2026-09-07, 02:59
Medlem
Arbetarbroders avatar
Jag tycker detta är så pass angeläget att det förtjänar en egen tråd, trots att flertalet redan finns gällande Markus Allard och Örebropartiet redan finns på Flashback. Om detta stämmer är det en riktigt stor skandal inför valet den 13 September, mystisk skandal dessutom och så vitt jag har förstått så stämmer det som alternativmedian Frihetsnytt.se har avslöjat.

Vi har väl alla vid det här laget hört hur Markus Allard och hans Örebropartiet i praktiken är så gott inne i Rilsdagen, det är bara att vänta tills valdagen är över och man har räknat rösterna i Örebro Län så. Det är så budskapet har varit åtminstone —- både etablerad massmedia samt alternativmedia har basunerar ut detta budskap.

Sanningen är dock att Örebropartiet är långt ifrån kryphålet på 12% i Riksdagsvalet för röstande i Örebro län. Vad media hypar Örebropartiet över är dess starka stöd i kommunvalet där man har har ett stort stöd, omkring 28% enligt vissa källor. Även i Regionvalet har man enligt en undersökning fått 15% men detta leder inte Allard till Riksdagen, eftersom det som sagt är Riksdagsvalet som partiet behöver 12% av rösterna från Örebro Län och där är man inte ens nära, högsta mätningen som jag har sett är 6% i Riksdagsvalet, dvs hälften mot rösterna som behövs.

Massmedia hypen gällande Markus Allard och Örebropartiet verkar alltså inte vara annat än en bluff! 🤬
Kolla tex, SVT Nyheters artikel Örebropartiet tredubblar i ny mätning – kan nå riksdagen

Artikel; inleds som följer:
Citat:
Örebropartiet får drygt 15 procent i NA:s nya Novusmätning gällande regionvalet. Om partiet även i riksdagsvalet skulle få minst 12 procent i Örebro län får partiledaren Markus Allard en plats riksdagen.
så det är inte direkt ljug men helt oviktigt Val som de får stort antal röster i dvs Regionvalet, inte Riksdagsvalet! Det här är typisk media bevakning utav Markus Allard och ÖP.

Jag fick höra detta tidigare idag och det är en liten alternativt tidning som bevakat det och kommit med vad jag tycker är valrörelsens hittills största scoop, tidningen heter Frihetsnytt och jag hade inte hört talas om dem förut.

Rekommenderar starkt följande artikel samt innehållande video från Frihetsnytt:
”Alla ljuger om Örebropartiet – Här är Markus Allards verkliga väljarstöd i valet.”
https://frihetsnytt.se/alla-ljuger-om-orebropartiet-har-ar-markus-allard-verkliga-valjarstod-i-valet/

Länk till deras video på YouTube:
”Alla ljuger om Örebropartiet - Här är Markus Allard verkliga väljarstöd i valet.” - Tor-Björn Änglasjö.
https://m.youtube.com/watch?v=GPkQtw4T_kE

Någon dag senare kom samma skribent med följande artikel:
”Ny mätning ger Frihetsnytt rätt om Örebropartiets riksdagssiffror.”
https://frihetsnytt.se/ny-matning-ger-frihetsnytt-ratt-om-orebropartiets-riksdagssiffror/

Frihetsnytt Skribentens Tor-Björn Richthoff Änglasjö X konto är https://x.com/anglasjo

