2026-09-07, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Det skickar kravet till bilens ägare, i ditt fall till biluthyrningsfirman. De kommer i sin tur debitera ditt betalkort om du inte vill betala själv på annat sätt. Det står i avtalet mellan dig o biluthyrningsfirma.

Och biluthyrningsfitman brukar göra ett eget administrativt påslag på detta dessutom.
Citera
2026-09-07, 11:27
Medlem
ImStillCutes avatar
Good News!

Tydligen är man lite mer förstående i Danmark:

AI-översikt Du har goda chanser att få boten riven, eftersom dansk domstolspraxis skiljer sig från den svenska och är betydligt mer förlåtande om du faktiskt har betalat. I Danmark har högre domstolsinstanser slagit fast att en parkeringsbot ska upphävas om bilisten kan bevisa att parkeringen är betald, även om man till exempel råkat knappa in fel registreringsnummer eller valt fel zon.

Dessutom kan man inte flytta över skiten till Sverige, du har inte tvisten i sverige.
Gå inte på deras hot.
Gå in på något danskt forum och fråga hur det går till. Det är dansk lag som gäller...

Spara alla mail etc. så du kan bevisa kontakten. Dom skall bevisa att du faktiskt skrivit fel!
Citera
2026-09-07, 11:40
Medlem
ImStillCutes avatar
Tillägg:

Intressant dansk dom om annullerad felparkeringsavgift
Kan en bilist som matat in fel registringsnummer för sitt fordon vid parkering slippa felparkeringsavgift? Ja, är svaret enligt Höjesteret, dvs. Danmarks Högsta domstol. Där avgjordes den 18 juni ett mål där en bilist parkerat på en gata i Köpenhamn, betalat via en elektronisk parkeringsautomat, men missat en bokstav i fordonets registreringsnummer. Bilisten fick ett kvitto på sin betalning och trodde att allt var ok, men fick ändå en felparkeringsavgift.
Höjesteret konstaterar i sitt domslut att det är dokumenterat att bilisten har betalat för parkeringen och att avgiften kommit kommunen till del. Även om han knappat in ett felaktigt registreringsnummer fanns i det aktuella fallet inget annat fordon som hade detta registreringsnummer i det danska fordonsregistret och någon risk för missbruk fanns därmed inte. Under dessa omständigheter fann domstolen att gällande lagstiftning inte ger Köpenhamns kommun rätt att vidhålla felparkeringsavgiften, även om parkeringsvakten i kontrollsituationen inte kunde se om bilisten hade betalt parkeringen.
Som en dansk läsövning kan du läsa hela domen genom att klicka här. Särskilt intressant är att Sveriges Högsta Domstol ska fatta avgörande i tre likartade fall nu i september, se nedanstående nyhet publicerad 2020-03 01.

Domen: https://www.domstol.dk/media/5msfcyzm/106-2019-anonym.pdf

Och vad gäller utkräva ansvar i Sverige: https://lawline.se/answers/parkeringsbot-i-danmark-vad-galler
Citera
2026-09-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
annars kommer ärendet hamna hos q-park i Sverige och deras indrivare och då blir summan mycket högre.

Hur skulle det fungera, ska de överlåta fodran till Q Park (Aimo) i Sverige?
Det är ju fortfarande dansk lagstiftning som ligger till grund för fordran, inte svensk. AIMO kan ju inte hänvisa till LKOP när de driver in?
Citera
2026-09-07, 12:31
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur skulle det fungera, ska de överlåta fodran till Q Park (Aimo) i Sverige?
Det är ju fortfarande dansk lagstiftning som ligger till grund för fordran, inte svensk. AIMO kan ju inte hänvisa till LKOP när de driver in?

Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Ja hur det hanteras internationellt har jag ingen aning om. Men säg att allt varit i Sverige tror jag tyvärr mitt scenario är korrekt. Obs tror. Tror även det är korrekt i Danmark. Att firman får boten och betalar och kräver dig. Så har de ditt kort kommer de ju bara dra summan. Det kan de göra även om du spärrar kortet. Källa: jag själv

Sen blir nog allt mellan dig, banken och uthyraren. Men det är säkert möjligt att de inte kan involvera svenskt inkasso eller kronofogde. Inte den blekaste hur det fungerar med danskt företag.

Uppdatera gärna hur det går.

Att uthyrningsfirman betalar boten till q-park i Danmark må vara en sak, men dom kan inte dra pengarna på mitt konto, det är uteslutet eftersom det är brottsligt göra det innan en dom vunnit laga kraft att jag är skyldig. Så biluthyrningsfirman måste ta det vidare i rättsspparaten eller lägga ner, det är Sverige vi pratar om. Så inte det minsta orolig för sånt scenario, du är nog inne på hur det funkar i filmer lite väl mycket😎...
Citera
2026-09-07, 12:39
Medlem
Citat:
Att uthyrningsfirman betalar boten till q-park i Danmark må vara en sak, men dom kan inte dra pengarna på mitt konto, det är uteslutet eftersom det är brottsligt göra det innan en dom vunnit laga kraft att jag är skyldig. Så biluthyrningsfirman måste ta det vidare i rättsspparaten eller lägga ner, det är Sverige vi pratar om. Så inte det minsta orolig för sånt scenario, du är nog inne på hur det funkar i filmer lite väl mycket😎...

Har du läst hyresvillkoren?

Tex från Hertz:

BÖTER, VÄGTULLAR OCH ANDRA KOSTNADER
14.1 Du är ansvarig för alla parkeringsböter, parkeringsavgifter, hastighetsöverträdelser, vägtullar,
trängselavgifter och andra liknande böter (inklusive böter för överträdelse av miljözonsregler)
och kostnader som hänför sig till bilen under Hyrestiden. Vissa av dessa kommer att skickas till
oss för betalning. Vi betalar och begär sedan ersättning från dig. I vissa fall måste vi skicka in
dina uppgifter till den berörda myndigheten, som sedan kontaktar dig direkt. Vid bilkörning
utanför Sverige är du ansvarig för att kontrollera vilka regler som gäller i respektive land.

14.2 Förutom kostnaden för boten eller avgiften som du får tar vi ut en administrationsavgift som
ersättning för den tid och de kostnader vi lägger ned på denna hantering (se de Landsspecifika
Villkoren).

Du bör lösa detta med Q-Park istället för att blanda in hyrfirman. Det är ju inte hyrfirman som ska bevisa att Q-Park gjort rätt. De har ju fått en kostnad som är kopplad till din hyra.
Senast redigerad av Engineer 2026-09-07 kl. 12:44.
Citera
2026-09-07, 13:08
Medlem
ImStillCutes avatar
Problemet blir om hyrbilsfirman betalar och kräver dig.
Du bör stoppa dem från att betala till det är helt utrett vad som gäller i Danmark.
Om firman betalar har du så att säga mist möjligheten att överklaga då bilägaren
godkänt och betalat.
Kan vara så att de vägrat så det är därför du fått brevet.
Citera
2026-09-07, 14:29
Medlem
Citat:
Vad står i hyravtalet? Normalt sett så är du som hyr ansvarig för alla extrakostnader, typ böter, trängselavgifter, kontrollavgifter o dylikt.
Citera
2026-09-07, 15:58
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:

Här har du helt fel. Kolla hyresvillkor. De kan, de gör, och de saltar.
Citera
2026-09-07, 16:41
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Här har du helt fel. Kolla hyresvillkor. De kan, de gör, och de saltar.

Nej jag har inte fel.
En kontrollavgift ska inte betalas om man bestrider den. Läs själv, det står överallt. Och bestridit har jag gjort.
Om hyrbilsfirman ändå väljer att betala boten är det deras problem. Dom kan inte på laglig väg kräva mig på pengarna för p boten i efterhand om jag vägrar. Då blir det deras beslut lägga ner eller gå till domstol och det kan bli tvistemål.
Ett hyresavtal/villkor betyder ingenting om ena parten inte följer det rakt av, oavsett om det är rätt eller fel.
Det gäller bilar, likaväl som andra hyrobjekt med avtal.

