2026-09-06, 19:42
Medlem
outback4s avatar
Besökte Danmark med hyrbil i våras och vid hotellet fanns det parkering som man behövde betala extra för.
Jag betalade enligt q-parks anvisningar, matade in hyrbilens Regnr och det behövdes ingen biljett. Tog 24 timmars parkering.
Därmed var det över...trodde jag.
Dan efter, ungefär 12 timmar senare, hade jag fått en p bot. Kontrollavgift mer exakt på 940 DKK.
😬 for helvede! och andra danska okvädningsord flödade ur munnen. Detta behövdes inte nu. Hade ett viktigt uppdrag i Köpenhamn och nu blev mitt fokus på det lite naggat i kanten.
Enligt Kontrollavgiftens långa och irrelevanta text var min p biljett registrerad, betalningen kommit rätt, men parkeringen var fel utförd. Fattade ingenting.

Överklagade till q-park när jag var tillbaka i Sverige några dagar senare och skickade med bevis att betalningen var genomförd, transaktioner på kvitto visade överföringen och datumen, skickade med hotel receptionens godkännande att parkeringsavgift var erlagd, allt jag hade i ärendet som bevisar på inbetalning av 175 DKK till q-parks bg.
Får ett autosvar att invändningen är mottaget och så händer inget på drygt 4 månader, sedan kommer ett mail från q-park att dom inte godkänner invändningen och kräver in 940 DKK inom 30 dagar annars kommer ärendet hamna hos q-park i Sverige och deras indrivare och då blir summan mycket högre. Till och med betydligt mycket högre😎

Enligt mailet beror Kontrollavgiften på att bokstaven O blev till siffran 0 när jag matade in regnumret vid betalstationen.🤨😒.
Jag skrev ett mail tillbaka att om q-park betalar tillbaka avgiften som jag betalade vid parkeringen eller att q-park drar av den summan kan jag tänka mig en överenskommelse. Surt men okej då.
Men fick ett standardsvar att summan som ska in är på 940 DKK, och inget annat.
"Glöm det danskjävlar"! tänkte jag högt, har jag betalat in rätt summa för 1 dygn är det så, inget att diskutera.

Nu till sak. Jag hade hyrbil, en av Sveriges mest välkända och större uthyrningsfirmor som finns i hela landet.
Hur stor risk är det att q-park i Danmark går vidare? Vad händer om jag vägrar betala? Kan dom driva ärendet i domstol? Är det värt för dansken slåss mot ett stort uthyrningsfirma i ett annat land?
Jag tror inte den svenska uthyrningsfirman tycker det är värt att lägga ner tid och pengar på att dra mig som kund till kronofogden..

Hade det varit skillnad mot om jag stått som ägare till bilen? Det är inte lätt dra in ett ärende i domstol i ett annat land när fakta dessutom är att det inkommit pengar, ett enda litet fel med en bokstav kontra siffra är allt. Tycker det är lite kul om q-park i Danmark ändå vill gå vidare, det hade såklart vart värre för mig om det varit en p anmärkning. Kontrollavgift är lite mer luddiga...
Senast redigerad av outback4 2026-09-06 kl. 19:46.
Citera
2026-09-06, 19:51
Medlem
Loikkaris avatar
Det skickar kravet till bilens ägare, i ditt fall till biluthyrningsfirman. De kommer i sin tur debitera ditt betalkort om du inte vill betala själv på annat sätt. Det står i avtalet mellan dig o biluthyrningsfirma.
Citera
2026-09-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Besökte Danmark med hyrbil i våras och vid hotellet fanns det parkering som man behövde betala extra för.
Jag betalade enligt q-parks anvisningar, matade in hyrbilens Regnr och det behövdes ingen biljett. Tog 24 timmars parkering.
Dan efter, ungefär 12 timmar senare, hade jag fått en p bot. Kontrollavgift mer exakt på 940 DKK.
😬 for helvede! och andra danska okvädningsord flödade ur munnen. Detta behövdes inte nu. Hade ett viktigt uppdrag i Köpenhamn och nu blev mitt fokus på det lite naggat i kanten.
Enligt Kontrollavgiftens långa och irrelevanta text var min p biljett registrerad, betalningen kommit rätt, men parkeringen var fel utförd. Fattade ingenting.