Frågeställningarna är många! Har skribenten på Frihetsnytt, Tor-Björn Richthoff Änglasjö rätt i vad han skriver?
Är Örebropartiet och Markus Allard hype om framgång i media en bluff? Som både etablerad gammelmedia och alternativmedia dessutom är involverad i?
Om svaret är Ja, varför hypar de Markus Allard? Stämmer skribenten i Frihetsnytt analys om en möjlig pysventil för missnöjda svenska väljare, och genom att hypa Örebropartiet och Allard som en succe så får de fler röster och plockar bland annat röster från Alternativ för Sverige som nog ses som ett större hot av etablissemanget.
Om så är fallet måste väl Markus Allard också vara på på hypen/bluffen, om han inte är helt tappad bakom en vagn?
Eller är journalisterna bara lågbegåvade och bara råkade hypa Örebropartiet, av misstag och tog fel på hur kryphålet tlll Riskdagen fungerar? Eller har Frihetsnytt fel på något sätt, och egentligen är Markus Allard med halva foten inne i Riksdagen och hypen är inte alls felaktig?
Citera
2026-09-07, 03:14
Medlem
EpicUsernames avatar
ÖP är ett gäng narcissistiska clowner, varför skulle någon vettig överhuvudtaget vilja rösta på detta överhuvudtaget? Vi har redan tillräckligt med radikalhögern i Tidö som anammat SD. Och det är inget som hjälper Sverige i rätt riktning, tvärtom om något.
Citera
2026-09-07, 03:20
Medlem
Nej, de har ingen chans. Han Markus allard är en psykopat som bara skriker till sig uppmärksamhet. Tror ingen vettig människa lägger sitt röst på honom.
Citera
2026-09-07, 03:40
Medlem
Pripps0.0s avatar
Jag vet inte, allt är bluff och båg i politiken numera. Men såhär skrev Nya Dagbladet (2022), artikeln är uppdaterad i maj i år.

Marketing4Future
Ett skalbolag som syftar till annonsförsäljning i alternativa medier. I bolagets styrelse sitter tidigare nämnda Arne Weinz, Sanna Hill, Carl Lundström och huvudmannens son Tor-Björn Richtoff Änglasjö. Företaget registrerades 2020 och har sitt säte i Weinz villa i Djursholm utanför Stockholm. Man har gjort reklamannonser för övriga frontorganisationer inom sektnätverket däribland Blågula Korset.

https://nyadagbladet.se/inrikes/nya-dagbladet-granskar-sektnatverket-och-kontrollen-over-alternativa-medier-och-rorelser/

Personligen tror jag att Allards ÖP är kontrollerad opposition.

Edit: Länkarna till Frihetsnytt är döda.
Edit 2: Är denne Tor-Björn släkt med Roger: https://sv.wikipedia.org/wiki/Roger_Richthoff ?
Senast redigerad av Pripps0.0 2026-09-07 kl. 03:44.
Citera
2026-09-07, 05:09
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

Kolla tex, SVT Nyheters artikel Örebropartiet tredubblar i ny mätning – kan nå riksdagen

En större del av SVT:s artikel handlar ju om just det du nämner, att regionvalet inte säger något om riksdagsvalet. Och några dagar senare säger de att ÖP är som bäst halvvägs enligt en undersökning som faktiskt kollar deras väljarstöd i just riksdagsvalet för Örebro län:

"Infostat: Örebropartiet är långt under riksdagsspärren"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=8ebd5688df3554d51c91c0fba0623820

Ingen tror på riktigt att ÖP kan få ett mandat, men Maggan tackar de som ändå försöker.

Kryckmannen uppskattar att ÖP får under 5% av rösterna i riksdagsvalkrets Örebro län.
Citera
2026-09-07, 06:27
Medlem
ItsWednesdays avatar
Haha, frihetsnytt. Det märks att de små AfS-hjonen är både bittra och skraja.
Citera
2026-09-07, 06:37
Medlem
Tavastehuss avatar
Finns ju redan tusen trådar du kunde ta ditt svammel i, TS.

Vari ligger bluffen? Alla vet vad som krävs för att ÖP ska komma in i riksdagen - 12% i Örebro läns valkrets.

Varför tror ni att Allard påpekar detta i var och varannan mening i de debatter och intervjuer han gör? Om ni mot förmodan missat det så flikar han in ”Vi behöver 24000 röster i Örebro län!” om och om igen. Ibland tilläggande ”Det är den GULA lappen!”

Ja, det kommer bli svårt. Särskilt nu när det inte verkar bli en överlägsen seger för S med bihang längre.
Citera
2026-09-07, 06:53
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Risken är uppenbar, att en röst på ÖP blir en bortkastad röst.

