2026-09-06, 22:39
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Ost kan man ju mögla medvetet för att få en distinkt smak genom bakteriekultur. När det gäller smör borde det vara liknande tänker jag, eftersom ost egentligen bara är processat smör. Margarin däremot är ju gjort på växter så jag vet inte vad som gäller.

Jag öppnade en burk med margarin som jag hade låtit ligga länge och det var mögligt. Jag testade att äta ändå och det smakade lite som mögelost. Det var ganska gott ,men jag vet inte om det finns hälsorisker med det.
Citera
2026-09-06, 22:43
Medlem
RiMaXs avatar
Det kan bildas "mögelgift" i det där, man kan alltså bli sjuk. Man ska inte äta möglig mat!
Citera
2026-09-06, 22:44
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns väldigt många olika slags mögel.
En del ger smak, andra farliga gifter.

Sedan tror jag inte margarin kan mögla, härskna möjligen!
Citera
2026-09-06, 22:49
Avslutad
Margarin är inte hälsokost till att börja med så du kan gott avstå från att laborera med gammalt margarin.
Citera
2026-09-06, 22:56
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Farligt kanske det inte är men jäkla äckligt.
Citera
2026-09-06, 23:17
Medlem
Kryckmannens avatar
Lite skit rensar magen som farsan brukade säga. Tyvärr avled han av mykotoxikos för några år sedan, fan vet hur det gick till för han var hälsan själv.
Citera
2026-09-06, 23:30
Medlem
a-mortals avatar
Det är lite som att äta en oidentifierad svamp.
Inte att rekommendera, eftersom du riskerar få t.ex. levercancer, hjärnblödningar eller immunnedsättning.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2772566922000155
https://www.youtube.com/watch?v=oVZt5fm8u8Y
Citera
2026-09-07, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Sedan tror jag inte margarin kan mögla, härskna möjligen!
Det finns exempel på där veganskt margarin återkallats p.g.a. mögeltillväxt, så visst är det möjligt under vissa betingelser. Jag har själv varit med om det när jag förvarade mellan-Bregott i en glasbytta med tätslutande lock. Det hade då bildats kondens inuti byttan med vattendroppar som droppat ner på margarinet, och det var på dessa ställen som det bildades svart mögel. Jag gissar att mögelsporerna transporterats dit med en smörkniv som haft kontakt med bröd. Men har bara varit med om det en gång under ett långt liv, så det var nog lite otur.
Senast redigerad av vgebler 2026-09-07 kl. 01:01.
Citera
2026-09-07, 01:06
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Man bör inte ens äta margarin som är nytt.
Citera
2026-09-07, 01:51
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det är lite som att äta en oidentifierad svamp.
Inte att rekommendera, eftersom du riskerar få t.ex. levercancer, hjärnblödningar eller immunnedsättning.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2772566922000155
https://www.youtube.com/watch?v=oVZt5fm8u8Y

Å ena sidan. Å andra sidan kan det vara en magisk svamp!
Citera
2026-09-07, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Ost kan man ju mögla medvetet för att få en distinkt smak genom bakteriekultur. När det gäller smör borde det vara liknande tänker jag, eftersom ost egentligen bara är processat smör. Margarin däremot är ju gjort på växter så jag vet inte vad som gäller.
Du blandar ihop lite olika saker. Mejeriprodukter som ost och filmjölk framställs med kulturer av mjölksyrabakterier. Mögel orsakas av mögelsvampar, inte av bakteriekulturer. Det finns många olika sorters mögelsvamp, och de som används vid tillverkning av mögelost är noga utvalda så att resultatet blir både välsmakande och ofarligt. Oavsiktligt mögel i smör eller margarin kommer från svampar som råkar finnas i miljön, och är inte utvalda för goda egenskaper. Då kan det både smaka illa och vara skadligt om man har otur, eftersom en del mögelsvampar producerar toxiner som kan ha riktigt otrevliga effekter. Kanske inte så sannolikt, men känns dumt att chansa.
Citera
2026-09-07, 04:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Det finns exempel på där veganskt margarin återkallats p.g.a. mögeltillväxt, så visst är det möjligt under vissa betingelser. Jag har själv varit med om det när jag förvarade mellan-Bregott i en glasbytta med tätslutande lock. Det hade då bildats kondens inuti byttan med vattendroppar som droppat ner på margarinet, och det var på dessa ställen som det bildades svart mögel. Jag gissar att mögelsporerna transporterats dit med en smörkniv som haft kontakt med bröd. Men har bara varit med om det en gång under ett långt liv, så det var nog lite otur.

Har varit med om mögligt Flora, det var tidigt 1980-tal.
Nytt paket på ICA var det. Efter det så bara smör eller 80% Bregott, som inte finns längre. Tvi vale för margarin!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in