2026-09-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Så är det, men vissa saker är till sin natur svårdefinierade. Kan du definiera sorg, kärlek, vänskap etc på ett helt otvetydigt sätt?

Och så förstås, hur definierar du det biologiska könet?

Biologiska könet, penis,pung,prostata,sädesblåsor,sädesledare,XY,tes toseron=Man. Sedan finns det så klart vissa undantag från vissa av dessa sakerna. men det finns ingen kvinna som har alla dessa sakerna. och det finns ingen man som inte har någon av dessa sakerna. En man har flera av dessa sakerna eller samtliga. 99% av männen har samtliga saker.

Skillnaden mellan detta ovan och det du skriver är att kärlek,vänskap,sorg är känslor. att vara en man för mig är ingen känsla. Jag skulle kunna dela upp kärlek och definera olika delar av den. T.ex. moderlig kärlek,broderlig kärlek osv.
Senast redigerad av MDMArookien 2026-09-07 kl. 16:35.
Citera
2026-09-07, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDMArookien
Biologiska könet, penis,pung,prostata,sädesblåsor,sädesledare,XY,tes toseron=Man. Sedan finns det så klart vissa undantag från vissa av dessa sakerna. men det finns ingen kvinna som har alla dessa sakerna. och det finns ingen man som inte har någon av dessa sakerna. En man har flera av dessa sakerna eller samtliga. 99% av männen har samtliga saker.
Det fetade. Undantag finns, vilket visar att din definition inte är helt hundraprocentig.

Citat:
Skillnaden mellan detta ovan och det du skriver är att kärlek,vänskap,sorg är känslor. att vara en man för mig är ingen känsla. Jag skulle kunna dela upp kärlek och definera olika delar av den. T.ex. moderlig kärlek,broderlig kärlek osv.
Jag hävdar att könsidentitet är en känsla. Det handlar ju om vilket socialt kön som du känner tillhörighet med.

Och jag betvivlar starkt att du kan definiera även exempelvis moderlig kärlek på ett helt otvetydigt sätt.
Citera
2026-09-07, 16:47
Medlem
Citat:
Det fetade. Undantag finns, vilket visar att din definition inte är helt hundraprocentig.

Jag hävdar att könsidentitet är en känsla. Det handlar ju om vilket socialt kön som du känner tillhörighet med.

Och jag betvivlar starkt att du kan definiera även exempelvis moderlig kärlek på ett helt otvetydigt sätt.

Jag kan i alla fall förklara mina känslor om jag är ledsen,deppig eller fått ett krossat hjärta så att folk förstår om det skulle hända mig. Du kan inte förklara vad det är att vara en kvinna utan att luta dig mot könsrollerna om vi pratar om socialt kön. Könsroller som många i HBTQ sfären försöker luta sig mot för att förklara "man" och "kvinna" men samtidigt försöker krossa könsrollerna.

Jag skulle kunna förklara vad moderlig kärlek är för mig. Du kan inte förklara hur det känns att vara en kvinna.

Sedan undrar jag vad det är för undantag du menar. om jag tog bort någon av sakerna, skulle det göra mig till kvinna? du skulle nog behöva ta bort nästan alla grejer för att jag ska se dig som kvinna.att ta bort 1/8 grejer jag nämnde gör inte dig till kvinna. möjligvis kan det hända om du tar bort 7/8 grejer. Då menar jag inte operationer. utan naturlig väg.

Sedan är det ju kriterier på andra sidan du ska uppfylla för att vara kvinna också. XX,livmoder,äggstockar. Finns så klart kvinnor som kan ha något undantag här också. men det är oftast (ett) undantag när det väl händer. så går ganska lätt att plussa ihop alla saker för att se om det är en man eller kvinna.
Senast redigerad av MDMArookien 2026-09-07 kl. 16:57.
Citera
2026-09-07, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Klokt inlägg.

Det finns INGENTING som tyder på att låtsaskvinnor skulle vara friska på något sätt.