Att komma upp till 12 procent i Örebro Läns riksdagsvalkrets är i RL mycket svårt.

Den väljare som inte vill ha social1sm bör ha fokus på i riksdagsvalet rösta Tidö.
Citera
2026-09-07, 06:55
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Jag tycker detta är så pass angeläget att det förtjänar en egen tråd, trots att flertalet redan finns gällande Markus Allard och Örebropartiet redan finns på Flashback. Om detta stämmer är det en riktigt stor skandal inför valet den 13 September, mystisk skandal dessutom och så vitt jag har förstått så stämmer det som alternativmedian Frihetsnytt.se har avslöjat.

Vi har väl alla vid det här laget hört hur Markus Allard och hans Örebropartiet i praktiken är så gott inne i Rilsdagen, det är bara att vänta tills valdagen är över och man har räknat rösterna i Örebro Län så. Det är så budskapet har varit åtminstone —- både etablerad massmedia samt alternativmedia har basunerar ut detta budskap.

Sanningen är dock att Örebropartiet är långt ifrån kryphålet på 12% i Riksdagsvalet för röstande i Örebro län. Vad media hypar Örebropartiet över är dess starka stöd i kommunvalet där man har har ett stort stöd, omkring 28% enligt vissa källor. Även i Regionvalet har man enligt en undersökning fått 15% men detta leder inte Allard till Riksdagen, eftersom det som sagt är Riksdagsvalet som partiet behöver 12% av rösterna från Örebro Län och där är man inte ens nära, högsta mätningen som jag har sett är 6% i Riksdagsvalet, dvs hälften mot rösterna som behövs.

Massmedia hypen gällande Markus Allard och Örebropartiet verkar alltså inte vara annat än en bluff! 🤬

Artikel; inleds som följer:
så det är inte direkt ljug men helt oviktigt Val som de får stort antal röster i dvs Regionvalet, inte Riksdagsvalet! Det här är typisk media bevakning utav Markus Allard och ÖP.

Jag fick höra detta tidigare idag och det är en liten alternativt tidning som bevakat det och kommit med vad jag tycker är valrörelsens hittills största scoop, tidningen heter Frihetsnytt och jag hade inte hört talas om dem förut.

Rekommenderar starkt följande artikel samt innehållande video från Frihetsnytt:
”Alla ljuger om Örebropartiet – Här är Markus Allards verkliga väljarstöd i valet.”
https://frihetsnytt.se/alla-ljuger-om-orebropartiet-har-ar-markus-allard-verkliga-valjarstod-i-valet/

Länk till deras video på YouTube:
”Alla ljuger om Örebropartiet - Här är Markus Allard verkliga väljarstöd i valet.” - Tor-Björn Änglasjö.
https://m.youtube.com/watch?v=GPkQtw4T_kE

Någon dag senare kom samma skribent med följande artikel:
”Ny mätning ger Frihetsnytt rätt om Örebropartiets riksdagssiffror.”
https://frihetsnytt.se/ny-matning-ger-frihetsnytt-ratt-om-orebropartiets-riksdagssiffror/

Frihetsnytt Skribentens Tor-Björn Richthoff Änglasjö X konto är https://x.com/anglasjo

Frågeställningarna är många! Har skribenten på Frihetsnytt, Tor-Björn Richthoff Änglasjö rätt i vad han skriver?
Är Örebropartiet och Markus Allard hype om framgång i media en bluff? Som både etablerad gammelmedia och alternativmedia dessutom är involverad i?
Om svaret är Ja, varför hypar de Markus Allard? Stämmer skribenten i Frihetsnytt analys om en möjlig pysventil för missnöjda svenska väljare, och genom att hypa Örebropartiet och Allard som en succe så får de fler röster och plockar bland annat röster från Alternativ för Sverige som nog ses som ett större hot av etablissemanget.
Om så är fallet måste väl Markus Allard också vara på på hypen/bluffen, om han inte är helt tappad bakom en vagn?
Eller är journalisterna bara lågbegåvade och bara råkade hypa Örebropartiet, av misstag och tog fel på hur kryphålet tlll Riskdagen fungerar? Eller har Frihetsnytt fel på något sätt, och egentligen är Markus Allard med halva foten inne i Riksdagen och hypen är inte alls felaktig?
Hej Broder!

