Citat:
Ursprungligen postat av
gart
Om det ska vara en SJÄLVbiografi så måste ju Salming vara "författaren". (Jag fattar att Ola Liljedahl är spökskrivare.)
Nu spelar det i och för sig ingen roll. Även om Salming själv sagt "det pågick i fem minuter" så behöver det inte ha varit så. Arne kunde ju länge själv "minnas" att han dragit kamerun-citatet.
Har aldrig sett The Wire. Vad betyder det?
Jag vill ge lite beröm för en bra tråd. Jag gillar när man tar saker som "alla vet" och som återberättats i generationer och visar att det inte alls stämmer. Jag har gjort något liknande själv vid några tillfällen.
Jo men boken inleds med Olas förhållande till Börje där han skriver i första person och det är där han skriver om hur han som 12åring såg Börje få applåder i fem minuter. Sen övergår boken till att han spökskriver åt Börje. Det är alltså Ola som i boken påstår att det var i fem minuter, inte Börje själv. Hittar faktiskt ingenting där Börje själv kommenterar det mer än att han tyckte det var genant eller vilket ord det var han använde. Men hittar inget om att Börje själv påstått att det pågick i flera minuter. Det är andra som påstår det.
Det är en journalist i serien som hittar på en historia som vinner Pullitzer-priset och många på kontoret vet att det är en falsk historia och när han blir konfronterad skriker han "it's in my notes!" sen plockar en kollega upp hans kollegieblock och ser att det är helt tomt.
Jo men störigt med boomers som ska komma med "jag såg det själv, därför är det sant" och sen när man blir konfronterad så ändrar de sig för att passa sitt narrativ. "Det var en annan tid då" eh okej? Förstår inte poängen med att skriva i tråden då?