2026-09-07, 23:10
Medlem
Någon som har tips på goda maträtter eller variation på nedastående?

Chili Con Carne

Tortilla wraps med stekt kyckling

Skinkschnitzel med Potatisgratäng

Pasta Bolognese

Kyckling Curry
Citera
2026-09-07, 23:14
Moderator
Maviels avatar
Indonesisk kycklinggratäng. Gör jag alltid när jag har kycklingrester. Vräk ner typ 1 finfördelad tillagad kyckling (funkar i nödfall med salladskyckling eller om man tillagar file och finfördelar). Blanda vispgrädde (eller valfri grädde) med lite sambal oelek, vitlöksklyftor efter smak, curry, mango chutney och bred över. Gott att hacka ner en röd paprika i också. Ugnen en 20 - 30 min servera med ris
Citera
2026-09-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Indonesisk kycklinggratäng. Gör jag alltid när jag har kycklingrester. Vräk ner typ 1 finfördelad tillagad kyckling (funkar i nödfall med salladskyckling eller om man tillagar file och finfördelar). Blanda vispgrädde (eller valfri grädde) med lite sambal oelek, vitlöksklyftor efter smak, curry, mango chutney och bred över. Gott att hacka ner en röd paprika i också. Ugnen en 20 - 30 min servera med ris

Tack för tipset
Citera
2026-09-07, 23:41
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10

Chili Con Carne

Tortilla wraps med stekt kyckling

Skinkschnitzel med Potatisgratäng

Pasta Bolognese

Kyckling Curry

Du kan laga vilka rätter du vill, men eftersom matlagning är något man ofta gör, är mitt tips att basera dina recept på vilka saker det är rea på i affärerna.

Ett tips är också att försöka förfina det som gjorde t ex Pasta Bolognese så populärt istället för att slumpmässigt försöka lägga till en personlig piff.

Exakt hur du ska göra vill jag inte svara på eftersom det är bättre att du ställer frågan till AI.
Citera
2026-09-07, 23:52
Medlem
Pannbiff med löksås.
Rårörd lingonsylt därtill.

Tråden kan låsas
Citera
2026-09-08, 00:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Du kan laga vilka rätter du vill, men eftersom matlagning är något man ofta gör, är mitt tips att basera dina recept på vilka saker det är rea på i affärerna.

Ett tips är också att försöka förfina det som gjorde t ex Pasta Bolognese så populärt istället för att slumpmässigt försöka lägga till en personlig piff.

Exakt hur du ska göra vill jag inte svara på eftersom det är bättre att du ställer frågan till AI.

Vi kör med veckoshopping så matlistan för veckan är skriven efter vad det är för rabatter i butiken och givetvis också vad vi är sugna på.
Försöker att åka och handla innan jobbet på torsdagar eller fredagar då det är ruskigt lugnt i butiken.

Har väl 30-40 vardagsrecept som man varvar mellan och kastar då och då in något nytt.

På helgerna gör man ofta något lite roligare och många gånger större portioner så räcker det till lunchlådor eller middagar i veckan.

Kastar minimalt med mat och det som inte äts läggs i frysen.
Citera
2026-09-08, 00:11
Moderator
tobess avatar
Söker du helt nya recept med liknande ingredienser eller vad man ska göra om man t.ex. har en massa bolegnese över och inte vill äta det med just pasta?

En bolognesesås kan man ju t.ex. göra en lasagne från, en bechamel är lätt att göra och lasagneplattor finns. Man kan också göra 'sloppy joes' och köpa/baka hamburgerbröd, tillsätta en del ost. Äta som det är eller lägga till vad man nu brukar ha på hamburgare.

Har man kyckling, helt oavsett vilken typ så kan man steka lite hackad bacon, tillsätta någon form av matlagningsgrädde (smaksatt eller naturell), lägga till t.ex. buljong/fond, örter, worchestershire, kryddor enligt smak och låta det koka ihop och sen äta med pasta.

Currykyckling (den nordiska versionen) kan man ju också krydda med en rejäl bit garam masala, ingefära, kyckling, smör, grädde, tomapuré, lök och göra till någon form av butter chicken/tikka masala och sedan koka ris och servera med naan (egentillagat som är väldigt enkelt, eller färdigköpt).
Citera
2026-09-08, 00:24
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Pannbiff med löksås.
Rårörd lingonsylt därtill.

Tråden kan låsas
Hahaha åt det igår, är så fruktansvärt gott.
Citera
2026-09-08, 01:04
Medlem
pn222jws avatar
Färsfylld paprika är en favorit. Stek köttfärs och hackad gul lök lite grann, pytsa in i urgröpta stora paprikor och koka långsamt i lite buljong - eller i ugn. Kokt ris och och en redd tomatsås serveras till.

Fylld ungersk paprika
Citera
2026-09-08, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Färsfylld paprika är en favorit. Stek köttfärs och hackad gul lök lite grann, pytsa in i urgröpta stora paprikor och koka långsamt i lite buljong - eller i ugn. Kokt ris och och en redd tomatsås serveras till.

Fylld ungersk paprika

Ska prova det, låter gott
Citera
2026-09-08, 09:13
Medlem
Ser inte vad den röda tråden är i recwpten du nämnde, utöver att de är hyfsat enkel husman. Eftersom att du efterfrågar variationer så är ett tips att göra stora satser av sådant som kan användas till olika rätter och frysa in.

Gör du en köttfärssås som inte är alltför mustig kan du sedan tina den, krydda i önskvärd riktning och sedan använda till lasagne, enchiladas, piroger, sloppy joes eller något annat.

För kyckling i curry kan du koka ett par kokhöns (eller hel kyckling om du inte hittar höns) som du rensar på kött när de är klara, för att därefter lägga tillbaka ben i kokvattnet och koka buljong på. Av en del av köttet och buljongen gör du en fantastisk höns i curry och av det som blir över kan du göra goda soppor, coq au vin, ramen eller vad du vill.
Citera
2026-09-08, 09:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10

Kolla "Sam the cooking guy" på youtube. Han har många högklassiga snabba maträtter under 20 minuter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in