Till att börja med är opinionsundersökningar för nya eller små partier svåra i sig. Man har sällan statistisk signifikans eller historik över vilka justeringar som behöver göras (jmf SD som länge underskattades). Frihetsnytt hänvisar till undersökningar från Infostat och Novus. Undersökningar som typiskt sett har ett par tusen svar som bäst på riksnivå. Nedbrytningar på länsnivå (Örebro län har runt 3% av rikets befolkning) blir väldigt svajiga. Det går nog inte att ärligt eller vettigt säga något säkert om det här just nu. Vi får se hur det går i valet helt enkelt.

Att Allard synts mycket i media beror nog minst lika mycket på klassisk medielogik som verklig chans att komma in. Han är uppseendeväckande - vad man än tycker om honom - och det drar klick/läsare/tittare. Sen kan uppmärksamheten förstås bidra till att framgångarna blir en självuppfyllande profetia (jmf NyD 1991). All reklam är bra reklam osv.

När Allard började uppmärksammas på allvar drog folk öronen till sig hos AfS och till och med SD (Mattias Karlsson skrev någon artikel om Allard som inte precis var odelat positiv). De vill inte ha en konkurrent om rösterna; särskilt inte en med bakgrund i AFA. Tror att Frihetsnytts artikel är en del av det. Frihetsnytt är, om jag förstått det rätt, en del av den nationella rörelsen som tycker SD är för veka. VD:n är barn till någon veteran fråm Nationaldemokraterna. Artikeln avslutas med någon teori om att medierna lyfter Allard för att ta röster från AfS. Jag skulle ta både den och all annan rapportering med en nypa salt.

Allard själv tackar förstås för uppmärksamheten och oavsett vad han tror kommer han förstås att säga att det är nära att han kommer in så att folk inte skall tro att en röst är meningslös. Även han skall tas med en nypa salt.
Citera
2026-09-07, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
ÖP är ett gäng narcissistiska clowner, varför skulle någon vettig överhuvudtaget vilja rösta på detta överhuvudtaget? Vi har redan tillräckligt med radikalhögern i Tidö som anammat SD. Och det är inget som hjälper Sverige i rätt riktning, tvärtom om något.

Sveriges enda vänsterparti.
Citera
2026-09-07, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
Risken är uppenbar, att en röst på ÖP blir en bortkastad röst.

Att komma upp till 12 procent i Örebro Läns riksdagsvalkrets är i RL mycket svårt.

Den väljare som inte vill ha social1sm bör ha fokus på i riksdagsvalet rösta Tidö.

Jag som röstar på afs förstår inte riktigt det här tramset om bortkastad röst.
På vilket sätt blir min röst INTE bortkastad om jag av taktiska skäl istället röstar på ett parti som sammarbetar med reinfeldts knähund(sd)?
Citera
2026-09-07, 07:33
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
På vilket sätt blir min röst INTE bortkastad om jag av taktiska skäl istället röstar på ett parti som sammarbetar med reinfeldts knähund(sd)?
Stridshingstens knähund, är det närmaste Sverige kommer komma nationell politik. Inse, att svenskar är marinerade i social1sm och har itutats att AfS är dö'ssnaSSar.

priamos2014, du är intelligent. Skriv till partiets ledning att de måste i utspel bli taktiska - med en spinndoktor - för få 4%. Annars blir det fortsatt 0,4% vart 4:e år.

Ja, de varje gång 0,4% är "nationella som inte kompromissar". Men vore inte INFLYTANDE I RIKSDAGEN och UPPMÄRKSAMHET I MEDIA värt mera, för den nationella rörelsen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in