2026-09-08, 14:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Faktum är att det har varit högermajoritet i riksdagen så gott som hela 2000-talet hittills.

Varför har högern då inte gjort något?

Regeringen Persson (1996–2006)
Regeringen Reinfeldt (2006–2014)
Regeringen Löfven I & II (2014–2021)

Såssarna styrde 13 år under 2000-talet
Alliansen styrde 8 år 2000-talet

Den långa utförslöpan i Pisa resultateten började med regeringen Persson och höll i sig hela vägen tills Reinfeldt tillträdde . Persson lät det ske under 10 års tid

Regeringen Perssons många skolministrar :

Ylva Johansson (1996–1998)
Ingegerd Wärnersson (1998–2002)
Thomas Östros (2002–2004
)Ibrahim Baylan (2004–2006

Alla sprättiga sopor som inte kunde någonting.
Senast redigerad av Upplyften 2026-09-08 kl. 14:31.
Citera
2026-09-08, 14:27
Medlem
Är det någon soom vet hur betygen såg ut under VT26 från årskurs nio?

Borde vara en märkbar nedgång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Det är nog en kombination av invandring och skärmtittande. Troligtvis är skärmen den största boven.
2018 utgick order från regeringen att barn med utländsk bakgrund inte skulle delta i PISA-testen, det knepet är inte längre godkänt av oecd.
Citera
Medlem
Intressant, när de rödgröna regerade då gallrades det i PISA-resultaten.
Nu under TIDÖ tar man inte hänsyn till demografin utan presenterar resultaten ofiltrerade...

Elever med Svensk bakgrund presterar 20% bättre än 1:a eller 2:a generationens invandrare, Svenska elever ligger till och med bättre till än Finska (utom i Naturvetenskap) vilket är något som bör mana till eftertanke.

Dock är derivatan hos även Svenska elever oroväckande, den trenden får inte fortsätta utan måste åtgärdas.
Citera
2026-09-08, 14:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag behöver inte ens läsa tråden för att veta att fb kommer skylla på invandrarna.
Inte alla, jag skyller på mycket, men framförallt vänstern och postmodernismen. När man förkastade sanningen och vetenskapen. Men invandringen från MENA var förstås idioti och där är många skyldiga, men de enda som vill fortsätta med idiotin är vänster.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Regeringen Persson (1996–2006)
Regeringen Reinfeldt (2006–2014)
Regeringen Löfven I & II (2014–2021)

Såssarna styrde 13 år under 2000-talet
Alliansen styrde 8 år 2000-talet

Suck.

Regeringsmakten betyder inget om man är i minoritet.
Regeringens viktigaste uppgift är att styra riket och omsätta riksdagens beslut i praktiken. Om nu du har en högermajoritet i riksdagen så kör den över en minoritetsregering. S styrde ju tom på en borgerlig budget. Hur kan folk inte förstå detta??
Citera
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Ingen kommenterar elefanten i rummet.

Nej, inte den elefanten.

Nedgången är alltså bred i princip över hela världen.

Den senaste mätningen var 2022, precis på sluttampen av pandemin. De 15-åringar som testades då hade två pandemiår bakom sig.

Alltså var pandemin bra för elevernas inlärning, oavsett om skolorna hölls öppna eller om de var stängda.

Vad kan vara den avgörande faktorn?

Jag tror att det är gemensam familjetid. Det finns statistik som visar att familjer umgicks mycket mer under pandemin.

Tror att det här ställer en mycket viktig fråga om hur framtidens skola och samhälle bör organiseras.
Intressant vinkel, värd att lyftas.
Citera
2026-09-08, 14:30
Medlem
Så här blir det när riskkapitalisterna snor barnens pengar och köper våffelstugor och sportbilar istället.

Förbjud vinster i skolorna nu. Och i vården.
Citera
2026-09-08, 14:32
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Så hur kommer det sig att vi har presterat bäst i PISA under S-styre? Alliansen tog över 2006 och sabbade allt fram till 2014. Sen tog Tidelaget över igen 2022 och då börjar det falla igen? Slump?

De sjunkande resultaten påvisades redan när S styrde. En av faktorerna till skolproblematiken kan därtill spåras tillbaka till 1989 när S och dåvarande skolminister Göran Persson drev igenom kommunaliseringen av skolväsendet, där följden yttrade sig i såväl sämre kvalitet som sjunkande studieresultat.

Att Alliansen misslyckades är en sak, men S bär sannerligen också sin beskärda del av skulden.
Citera
2026-09-08, 14:35
Medlem
YP4XQs avatar
Kom ihåg att betygen inte är för eleverna utan ett bevis på hur bra LÄRARNA och SKOLAN har lyckats lära eleverna.

Dvs skolan, lärarkåren, utbildningen, skolgången är dålig. Eleverna tror jag försöker bäst de kan i mångt och mycket.

Suttit med min tonåring i sin läxläsning och matte och de verkar ha en helt mycket högre nivå vilket medför stress och press och mycket högre krav på lärande idag än när jag var ung.

edit:
Och så här tänker vuxna vara någon bra idé mot att unga är hemma eller frånvarande:
Så ska robotar öka närvaron i skolan: ”Elevens ögon och öron”
https://www.sverigesradio.se/artikel/testet-robot-ska-oka-elevernas-narvaro-i-monsteras
Senast redigerad av YP4XQ 2026-09-08 kl. 14:42.
Citera
2026-09-08, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
2018 utgick order från regeringen att barn med utländsk bakgrund inte skulle delta i PISA-testen, det knepet är inte längre godkänt av oecd.

Oj! Så 2018 var de inte med och nu är de med? Ja, då har vi nog en väldigt stor del av förklaringen där.
Citera
2026-09-08, 14:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Inte alla, jag skyller på mycket, men framförallt vänstern och postmodernismen. När man förkastade sanningen och vetenskapen. Men invandringen från MENA var förstås idioti och där är många skyldiga, men de enda som vill fortsätta med idiotin är vänster.

Om vi ska hålla oss till trådens ämne så tror jag dagens ungdomars mobilanvändande och att de inte läser böcker i lika stor omfattning som min generation är viktigare aspekter än invandringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in