Ta t ex en hyresgäst som vägrar betala hyran trots påminnelse, finns avtalet påskrivet i hyreskontrakt om inbetalning av hyra senast 29:e varje månad, ändå vägrar hyresgäst betala. Hyresvärden kan inte gå in i bostaden och kasta ut hyresgästens saker på eget bevåg utan måste gå genom kronofogden och invänder hyresgästen blir det ännu ett steg innan det finns en laga kraft vunnen dom, du bör reda på fakta, i all vänlighet sagt😎

Hörde om en hyresgäst i Skåne som inte betalat hyra på flera år men hyresvärden kunde inget göra eftersom hyresgästen bestridande varje gång drog ut på tiden.
Men tillbaka till hyrbilen. Det finns inga regler som tvingar mig som förare av bilen att betala en avgift som jag bestridit.
(Jag har naturligtvis meddelat hyrbilsfirman att jag fått en p bot och invänt mot den)
Det är det mindre troligt att q-park I Danmark går vidare med kravet när dom har att göra med en svensk väletablerad biluthyrningsfirma.
Citera
2026-09-07, 17:02
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Nej jag har inte fel.
En kontrollavgift ska inte betalas om man bestrider den. Läs själv, det står överallt. Och bestridit har jag gjort.
Om hyrbilsfirman ändå väljer att betala boten är det deras problem. Dom kan inte på laglig väg kräva mig på pengarna för p boten i efterhand om jag vägrar. Då blir det deras beslut lägga ner eller gå till domstol och det kan bli tvistemål.
Ett hyresavtal/villkor betyder ingenting om ena parten inte följer det rakt av, oavsett om det är rätt eller fel.

Ta t ex en hyresgäst som vägrar betala hyran trots påminnelse, finns avtalet påskrivet i hyreskontrakt om inbetalning av hyra senast 29:e varje månad, ändå vägrar hyresgäst betala. Hyresvärden kan inte gå in i bostaden och kasta ut hyresgästens saker på eget bevåg utan måste gå genom kronofogden och invänder hyresgästen blir det ännu ett steg innan det finns en laga kraft vunnen dom, du bör reda på fakta, i all vänlighet sagt😎

Hörde om en hyresgäst i Skåne som inte betalat hyra på flera år men hyresvärden kunde inget göra eftersom hyresgästen bestridande varje gång drog ut på tiden.
Men tillbaka till hyrbilen. Det finns inga regler som tvingar mig som förare av bilen att betala en avgift som jag bestridit.
(Jag har naturligtvis meddelat hyrbilsfirman att jag fått en p bot och invänt mot den)
Det är det mindre troligt att q-park I Danmark går vidare med kravet när dom har att göra med en svensk väletablerad biluthyrningsfirma.
Du har i grunden fel. Ett bestridande gör inte att betalningsskyldigheten försvinner. Och ett avtal gäller även när du bestrider ett krav –
hyrbilsfirman kan enligt hyresvillkoren kräva dig på parkeringsavgifter som uppkommit under hyran. Att hyrbilsfirman måste gå rätt väg för att driva in en bestridd skuld är en annan sak.
Citera
2026-09-07, 17:11
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Nej jag har inte fel.

Hela problemet är ju att du inte fått kontrollavgift, det är biluthyrningsfirman som fått.

Hade du fått direkt hade det varit mer som du beskriver.

Alltså har det mycket att göra med hur mycket bilfirman bryr sig.

Jag förstår att du är förbannad, men ta ett steg bakåt och se på situationen.

Och prata direkt med firman vilka möjligheter det finns, de kanske är öppna för att vara behjälpliga.

Bryr de sig inte är du nog tyvärr kokt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in