Citat:
Ursprungligen postat av
auto-fellatio
Här har du helt fel. Kolla hyresvillkor. De kan, de gör, och de saltar.
Nej jag har inte fel.
En kontrollavgift ska inte betalas om man bestrider den. Läs själv, det står överallt. Och bestridit har jag gjort.
Om hyrbilsfirman ändå väljer att betala boten är det deras problem. Dom kan inte på laglig väg kräva mig på pengarna för p boten i efterhand om jag vägrar. Då blir det deras beslut lägga ner eller gå till domstol och det kan bli tvistemål.
Ett hyresavtal/villkor betyder ingenting om ena parten inte följer det rakt av, oavsett om det är rätt eller fel.
Det gäller bilar, likaväl som andra hyrobjekt med avtal.
Ta t ex en hyresgäst som vägrar betala hyran trots påminnelse, finns avtalet påskrivet i hyreskontrakt om inbetalning av hyra senast 29:e varje månad, ändå vägrar hyresgäst betala. Hyresvärden kan inte gå in i bostaden och kasta ut hyresgästens saker på eget bevåg utan måste gå genom kronofogden och invänder hyresgästen blir det ännu ett steg innan det finns en laga kraft vunnen dom, du bör reda på fakta, i all vänlighet sagt😎
Hörde om en hyresgäst i Skåne som inte betalat hyra på flera år men hyresvärden kunde inget göra eftersom hyresgästen bestridande varje gång drog ut på tiden.
Men tillbaka till hyrbilen. Det finns inga regler som tvingar mig som förare av bilen att betala en avgift som jag bestridit.
(Jag har naturligtvis meddelat hyrbilsfirman att jag fått en p bot och invänt mot den)
Det är det mindre troligt att q-park I Danmark går vidare med kravet när dom har att göra med en svensk väletablerad biluthyrningsfirma.