2026-09-08, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
De som röstar på Tidö vet alltså inte vad de får
Jo politik men inte ministrar, kan du nämna någon eventuell minister på vänstersidan förutom statsminister?
Citera
2026-09-08, 15:56
Avstängd
Nu kommer ju Tidö inte vinna. De trampar vatten oavsett om L klarar spärren eller ej. Det blir en pyrrhusseger för ett svagt S som kommer få behöva slå ihop något mitten-Frankenstein till regering.
Citera
2026-09-08, 15:59
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Nu kommer ju Tidö inte vinna. De trampar vatten oavsett om L klarar spärren eller ej. Det blir en pyrrhusseger för ett svagt S som kommer få behöva slå ihop något mitten-Frankenstein till regering.
Säg inte det du, än är ingenting klart
och kommer förmodligen inte vara det förrens sent på Valkvällen.
Citera
2026-09-08, 16:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Säg inte det du, än är ingenting klart
och kommer förmodligen inte vara det förrens sent på Valkvällen.

Så länge SD, M och KD fortsätter trampa vatten så här så spelar det ingen roll om L klarar spärren. C, MP och V är för starka. Och då spelar det heller ingen roll om S gör ett katatstrofval själva.
Citera
2026-09-08, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Så länge SD, M och KD fortsätter trampa vatten så här så spelar det ingen roll om L klarar spärren. C, MP och V är för starka. Och då spelar det heller ingen roll om S gör ett katatstrofval själva.

Vi får se, Miljöpartiet gick ut och förklarade för svenska folket att de vill ha 6kr dyrare bensin igår, och idag blir Vänstern tagna med mera Hamas-terrorister.

Det kanske inte påverkar nämnvärt vad deras egna idioter till väljare tycker, men det finns bra många gamla sossar som lär ha satt kaffet i halsen över dessa saker. Jag tror Magdalens Andersson just nu sitter och svär och ber till alla högre makter att hennes "regeringsalternativ" bara kan hålla käften några få dagar till.

Detta blir en rysare, jag tror höger-sidan spurtar och det blir 4 år till av Tidö.
Citera
2026-09-08, 16:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
Vi får se, Miljöpartiet gick ut och förklarade för svenska folket att de vill ha 6kr dyrare bensin igår, och idag blir Vänstern tagna med mera Hamas-terrorister.

Det kanske inte påverkar nämnvärt vad deras egna idioter till väljare tycker, men det finns bra många gamla sossar som lär ha satt kaffet i halsen över dessa saker. Jag tror Magdalens Andersson just nu sitter och svär och ber till alla högre makter att hennes "regeringsalternativ" bara kan hålla käften några få dagar till.

Detta blir en rysare, jag tror höger-sidan spurtar och det blir 4 år till av Tidö.

MPs utspel kanske bara leder till att S klarar sig över 30% på MPs bekostnad bara dock. Vad V än blir tagna med kommer det inte påverka deras siffror tror jag.

Problemet för Tidö är och förblir att M, KD och SD trampar vatten med eller utan L över spärren.
Citera
2026-09-08, 16:20
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq

Bensinpriset kommer då landa på 23-24 kr/Litern.
I runda slängar en 30% ökning.
Citera
2026-09-08, 17:07
Medlem
Larasofts avatar
Ligger nära till hands att uttalandet är ett falskt lockrop till Magdamoderater. Ebba Bush kan inte motsätta sig SD-ministrar om en högerregering behöver SDs stöd.
Citera
2026-09-08, 17:12
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Nej vi kan inte ha white-trash-hillbillys i regeringen.
Senast redigerad av skogshuggar3n 2026-09-08 kl. 17:14.
Citera
2026-09-08, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Tycker det är helt uppenbart att vi har S+KD+C+MP efter valet.

Det jag hoppas på dock är att V blir så pass starka att ovan partier inte får egen majoritet.

L - 4%
M - 18%
SD - 19%
V - 9%

Detta känns ju inte helt osannolikt.
KD ska kunna överleva nästa val också. Och det blir nog mycket svårt att få KD och MP att sitta i samma regering.
Citera
2026-09-08, 18:20
Medlem
Graavargs avatar
Jag gillar inte Buschs politik, jag gillar inte att hon emellanåt medvetet ljuger, men visst tusan är det litet roligt när hon nu hämnas på Åkesson för att han tillsammans med Kristersson tvingade Busch och KD att överge en valrörelse som såg ut att bära KD upp över 8%. Det skulle ha betytt omkring 10 fler riksdagsledamöter för KD (som fick 5,3% i förra valet), vilket är livsviktigt för ett litet parti.

Hämnden: få se om du får några ministerposter alls, Jimmie-boy...

Som sagt, jag tycker inte ens om hälften av KDs politik. Men tänk er Busch i en mittenregering där hon inte har nån konkurrens från höger, och där hon står vid ett podium bredvid Amanda Lind, Magdalena Andersson och Elisabeth Thand Ringqvist. Det skulle ha varit ett DRÖMLÄGE för Busch & KD... jisses...
Citera
2026-09-08, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
KD kommer ju klara spärren med råge. Det är ett mitten/högerparti, det har hon ju gjort klart.
I sak har hon rätt: inga fastställda Ministerposter utan förhandlingar vid eventuell Valvinst.

Kan vara taktik från Tidö då Osäkra kanske inte vill se alltför många ministerposter gå till SD.
Även om Tidö vinner så tror jag Jimmie kan nöja sig med kanske 2-3 ministerposter, inte mer, i utbyte mot sakfrågor som står SD nära. 12-14 SD Ministrar är ju ren fantasi.

Jag hör dig.

Jimmie svarar:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L4XO3q/svaret-till-busch-ministerposter-eller-opposition

Citat:
JÖNKÖPING/STOCKHOLM. Ebba Bush tycker inte det är självklart att SD ska få ministerposter om Tidösidan skulle vinna.

Men Jimmie Åkesson (SD) håller fast vid sitt krav.

– Ska vi överhuvudtaget medverka till att en regering bildas så ska vi sitta i den, säger han.

Citat:
”Närmar sig mitten”
Jimmie Åkesson säger att han inte blev förvånad efter utspelet från KD-ledaren.

– Nej det är väl en del i den strategi som Kristdemokraterna har haft hela tiden där man på olika sätt närmar sig mitten. För mig är det ingen nyhet att hon säger sådär. Hon har pratat om sin förhandlingsvaluta och sitt förhandlingskapital hela tiden, säger han.

Citat:
Åkesson har tidigare sagt till Aftonbladet att hans mål är mellan 12 och 14 ministerposter vid en eventuell valseger. Nu talar han om proportionalitet.

– Man får väl räkna själv, säger han och fortsätter:

– Men proportionalitet tycker jag är viktigt som utgångspunkt. Jag tror det är som man brukar fördela ministerposter i en regering.

Får en antydan om att JÅ kanske tom vill ha mer än de ursprungliga 12-14 ministerposter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in