Överklagade till q-park när jag var tillbaka i Sverige några dagar senare och skickade med bevis att betalningen var genomförd, transaktioner på kvitto visade överföringen och datumen, skickade med hotel receptionens godkännande att parkeringsavgift var erlagd, allt jag hade i ärendet som bevisar på inbetalning av 175 DKK till q-parks bg.
Får ett autosvar att invändningen är mottaget och så händer inget på drygt 4 månader, sedan kommer ett mail från q-park att dom inte godkänner invändningen och kräver in 940 DKK inom 30 dagar annars kommer ärendet hamna hos q-park i Sverige och deras indrivare och då blir summan mycket högre. Till och med betydligt mycket högre😎

Enligt mailet beror Kontrollavgiften på att bokstaven O blev till siffran 0 när jag matade in regnumret vid betalstationen.🤨😒.
Jag skrev ett mail tillbaka att om q-park betalar tillbaka avgiften som jag betalade vid parkeringen eller att q-park drar av den summan kan jag tänka mig en överenskommelse. Surt men okej då.
"Glöm det danskjävlar"! tänkte jag högt, har jag betalat in rätt summa för 1 dygn är det så, inget att diskutera.

Nu till sak. Jag hade hyrbil, en av Sveriges mest välkända och större uthyrningsfirmor som finns i hela landet.
Hur stor risk är det att q-park i Danmark går vidare? Vad händer om jag vägrar betala? Kan dom driva ärendet i domstol? Är det värt för dansken slåss mot ett stort uthyrningsfirma i ett annat land?
Jag tror inte den svenska uthyrningsfirman tycker det är värt att lägga ner tid och pengar på att dra mig som kund till kronofogden..

Hade det varit skillnad mot om jag stått som ägare till bilen? Det är inte lätt dra in ett ärende i domstol i ett annat land när fakta dessutom är att det inkommit pengar, ett enda litet fel med en bokstav kontra siffra är allt. Tycker det är lite kul om q-park i Danmark ändå vill gå vidare, det hade såklart vart värre för mig om det varit en p anmärkning. Kontrollavgift är lite mer luddiga...

Det är ju du som har gjort fel, din luffare. Givetvis har biluthyrningsfirman säkrat upp med att skriva ner bl a ansvarsförhållandena i avtalet för att de vet att det finns gott om blodsugare likt dig själv. Pajas!
Citera
2026-09-06, 20:30
Medlem
Det som gör att du troligen kommer behöva betala är att du hyrt bilen i Sverige. En svensk firma vet att det är ganska enkelt att driva in en skuld. Hade du hyrt bilen utomlands hade det varit troligare att de inte skulle orka.
Citera
2026-09-06, 20:30
Medlem
Insidoutman: Du skriver:

1) "Enligt Kontrollavgiftens långa och irrelevanta text var min p biljett registrerad, betalningen kommit rätt, men parkeringen var fel utförd. Fattade ingenting."

och

2) "Enligt mailet beror Kontrollavgiften på att bokstaven O blev till siffran 0 när jag matade in regnumret vid betalstationen."

De driver med dig och kör skrämselversionen. De flesta tar inte strid med dem utan betalar bara för att slippa dem.

Jag tycker inte du ska betala någon "kontrollavgift" för du har betalat och parkerat helt enligt anvisningarna. De kommer att ligga på och trycka mot dig som privatperson, men de är så slarviga och korkade att de inte håller reda på på och kontrollerar vem de har att göra med.

Svara bara en gång till helt kort att du har för avsikt att anmäla dem till högre instans och att du anlitar advokat som de får finansiera.
Citera
2026-09-06, 22:06
Avslutad
Vad står det i appen för regnr?

Och vad är det riktiga regnumret enligt avtalet?
Citera
2026-09-06, 22:23
Medlem
Citat:

Om det där går till domstol skulle jag tro att du får rätt. Du har betalat och parkerat korrekt. Det är det viktiga, om det råkat bli fel vid deras automat så är det olyckligt, men när felet uppdagats och du har erlagt avgift så är det tillräckgt.

Det avgjordes nyigen ett liknande ärende i sverige där en som parkerat angivit fel område, men avgiften var densamma. P-bolaget gick på pumpen eftersom korrekt avgift var erlagd.

Förklara detta för q-park och låt dem ta det till domstol. Förklara för dem att du avser anlita en advokat och att det kommer att bli väldigt dyrt för dem
Citera
2026-09-06, 23:50
Medlem
auto-fellatios avatar
Finns det inte viss problematik här att det är hyrbil.

Q-parks motpart är inte föraren utan bilithyrningsföretaget, vilka jag misstänker högaktningsfullt skiter i att bry sig om att överklaga. De betalar kontrollavgiften om räkningen kommer, sedan tar de betalt av TS med en rejäl skopa extra salt tillagt.

Detta gör att TS motpart blir hyrfirman där deras krav mot TS är helt korrekt.

Så lyssnar inte q-park på TS tänker jag att det inte finns mycket att göra rent juridiskt.

Kan det vara så?
Citera
2026-09-07, 00:21
Medlem
Citat:

Jag är absolut ingen expert på dansk rättspraxis, och framförallt inte inom dess p-avgiftslagar. Men du kan ju läsa https://www.parkeringsklagenaevnet.dk/files/3/aarsrapport_2022_.pdf, 6.1 Sag 1784 – Bogstavet ”O” i stedet for tallet ”0”. Parkeringsklagenævnet dömde att kunden skulle behöva betala avgiften (majoriteten av de som stod för beslutet tyckte detta). Minoriteten tyckte dock att kunden inte skulle behöva betala avgiften, med hänvisning till landsretsdommen U.2021.483.

