aminosyra) innan du går och lägger dig för bättre sömn. Det lugnar nerverna och slappnar av kroppen. Kan också rekommendera att läsa i 30-60 min innan du somnar, då hinner hjärnan varva ner. Jag är dålig på detta och gör det mer sällan nuförtiden, men får man in rutinen är det guld.
Meditation är så otroligt effektivt, för mig var det en game changer. Det är svårt i början men det förtjänar en chans. Jag kan förstå att vissa upplever meditation som flummigt men jag betraktar det mer som ett verktyg än någonting som bör associeras med religion eller filosofi. Meditation handlar om att betrakta sina tankar. Man kan aldrig sluta tänka men man kan lägga märke till hur och vad man tänker. När man blir bättre på det så märker man hur mycket irrelevant skit man tänker på en daglig basis. Tankar om sig själv, om andra, sitt liv, sin situation osv. Till slut förstår man att inga tankar är sanning, vi gör tankarna till sanningar. Men bra att du kör andningsövningar, det är skönt och lugnar nervsystemet.
Kost är viktigt och väldigt individuellt. Själv äter jag sällan gluten då det gör mig hård i magen. Dricker sällan mjölk men äter vissa laktosprodukter som främjar tarmfloran. Ultraprocessad mat och halvfabrikat är absolut skit, kan starkt rekommendera att dra ner på det så mycket som möjligt. Jag älskar chips och äter det ofta på helger men med måtta.
Jag dricker mer alkohol än jag borde då det ofta sker i sociala sammanhang med mina vänner. Men det blir oftast en gång i veckan (helgen). Jag håller mig i stort sett bara till öl och det finns inte mycket som slår en kall Guinness. Sprit är skräp.
Allting behöver inte vara så strikt om man har en bra levnadsplan som sker med balans.
Den moderna människans levnadssätt är otroligt olikt jämfört med hur vi levt under större delen av vår existens. Dagens samhälle består av ett system som i praktiken fungerar bra men som många mår dåligt av, särskilt personer med ADHD. Det är alltså inte oss det är fel på, det är systemet. Det är nästan tragikomiskt hur vi gång på gång kliar oss i huvudet och verkar oförstående när ny statistik över ökad psykisk ohälsa redovisas. Vi kämpar emot vår biologi och vi undrar varför vi mår dåligt.
Senast redigerad av BreakfastInAmerica 2026-09-09 kl. 19:24.
Senast redigerad av BreakfastInAmerica 2026-09-09 kl. 19:24.