2026-09-07, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Ost kan man ju mögla medvetet för att få en distinkt smak genom bakteriekultur. När det gäller smör borde det vara liknande tänker jag, eftersom ost egentligen bara är processat smör. Margarin däremot är ju gjort på växter så jag vet inte vad som gäller.

Jag öppnade en burk med margarin som jag hade låtit ligga länge och det var mögligt. Jag testade att äta ändå och det smakade lite som mögelost. Det var ganska gott ,men jag vet inte om det finns hälsorisker med det.

Det är ju ganska fantastiskt med folk som tror att ost och smör har samma innehåll!
Citera
2026-09-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Det är ju ganska fantastiskt med folk som tror att ost och smör har samma innehåll!
Tänkte skriva ungefär det. Fascinerande att vissa inte känner till att det är två helt olika.
Citera
2026-09-07, 21:05
Medlem
En tumregel när det gäller mögel är att de flesta mögelsvampar utvecklar gifter om de lever under dåliga förhållanden med brist på näring, konkurrens med andra mikroorganismer, temperatur eller fuktighet som är på gränsen till vad de tål osv. Om de får chansen att leva i ett schlaraffenland som ur deras synpunkt flyter av mjölk och honung, utvecklar de inte mer gifter än det minimum som deras gener bestämmer.

Jag har en känsla av att margarin inte är något idealiskt näringssubstrat för mögel, och jag skulle nog vilja påstå att risken för att möglet blir giftigt är större där än vad det är då t ex ost eller saft möglar.

Alltså: släng det mögliga margarinet!
Citera
2026-09-08, 16:09
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
En tumregel när det gäller mögel är att de flesta mögelsvampar utvecklar gifter om de lever under dåliga förhållanden med brist på näring, konkurrens med andra mikroorganismer, temperatur eller fuktighet som är på gränsen till vad de tål osv. Om de får chansen att leva i ett schlaraffenland som ur deras synpunkt flyter av mjölk och honung, utvecklar de inte mer gifter än det minimum som deras gener bestämmer.

Jag har en känsla av att margarin inte är något idealiskt näringssubstrat för mögel, och jag skulle nog vilja påstå att risken för att möglet blir giftigt är större där än vad det är då t ex ost eller saft möglar.

Alltså: släng det mögliga margarinet!

Även omögligt margarin skall slängas

Är wt och inte människoföda
Citera
2026-09-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Ost kan man ju mögla medvetet för att få en distinkt smak genom bakteriekultur. När det gäller smör borde det vara liknande tänker jag, eftersom ost egentligen bara är processat smör. Margarin däremot är ju gjort på växter så jag vet inte vad som gäller.

Jag öppnade en burk med margarin som jag hade låtit ligga länge och det var mögligt. Jag testade att äta ändå och det smakade lite som mögelost. Det var ganska gott ,men jag vet inte om det finns hälsorisker med det.
Det man behöver veta om mögel är att även om man tar bort det synliga möglet (nu tolkar jag det som att du inte gjort det, men tål ändå att nämnas) så finns sporerna kvar och sporerna räcker för att man ska bli sjuk. Det är inte säkert att man blir sjuk, utan det beror på olika faktorer som t.ex. hur mycket du får dig, men risken finns och därför bör det undvikas.
Citera
2026-09-15, 10:10
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Även omögligt margarin skall slängas

Är wt och inte människoföda
Jaja, vi vet det nu, är så otroligt tröttsamt att läsa i varenda jävla tråd. JA VI VET att Smör är en bättre produkt men du dör inte av margarin. Ta du din smörklump och försök bred den på din smörgås. Det finns en anledning till varför även Bregott och liknande inte är 100% smör. Dessutom kan jag ge mig fan på att du precis som 99% av alla WT's som du vill klanka ner på är uppväxt med margarin i en eller annan form (eller ja, du kommer givetvis nu påtala att du aldrig i hela ditt liv, varken hemma eller skolan förtärt det som en sann icke WT-flashbackare). Sjukt nog lever du fortfarande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in