Det är psykiskt sjuka individer det handlar om.
Jag tycker samhället är lite väl lättvindiga till att folk opererar sig där nere. Men jag är fortf för ett fritt val. Är jag fast bestämd om att jag vill kapa av min penis så tycker jag inte någon ska få stoppa mig. Men samtidigt tycker jag inte folk borde stå och pusha/heja på mig om det. Folk borde mer fråga "är du säker, har du tänkt på detta" osv osv. Det finns nog ganska många som ändrar sig när de gör något sådant. Vissa av sakerna hade nog löst sig med psykolog, eller av sig själv med tiden. Men är också ganska liberal av mig och tycker man borde får göra som man själv vill. Finns en del som aldrig ändrar sig och är nöjd med sitt val resten av livet också.
Senast redigerad av MDMArookien 2026-09-07 kl. 17:31.
Citera
2026-09-07, 17:33
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Då har du missuppfattat vad som menas. När de säger att könsidentiteten är social så menas inte att den är inlärd, utan att den har att göra med hur du interagerar med andra människor och dylikt.
Man menar att det är samhället som skapar könsskillnaderna. Fortfarande förklarar det inte hur trans kan vara födda med sin könsidentitet. I så fall föds väl majoriteten med sin och då kan det inte vara socialt, utan biologiskt. Eller så är det samhället som skapar trans. Hur man än vänder sig har man ändan bak.
Senast redigerad av EnCarte 2026-09-07 kl. 17:36.
Citera
2026-09-07, 17:58
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Hur ställer du dig bakom könsroller, är det något som ska krossas?

Jag tror det hade varit bra om man krossade könsrollerna men jag tror de återskapas varje generation. Jag tror arv väger mycket mer än miljö vad gäller könsroller.
Citera
2026-09-07, 18:17
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Jag tror det hade varit bra om man krossade könsrollerna men jag tror de återskapas varje generation. Jag tror arv väger mycket mer än miljö vad gäller könsroller.
Men om man vill krossa dem, genom att försöka avskaffa och förneka skillnaderna mellan könen och att alla ska var någon sorts unisex, handlar det då inte om att man försöker böja människan efter en ideologi.
Man kan se det som att anse att homosexuella ska förneka sin sexualitet, men riktat mot majoriteten istället. Att de ska bortse från sin.

Sen beror det på hur man ser på det. Handlar det om att alla ska göra som de vill, även att följa sin biologi, eller försöka styra alla att göra tvärtom mot den. I ett samhälle där det ses som fel att vara manlig eller kvinnlig, gör man väl det.
Vänsterns absoluta jämställdhet som man värnar.
Citera
2026-09-07, 18:29
Medlem
Finns bara en form av transhumanism och det är med gud.
Bästa referensen vi har är såklart Jesus.. som blev en perfekt hybrid av det maskulina och feminina i sin förbindelse med gud.
Citera
2026-09-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87

Det är detta jag ställer mig lite frågande till. Hur vet en transkvinna/transman att den vill bli en kvinna/man samtidigt som många av dem är HBTQ+ positivta och försöker krossa könsrollerna. Ska man krossa könsrollerna så finns det ju inget kvinnligt/manligt att dras till. Detta gäller så klart inte alla transkvinnor/transmän. Men om vi vänder på bladet. Hur kan någon vara för att krossa könsrollerna men ändå stötta transkvinnor/transmän i sin rätt att få kalla sig kvinnor/män? De kommer ju fortfarande ha kvar sitt biologiska kön hur man än vrider och vänder på det. Så det enda som kan ändras är deras sociala kön. Deras Sociala kvinna/man baserar ju de sedan på vad de anser att en kvinna/man är (könsroll)

Det blir ett moment 22 i mitt huvud.
Senast redigerad av MDMArookien 2026-09-07 kl. 20:17.
Citera
2026-09-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Men jag har sedan länge gett upp att försöka poängtera de logiska felsluten i hela transrörelsen, man blir bara yr själv till slut.
Korrekt slutledning.
Syfte är att orsaka förvirring och kaoz för att distrahera från faktiska frågor som typ: Var covid en täckmantel för avvecklingen av sjukvården?
Citera
2026-09-07, 21:14
Medlem
Citat:
Jag har funderat mycket på definitionen av kön. För mig har orden ”kvinna” och ”man” enbart med biologi att göra.

Inom vänstern, feminismen och hbtq-rörelsen finns det samtidigt ett starkt och uttalat mål: vi måste krossa könsrollerna. Det ska inte finnas några förväntningar på hur en kvinna eller man ska klä sig, bete sig eller vilka intressen de ska ha. Kläder, smink och personlighetsdrag har inget kön.

