2026-09-08, 19:14
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Minskningen verkar ju vara minst lika stor i Norge och även i Finland, trots att de inte har samma nivåer på invandringen som Sverige. Och nu minskar ju både läsförståelse och matematik även i mer välbärgade områden med primärt elever med svensk bakgrund vad jag förstår.

https://www.nrk.no/artikkel/nordtun-om-pisa-tall-dette-er-svart-alvorlige-resultater-1527386

https://yle.fi/a/7-10104843

https://yle.fi/a/7-10104805

Exakt, men varför lära sig saker du tar reda på via 2 sek snack med valfri AI-bot?

Skolsystemet var utdaterat redan på min tid men idag har det inte en chans i kosmos att hänga med, ska man lita på våra "smartaste" tänkare så är tekniken såpass avancerad inom 5-7 år att den vet vad vi vill fråga innan vi ställer frågan.

Med all rätt så har människan innan min livstid är slut spelat ut sin roll och skapat något större än ossjälv, då kan man somna in på sin dödsbädd och känna "jag är GUD"
Citera
2026-09-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lill-liza
Skolpartiet L levererar ännu en gång hahaha!

Allt Tidö rör vid blir skit.
Citera
2026-09-08, 19:22
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Skolan är skit, men hur påverkar det här VM-finalen på söndag? Kommer Simona "Messi" Mohamsson lyckas upprepa bragden från 2022?
Citera
2026-09-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Det har jag inte full koll på ärligt talat. Men man är tyvärr dum i huvudet om man tror att eleverna som går ut årskurs nio 2026 inte kan läsa på grund av politiken senaste två åren.

Det är minst 7 år för sent. Lär man sig inte läsa när man är 6-8 år gammal kommer man nog aldrig ikapp.

Är inte en mandatperiod fyra år? Varför pratar du om två år?

Det blir ju inte bättre för att Tidö inte gjort ett skit för att göra det bättre i fyra års tid.
Citera
2026-09-08, 19:27
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vad har varit bra som hänt på skolfronten de senaste fyra åren då?
https://www.regeringen.se/artiklar/2026/02/regeringen-genomfor-de-storsta-reformerna-for-skolan-pa-30-ar/
Men det är faktiskt först från i år det gäller, så det hinner inte få genomslag, om det blir en förbättring. Men du vill väl att man ska riva upp det och återgå till hur det varit.

Men att inte orka googla det?
Citera
2026-09-08, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så du går emot ditt eget påstående om ansträngningen?

Jag menar att vi måste se det här vetenskapligt. Kanske vore det bättre att alla memorerade, kanske hade de rätt om just det. Handlar det om att träna hjärnan i unga år. Att lära sig multiplikationstabellen utantill, kanske inte handlar om det, utan att träna minnet. Utan det kanske barnen får guldfiskminnen. Som nån sa, maten och minskat proteininnehåll. För lite socker. För lite motion? Könsrollernas ifrågasättande. Jämställdheten. Socialt tryck att anse rätt. Multikulturen.

Finns saker som man vet faktiskt. Om man har gymnastik/sport med pojkar det första på morgonen, kommer de att prestera bättre och vara lugnare under dagen, samma gäller inte flickor. Så i jämställdhetens namn utesluter man det.

Problemet idag anser jag att man lämnat vetenskapen och mycket som framförs är bara draget ur arslet, oftast av nån vänsteridiot utifrån ideologin. Postmodernismen, förkastande av vetenskapen.

Jo vi måste anstränga oss. Men jag tror inte det handlar om att vi måste gå tillbaka och använda fysiska böcker som källa. Tror snarare att vi måste använda nya hjälpmedel på rätt sätt. Skolan bör ex införa en AI som kan bedöma hur djupt och komplext eleven tänker själv i sina prompts. Utfallet av texten är rätt ointressant.

Och ja, helt rätt om det andra. Men ... mer idrott på schemat idag än förr och trots det faller resultaten. Vi kan införa hur mycket idrott som helst, men jag tror inte att matematiken eller läsförståelsen kommer öka markant. Handlar mer om att reviseda utformningen av dessa ämnen.
Citera
2026-09-08, 19:29
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Samma tendens märks i alla OECD-länder.

