Citat:
Ursprungligen postat av
auto-fellatio
Hela problemet är ju att du inte fått kontrollavgift, det är biluthyrningsfirman som fått.
Hade du fått direkt hade det varit mer som du beskriver.
Alltså har det mycket att göra med hur mycket bilfirman bryr sig.
Jag förstår att du är förbannad, men ta ett steg bakåt och se på situationen.
Och prata direkt med firman vilka möjligheter det finns, de kanske är öppna för att vara behjälpliga.
Bryr de sig inte är du nog tyvärr kokt.
Hm🤔
Ursäkta nu men det där har inte jag skrivit i alla fall att det är hyrbilsfirman som fått kontrollavgiften. Fattar inte hur en del tänker här? Varför i hela friden skulle en p bot som utfärdats på bilens vindruta skickas till en hyrbilsfirma innan sista förfallodatum passerat, eller överklagan gjorts som här, då pausas ärendet.
Så nu är saken den att kontrollavgiften satt på hyrbilens vindruta, jag skickade bestridanden på mail (mailadressen står på boten) och av den anledningen började en process som hitintills enbart varit på mail mellan mig och q-park.
Uthyrningsfirman får inget krav/påminnelse under den processen och när q-park avslog bestridanden fick jag mail om att kravet kvarstår och har 30 dagar på att betala. (tidsfristen på 30 dagar går ut 16 September) har jag inte betalat då kan q-park skicka påminnelse och efter det hota med inkasso, MEN då är det hyrbilsfirman som får kraven, dem som står som ägare till bilen. Q--Park har ingen aning om vem jag är, bara en mailkontakt finns mellan oss.
Det är intressant att en del som skriver här i ämnet uppenbarligen har noll koll på en så viktig detalj som att i Sverige kan alla negativa beslut överklagas hur länge som helst, det var en av mina poänger. Totalt ointressant om hyrbilsfirman kräver mig på pengar så länge det inte finns en laga kraft vunnen dom.
Man ska inte betala kontrollavgiften eftersom det anses som tecken på att man godkänner p boten.
Får man nobben i ev tingsrätt överklagar man det till hovrätten om det behövs och det finns även högsta domstolen, prövningstillstånd krävs men tiden det tar kan vara upp mot ett år, alltid något.