Om jag konfronterar en transkvinna med det biologiska argumentet – att man kan känna sig som en kvinna, men biologiskt sett aldrig vara en kvinna – möts jag ofta av motargumentet att det finns något som heter gender (socialt kön).

Min självklara motfråga blir då: Hur definierar du en kvinna utifrån det sociala könet?

Här kollapsar argumentationen i ett logiskt moment 22, oavsett vilket svar man får:

1. Svar 1: ”En kvinna är någon som känner sig som en kvinna.”
Detta blir ett rent cirkelresonemang. Meningen är helt tom på innehåll och svarar överhuvudtaget inte på frågan vad det är man faktiskt känner sig som.

2. Svar 2: ”Jag känner en samhörighet med den kvinnliga könsrollen (smink, kläder, intressen, femininitet).”
Detta svar krockar stenhårt med rörelsens eget krav på att ”krossa könsrollerna”. Om det är smink, klänningar och stereotypa beteenden som definierar det sociala könet ”kvinna”, då har man istället återupplivat och cementerat de gamla könsrollerna. Dessutom skulle det innebära att en biologisk kvinna som inte bär smink eller klänning är mindre kvinna.

Genom att helt rensa bort biologin som fundament har hbtq-rörelsen skapat en filosofisk återvändsgränd. De har gjort ordet ”kvinna” till en ren känsla, men för att förklara känslan tvingas de luta sig mot exakt de könsstereotyper de påstår sig vilja utrota.

Har jag fel? Finns det fler infallsvinklar mot detta?

Tycker du blanda ihop lite.

Mig veterligen så finns det ingen speciell stark mål hos hbtq rörelsen att könsroller ska väck.
Visst finns garanterat många som är hbtq som även är feminister dvs vill ha väck könsroller, men tycker inte det går säga detta är del av hbtq rörelsens målsättning.

vidare....det går utmärkt vara anti könsroller....dvs tycka att kvinnor och män ska värderas lika värda, och ges samma rättigheter och möjligheter...OCH bära smink, feminina kläder och ex. gilla göra nått traditionellt feminint kodat... oavsett vilket kön man har mellan benen eller vad man identifierar sig som.
Grejen är ju mer att BÅDA könen bör få lov till detta OM de vill eller få lov till att slippa OM de vill.

Sen verkar du inte känna till att det trans människor pratar om är könsIDENTITET och inte gender. dvs vad du identifierar dig som i huvudet. Och det är enligt div. expertis lika "biologiskt" som vilka kromosomer du föds med.
Könsidentiteten avgörs i livmodern under senare delen av fosterutvecklingen och har med neurobiologi att göra.
Senast redigerad av Merapi 2026-09-07 kl. 21:21.
Citera
2026-09-07, 21:29
Medlem
Citat:
Det är detta jag ställer mig lite frågande till. Hur vet en transkvinna/transman att den vill bli en kvinna/man samtidigt som många av dem är HBTQ+ positivta och försöker krossa könsrollerna. Ska man krossa könsrollerna så finns det ju inget kvinnligt/manligt att dras till. Detta gäller så klart inte alla transkvinnor/transmän. Men om vi vänder på bladet. Hur kan någon vara för att krossa könsrollerna men ändå stötta transkvinnor/transmän i sin rätt att få kalla sig kvinnor/män? De kommer ju fortfarande ha kvar sitt biologiska kön hur man än vrider och vänder på det. Så det enda som kan ändras är deras sociala kön. Deras Sociala kvinna/man baserar ju de sedan på vad de anser att en kvinna/man är (könsroll)

Det blir ett moment 22 i mitt huvud.

Suck....
könsidentitet är INTE samma som gender. Gender är inte biologi, det är där du har ditt moment 22 du klarar itne tänka utanför boxen att biologisk kvinna bara MÅSTE vara kvinnligt gender....det är de alltså inte.
Du kan alltså känna dig som en kvinna i skallen och både vilja anamma traditionellt feminina attribut ( gender) etc eller inte anamma dessa utan mer vara neutral, mitt emellan eller anamma mer traditionellt maskulint kodade attribut (gender) och likt förbannat vara en biologisk kvinna eller transkvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in