Beror det på invandringen?
Eller det maniska mobilsurfandet?
Eller vad?

https://www.tv4.se/just-nu/5bF3BFpOs1FafZq72yxzlg/historiskt-daligt-resultat-for-elever-i-pisa-matning

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/pisa-resultaten-presenteras/
Det beror på flera saker naturligtvis. Invandringen är väl den primära förklaringen. Men även etniska svenskar halkar efter, vilket sannolikt beror på mobilberoende (eller snarare beroende av sociala medier, framför allt tiktok). Dessutom är skolan idag inte fokusera på att lära ut det viktigaste (läsa, räkna och skriva), utan fokuserar på indoktrinering m.m. Beklagligt.
Citera
2026-09-08, 19:34
Medlem
EnLitenkilles avatar
När jag gick i skolan så hade vi typ två negrer på hela skolan.
När jag åker förbi samma skola idag så ser man typ två svenskar totalt.
Jag tror att det förklarar en hel del, tyvärr!
Citera
2026-09-08, 19:38
Medlem
Massinvandringens fel. Vad ska diskuteras? Tar man in negrer/araber/analfabeter blir det ju så här. Vad håller de efterblivna sossarna på med när de börjar signalera nödläge...

Fattade de inte konsekvenserna av massinvandringen tillsammans med mp och v?
Citera
2026-09-08, 19:39
Medlem
Katastrof.
Skolresultat är avgörande för samhällets utveckling, ekonomi och sociala sammanhållning. När elever lyckas i skolan läggs grunden för en stabil framtid, både för individen och för landet som helhet.Här är de viktigaste anledningarna till varför skolresultat spelar en så stor roll.
Citera
2026-09-08, 19:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Jo vi måste anstränga oss. Men jag tror inte det handlar om att vi måste gå tillbaka och använda fysiska böcker som källa. Tror snarare att vi måste använda nya hjälpmedel på rätt sätt. Skolan bör ex införa en AI som kan bedöma hur djupt och komplext eleven tänker själv i sina prompts. Utfallet av texten är rätt ointressant.

Och ja, helt rätt om det andra. Men ... mer idrott på schemat idag än förr och trots det faller resultaten. Vi kan införa hur mycket idrott som helst, men jag tror inte att matematiken eller läsförståelsen kommer öka markant. Handlar mer om att reviseda utformningen av dessa ämnen.
Frågan är om du kan visa att det gör skillnad med AI? Något nytt oprövat utan grund då, egentligen. Eller har du kärat ned dig i en. Hoppas det inte är därifrån du fått idén.

Det var på morgonen, före skolan, för pojkar. Var har man det. Fanns en skola, minns inte vilken, där rektorn stolt förklarade att där hade man fått pojkarna att prestera bättre än flickorna i matte. Total dödstystnad sen. Man måste förstå att i jämställdhetens namn får det inte ske. Speciellt om vänstern och feministerna får bestämma. En mardröm för dem.
Senast redigerad av EnCarte 2026-09-08 kl. 19:42.
Citera
2026-09-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det du indirekt säger är att det finns inget skäl att lära sig räkna om facit till alla matte uppgifter finns lägst bak i boken.
Begriper du inte att så man skapar idioter??

Ja precis så, matte är väl en sak att förså hur det fungerar, men hur mycket annan matte än huvudräkning och snabb procenträkning använder man i vardagen ?

Kör du liggande stolen och pytagoras när du är out and about ?
Ekvationer har precis 0 användning för en som inte jobbar med det.

Det går som sagt att få det resultatet via google.
Att förstå hur det funkar är en sak, att memorera det utantill är en sak.

Jag hade många klasskompisar som memorerade massa saker till prov för att få bra betyg, men minns det inte dagen efter eller förstår vad dom lärt sig..

men bra betyg fick dom, meningslöst ? ja..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in