2026-09-06, 20:26
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Men skärp dig. Det är 50 år sedan. Hur fan ska du kunna komma ihåg hur lång tid folk applåderade?
Ola Liljedahl som var 12år när det skedde minns det så väl att han skrev det i Börjes självbiografi. Alla minns väl vad de gjorde varje sekund när de var 12år för 40-50år sen?

Citat:

"Min farfar har matchen på VHS!" <- helt otroligt roligt!

Får mig att tänka på TV-serien The Wire säsong 5 "it's in my notes!" De som vet vet.
Citera
2026-09-06, 20:32
Medlem
Citat:
Men skärp dig. Det är 50 år sedan. Hur fan ska du kunna komma ihåg hur lång tid folk applåderade?

Men skärp dig, skrev jag att jag minns hur lång tid han fick applåder, vem fan bryr sig
Citera
2026-09-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Ola Liljedahl som var 12år när det skedde minns det så väl att han skrev det i Börjes självbiografi. Alla minns väl vad de gjorde varje sekund när de var 12år för 40-50år sen?

Om det ska vara en SJÄLVbiografi så måste ju Salming vara "författaren". (Jag fattar att Ola Liljedahl är spökskrivare.)

Nu spelar det i och för sig ingen roll. Även om Salming själv sagt "det pågick i fem minuter" så behöver det inte ha varit så. Arne kunde ju länge själv "minnas" att han dragit kamerun-citatet.

Citat:
Får mig att tänka på TV-serien The Wire säsong 5 "it's in my notes!" De som vet vet.

Har aldrig sett The Wire. Vad betyder det?

Jag vill ge lite beröm för en bra tråd. Jag gillar när man tar saker som "alla vet" och som återberättats i generationer och visar att det inte alls stämmer. Jag har gjort något liknande själv vid några tillfällen.
Citera
2026-09-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlenius86
Men skärp dig, skrev jag att jag minns hur lång tid han fick applåder, vem fan bryr sig

Igen, jätteroligt! HELA DEN HÄR TRÅDEN HANDLAR OM HUR LÄNGE APPLÅDERNA VARADE!
Citera
2026-09-06, 20:38
Medlem
Citat:
Igen, jätteroligt! HELA DEN HÄR TRÅDEN HANDLAR OM HUR LÄNGE APPLÅDERNA VARADE!

Det var en annan tid då 📺😆
Citera
2026-09-06, 21:15
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Om det ska vara en SJÄLVbiografi så måste ju Salming vara "författaren". (Jag fattar att Ola Liljedahl är spökskrivare.)

Nu spelar det i och för sig ingen roll. Även om Salming själv sagt "det pågick i fem minuter" så behöver det inte ha varit så. Arne kunde ju länge själv "minnas" att han dragit kamerun-citatet.

Har aldrig sett The Wire. Vad betyder det?

Jag vill ge lite beröm för en bra tråd. Jag gillar när man tar saker som "alla vet" och som återberättats i generationer och visar att det inte alls stämmer. Jag har gjort något liknande själv vid några tillfällen.
Jo men boken inleds med Olas förhållande till Börje där han skriver i första person och det är där han skriver om hur han som 12åring såg Börje få applåder i fem minuter. Sen övergår boken till att han spökskriver åt Börje. Det är alltså Ola som i boken påstår att det var i fem minuter, inte Börje själv. Hittar faktiskt ingenting där Börje själv kommenterar det mer än att han tyckte det var genant eller vilket ord det var han använde. Men hittar inget om att Börje själv påstått att det pågick i flera minuter. Det är andra som påstår det.

Det är en journalist i serien som hittar på en historia som vinner Pullitzer-priset och många på kontoret vet att det är en falsk historia och när han blir konfronterad skriker han "it's in my notes!" sen plockar en kollega upp hans kollegieblock och ser att det är helt tomt.

Jo men störigt med boomers som ska komma med "jag såg det själv, därför är det sant" och sen när man blir konfronterad så ändrar de sig för att passa sitt narrativ. "Det var en annan tid då" eh okej? Förstår inte poängen med att skriva i tråden då?
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-09-06 kl. 21:20.
Citera
2026-09-06, 21:24
Medlem
Citat:
Jo men boken inleds med Olas förhållande till Börje där han skriver i första person och det är där han skriver om hur han som 12åring såg Börje få applåder i fem minuter. Sen övergår boken till att han spökskriver åt Börje. Det är alltså Ola som i bilen påstår att det var i den minuter, inte Börje själv. Hittar faktiskt ingenting där Börje själv kommenterar det mer än att han tyckte det var genant eller vilket ord det var han använde. Men hittar inget om att Börje själv påstått att det pågick i flera minuter. Det är andra som påstår det.

