2026-09-08, 13:28
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1492515

Citat:
Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch tycker inte det är givet att SD tar plats i en högerregering efter valet.

Citat:
”Jag har inte lovat bort några ministerposter till någon. Vi har tydligt sagt att vi vill se en blågul regering. En blågul regering kan i teorin bestå både av 4, 3, 2 eller 1 parti. För mig är det till exempel inte givet att SD ska ha några ministerposter alls”, skriver hon på Facebook.

Många svängningar nu från Busken. Var man inte överens på Uffes sida?
Är detta taktik deluxe från EB? Vad kan SD tänkas svara?
Citera
2026-09-08, 13:35
Medlem
"För mig är det till exempel inte givet att SD ska ha några ministerposter alls"

Självklart isf ska sveriges näst största parti ha ministerposter. Om det nu blir Tidö som styr.
Citera
2026-09-08, 13:37
Medlem
Tavastehuss avatar
Dumma kossa. Vilket parti tror hon blir störst efter S egentligen? Utan SD är den inte blågul heller.

Tanken att L med sina stödröster puttar ut KD ur riksdagen är lockande.
Citera
2026-09-08, 14:30
Medlem
Tycker det är helt uppenbart att vi har S+KD+C+MP efter valet.

Det jag hoppas på dock är att V blir så pass starka att ovan partier inte får egen majoritet.

L - 4%
M - 18%
SD - 19%
V - 9%

Detta känns ju inte helt osannolikt.
Citera
2026-09-08, 14:46
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1492515

Många svängningar nu från Busken. Var man inte överens på Uffes sida?
Är detta taktik deluxe från EB? Vad kan SD tänkas svara?
OM nu Tidöblocket får majoritet för en Regeringsbildning så får man väl förhandla om eventuella ministerposter när valet är klart. ALLT är förhandlingsbart då och inget om Ministerposter är skrivet i Sten. SD skall bara bida sin tid och helst inte kommentera saken.
Citera
2026-09-08, 14:54
Medlem
YP4XQs avatar
Den narcissistiska cirkusen Demokraturen har talat
Citera
2026-09-08, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
OM nu Tidöblocket får majoritet för en Regeringsbildning så får man väl förhandla om eventuella ministerposter när valet är klart. ALLT är förhandlingsbart då och inget om Ministerposter är skrivet i Sten. SD skall bara bida sin tid och helst inte kommentera saken.

Tror du hon håller alla dörrar öppna? Jag menar, nu har ju hon suttit i maktens finrum. Kanske hon gör allt för att vara kvar?
Citera
2026-09-08, 15:09
Moderator
Diagorass avatar
Politiker --> Valet 2026
/Moderator
Citera
2026-09-08, 15:09
Medlem
I så fall kommer nog S även att svänga och samarbeta med SD (?) vilka då inte kan ses som svikare utan KD
Citera
2026-09-08, 15:28
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Tror du hon håller alla dörrar öppna? Jag menar, nu har ju hon suttit i maktens finrum. Kanske hon gör allt för att vara kvar?
KD kommer ju klara spärren med råge. Det är ett mitten/högerparti, det har hon ju gjort klart.
I sak har hon rätt: inga fastställda Ministerposter utan förhandlingar vid eventuell Valvinst.

Kan vara taktik från Tidö då Osäkra kanske inte vill se alltför många ministerposter gå till SD.
Även om Tidö vinner så tror jag Jimmie kan nöja sig med kanske 2-3 ministerposter, inte mer, i utbyte mot sakfrågor som står SD nära. 12-14 SD Ministrar är ju ren fantasi.
Citera
2026-09-08, 15:30
Medlem
De som röstar på Tidö vet alltså inte vad de får
Citera
2026-09-08, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
KD kommer ju klara spärren med råge. Det är ett mitten/högerparti, det har hon ju gjort klart.
I sak har hon rätt: inga fastställda Ministerposter utan förhandlingar vid eventuell Valvinst.

Kan vara taktik från Tidö då Osäkra kanske inte vill se alltför många ministerposter gå till SD.
Även om Tidö vinner så tror jag Jimmie kan nöja sig med kanske 2-3 ministerposter, inte mer, i utbyte mot sakfrågor som står SD nära. 12-14 SD Ministrar är ju ren fantasi.
Håller med man har inte erfaret folk då det inte bara gäller minister utan även ett entourage runt denna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in