Så det verkar som en knepig fråga.

I Sverige verkar Högsta Domstolens rättspraxis vara att man måste betala även ifall man råkat kasta om eller angett felaktiga siffror eller bokstäver. Se https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2020/o-2081-19.pdf, punkt 12.
Citera
2026-09-07, 01:17
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilenL
Jag är absolut ingen expert på dansk rättspraxis, och framförallt inte inom dess p-avgiftslagar. Men du kan ju läsa https://www.parkeringsklagenaevnet.dk/files/3/aarsrapport_2022_.pdf, 6.1 Sag 1784 – Bogstavet ”O” i stedet for tallet ”0”. Parkeringsklagenævnet dömde att kunden skulle behöva betala avgiften (majoriteten av de som stod för beslutet tyckte detta). Minoriteten tyckte dock att kunden inte skulle behöva betala avgiften, med hänvisning till landsretsdommen U.2021.483.

Så det verkar som en knepig fråga.

I Sverige verkar Högsta Domstolens rättspraxis vara att man måste betala även ifall man råkat kasta om eller angett felaktiga siffror eller bokstäver. Se https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2020/o-2081-19.pdf, punkt 12.

Jaja, får se hur q-park agerar, q-park i Danmark samarbetar inte med svenska q-park, det är numera två helt olika företag, så tror inte det blir så jobbigt dyrare att strunta i kontrollavgiften😎. Det är en risk men dansken ska få jobba järnet för att gå i land med detta, det kommer kosta mer än det smakar för danske q-park.
Tror att dom alltid låter så tuffa och bestämda och hoppas att "kunden" är feg och snällt betalar utan mer invändningar, får dom lite motstånd och det tar tid och pengar lär dom inte bråka med en uthyrningsfirma i Sverige.
Citera
2026-09-07, 01:30
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Finns det inte viss problematik här att det är hyrbil.

Q-parks motpart är inte föraren utan bilithyrningsföretaget, vilka jag misstänker högaktningsfullt skiter i att bry sig om att överklaga. De betalar kontrollavgiften om räkningen kommer, sedan tar de betalt av TS med en rejäl skopa extra salt tillagt.

Detta gör att TS motpart blir hyrfirman där deras krav mot TS är helt korrekt.

Så lyssnar inte q-park på TS tänker jag att det inte finns mycket att göra rent juridiskt.

Kan det vara så?

Eftersom jag kan uppvisa att summan för p platsen är betald är jag inte säker på din tes. Uthyrningsfirman kan visserligen som du skriver betala boten till q-park i Danmark och sedan kräva föraren att betala kontrollavgiften, men då måste dom ta det till domstol ( eftersom om dom går till kronofogden kommer jag att invända mot kravet) och då får dom gå vidare eller lägga ner. Och det kan bli en lång process och många överklagande, i Sverige går det överklaga i många steg. Inte så troligt att en biluthyrningsfirma tillika bilfirma bryr sig om så mycket extra jobb och utgifter för att få in fjuttiga 940 kr i detta fall. Plus några hundra till i växelkurs till svenska kronor, men för uthyrningsfirman är det små summor det handlar om.
Citera
2026-09-07, 02:35
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Eftersom jag kan uppvisa att summan för p platsen är betald är jag inte säker på din tes. Uthyrningsfirman kan visserligen som du skriver betala boten till q-park i Danmark och sedan kräva föraren att betala kontrollavgiften, men då måste dom ta det till domstol ( eftersom om dom går till kronofogden kommer jag att invända mot kravet) och då får dom gå vidare eller lägga ner. Och det kan bli en lång process och många överklagande, i Sverige går det överklaga i många steg. Inte så troligt att en biluthyrningsfirma tillika bilfirma bryr sig om så mycket extra jobb och utgifter för att få in fjuttiga 940 kr i detta fall. Plus några hundra till i växelkurs till svenska kronor, men för uthyrningsfirman är det små summor det handlar om.

Ja hur det hanteras internationellt har jag ingen aning om. Men säg att allt varit i Sverige tror jag tyvärr mitt scenario är korrekt. Obs tror. Tror även det är korrekt i Danmark. Att firman får boten och betalar och kräver dig. Så har de ditt kort kommer de ju bara dra summan. Det kan de göra även om du spärrar kortet. Källa: jag själv

Sen blir nog allt mellan dig, banken och uthyraren. Men det är säkert möjligt att de inte kan involvera svenskt inkasso eller kronofogde. Inte den blekaste hur det fungerar med danskt företag.

Uppdatera gärna hur det går.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in