2026-09-05, 23:41
Medlem
Det är allmänt vidkänt att Gud inte accepterar homosexualitet. Det står i Bibeln klart och tydligt.

Ett exempel:
Citat:
Tredje Moseboken 18:22

Du ska inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är anstötligt.”

Att det finns personer som kallar sig präster som går emot Guds ord på något så fundamentalt som synden homosexualitet, och hittar på och förvränger verser från Bibeln för att stötta sitt budskap. Det är vad Svenska Kyrkan och flera andra församlingar sysslar med i dagsläget, och det är en stor skam. Dessa präster kommer att dömas för att de älskar synden!

Hur kunde vi komma till den punkten när till och med kristna präster viker sig för HBTQ-djävulen?

Borde dessa präster bli av med sina jobb?

Vad är din syn på homosexualitet kombinerat kristendom? Är det acceptabelt?
Citera
2026-09-06, 00:03
Medlem
Det är ytterst få som följer bibeln bokstavligt. Vad tycker du om präster som bär ull och linne samtidigt? Eller äter skaldjur och fläsk?
Citera
2026-09-06, 00:03
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Så står det inte.
Det är så här,

Allt som finns utan undantag är av Gud skapat och är gott.
Citera
2026-09-06, 00:06
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Det är människor som har skrivet bibeln inte någon jäkla gud.
Citera
2026-09-06, 00:37
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Vad är din syn på homosexualitet kombinerat kristendom? Är det acceptabelt?

Absolut. Som sagt så är lagboken enormt strikt, med lagar och regler som ingen följer numera. Precis som påpekats är det enormt få kristna som påstår att gud har skrivit bibeln. Den är uttalat skriven av människor och inspirerad av gud. Att säga nåt annat hade för några hundra år sen fått dig utdömd som kättare litet varstanns i den kristna världen.

Huvudsakligen för att man visste exakt vilka som hade sammanställt den, att alla delar hade en namngiven författare och att vissa delar sa emot sig själv. Den öppnade upp för tolkning.
På samma sätt var delar av just tredje mosebok och flera andra delar i gamla testamentet nåt man viftade bort så tidigt som under den senare delen av Bibelns skrivande. Man tog bort budet att man skulle vara omskuren till exempel. Det för att Kristendomen hade utvecklats från en liten Judisk sekt till en konverterande religion.
Och det visade sig rätt jävla svårt att få snubbar att gå med på att ha nån lallare med kniv i närheten av kuken.

För många Kristna, både förr och nu, var Jesu budskap det mer kritiska. Från tidiga Romerska Kristna vars kvarlämnade dolda kyrkor och bönerum var utsmyckad med konst som mer var en hyllning till evigt liv och friskhet samt ett egalitärt budskap som fick just fattiga Romare att bli Kristna - till nutida där medmänsklig kärlek ses som det kritiska.

Men det är en spretig religion - så hur du tolkar din bibel är helt upp till dig antar jag.

Vill du inte ha sex med nån av samma kön föreslår jag att du skippar det.
Citera
2026-09-06, 00:57
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Det finns inga krav på att präster i sverige genom prästutbildningen behöver vara kristna, de är sannolikt socialdemokrater mer än något annat.
Citera
2026-09-06, 01:05
Medlem
BombaySaphires avatar
Präster i Svenska kyrkan godtar lite vad som helst. De omfamnar allt som ligger i tiden och är politiskt korrekt. Ja, de till och med vurmar för det. Hyckleriet vet inga gränser.
Citera
2026-09-06, 01:48
Medlem
lagfrukts avatar
Ach, en präst som bejakar sånt är en skamlös kryptojude. Av deras frukt skolen I känna dem. Icke hämtar man väl vindruvor från törnen, eller fikon från tistlar?
Citera
2026-09-06, 02:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Bryr mig inget. Kommer klassa mig som troende. Tror inte jag eller homos kommer brinna i helvetet. Känns ju fint bara att du hittar en att älska. Må vara om samma kön. Min Gud är förlåtande och accepterande.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-09-06 kl. 02:10.
Citera
2026-09-06, 02:15
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Präster i Svenska kyrkan godtar lite vad som helst. De omfamnar allt som ligger i tiden och är politiskt korrekt. Ja, de till och med vurmar för det. Hyckleriet vet inga gränser.

I jämförelse med vad?

Europa kristnades i stor utsträckning av Karl den Store som också gjorde en väldigt stor poäng i sin kyrka i Achen att ha sin sittplats högre än korset och uppdelningen av samhället där kyrkan var den själsliga makten och kungen eller kejsaren i hans fall hade den världsliga av gud givna makten. Vilket prästerskapet gick med på.

Det närmaste du kan hitta som stöd för den tesen är "ge till Ceasar" delen i Nya Testamentet och det är inte mycket att hänga upp politisk korrekta nymodigheter som feodalismen var på 800-talet.

Där kyrkan existerat har den som alla religioner vart en del av samhället och existerat som religion utifrån samhällets större drag och behov.

Det finns genuint ingen kristendom förutom då kanske första generation apostlars kult för dig att se som en som inte "hycklar"

Edit: förlåt stryk det sista iom att Paulus ändrade reglerna för vad en kristen var eftersom samhället han existerade i inte accepterade kravet på att bli omskuren som en del att bli kristen.
Så ingen version av kristna kyrkan har undvikit att "hyckla" som du beskriver det
Senast redigerad av triptyken 2026-09-06 kl. 02:18.
Citera
2026-09-06, 02:21
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Det finns inga krav på att präster i sverige genom prästutbildningen behöver vara kristna, de är sannolikt socialdemokrater mer än något annat.
Jag håller med. Det är ett subtilt och smygande återgående till den för-sekulära ordningen. Ett återgående till när kyrkan och stat inte var skilda.

"Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren, och Gud det som tillhör Gud.” Matteus 22:22 ...

En kristen lära som jag anser alla kristna, särskilt kristna präster bör leva efter.

Politik ska och bör inte befinna sig i kyrkan.
Senast redigerad av particulum1 2026-09-06 kl. 02:36.
Citera
2026-09-06, 08:05
Medlem
Anybodykillers avatar
I kyrkan som mitt syskon stöttades av efter lite strul i livet så var prästen en homosexuell kvinna som var oerhört teologiskt kunnig. (Jag vill minnas att det var svenska kyrkan?).

Jag är inte kristen men jag är litet nyfiken kring religioner och hur de skapar gemenskaper. Klimatet var väldigt samtalsvänligt, trevligt och accepterande.

Det blir lätt att man typ tänker att allt hbtq:are gör kommer handla om regnbågar och sex då min enda egentliga uppfattning kom från att ha sett några enstaka pride-festivaler.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in