Ah, jag förstår. Ja, då ligger det på Ola och inte på Börje, helt klart.

Citat:
Det är en journalist i serien som hittar på en historia som vinner Pullitzer-priset och många på kontoret vet att det är en falsk historia och när han blir konfronterad skriker han "it's in my notes!" sen plockar en kollega upp hans kollegieblock och ser att det är helt tomt.

Jo men störigt med boomers som ska komma med "jag såg det själv, därför är det sant" och sen när man blir konfronterad så ändrar de sig för att passa sitt narrativ. "Det var en annan tid då" eh okej? Förstår inte poängen med att skriva i tråden då?

"Det var en annan tid" - i betydelsen att man förr kunde kläcka ur sig lite vad fan som helst eftersom ingenting i praktiken gick att kolla upp så därför kunde den med störst käft improvisera fritt. Ja, helt klart störigt.
Citera
2026-09-06, 21:35
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ah, jag förstår. Ja, då ligger det på Ola och inte på Börje, helt klart.

"Det var en annan tid" - i betydelsen att man förr kunde kläcka ur sig lite vad fan som helst eftersom ingenting i praktiken gick att kolla upp så därför kunde den med störst käft improvisera fritt. Ja, helt klart störigt.
Ja alltså med Arne var det ju som så att den värdelösa journalisten Lasse Anrell skrev ner citatet i en bok om "sportgrodor" och det spreds sig och plötsligt mindes folk tillbaka och har genom Mandelaeffekt fått för sig att det hänt.

Det här är min gissning ang. Börje. Ola Liljedahl börjar skriva Börjes självbiografi där han skriver att han minns det som att applåderna var i fem minuter. Den släpps redan år 2000. Det blir nån slags sanning hos folket som råkar ut för Mandelaeffekten för att Ola Liljedahl påstår sig minnas ett ögonblick när han var 12år som hände ungefär 24år innan boken ges ut. Börje får ALS i Augusti 2022 och SVT ska hålla tidernas hockeygala där en mycket sjuk Börje dyker upp den 17 november och får priset "tidernas ögonblick" Man skriver då att applåderna i Canada Cup 1976 pågick i flera minuter, gissningsvis för det står så i Olas bok. En vecka senare dör Börje. För att tjäna pengar på Börjes död så ges boken ut på nytt under nytt namn där hela 10% går till ALS-forskning medan författaren och bokförlaget behåller 90% (vad schysst...) och det görs en TV-serie osv. och då har den här myten som startade i boken blåst upp helt enormt och under nu 26år har folk byggt på sin Mandelaeffekt.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-09-06 kl. 21:39.
Citera
2026-09-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ja alltså med Arne var det ju som så att den värdelösa journalisten Lasse Anrell skrev ner citatet i en bok om "sportgrodor" och det spreds sig och plötsligt mindes folk tillbaka och har genom Mandelaeffekt fått för sig att det hänt.

Jag älskar verkligen "kamerun"-historien. Det var som att genomgå ett mentalt reningsbad när man inser att det man trodde sig hört faktiskt inte inträffat. Man får en ny relation till sitt eget minne, liksom. Sen är det ju väldigt kul att folk orkar fortsätta gräla om saken, det ger liv åt den fantastiska flashbacktråden.

Citat:
Det här är min gissning ang. Börje. Ola Liljedahl börjar skriva Börjes självbiografi där han skriver att han minns det som att applåderna var i fem minuter. Den släpps redan år 2000. Det blir nån slags sanning hos folket som råkar ut för Mandelaeffekten för att Ola Liljedahl påstår sig minnas ett ögonblick när han var 12år som hände ungefär 24år innan boken ges ut. Börje får ALS i Augusti 2022 och SVT ska hålla tidernas hockeygala där en mycket sjuk Börje dyker upp den 17 november och får priset "tidernas ögonblick" Man skriver då att applåderna i Canada Cup 1976 pågick i flera minuter, gissningsvis för det står så i Olas bok. En vecka senare dör Börje. För att tjäna pengar på Börjes död så ges boken ut på nytt under nytt namn där hela 10% går till ALS-forskning medan författaren och bokförlaget behåller 90% (vad schysst...) och det görs en TV-serie osv. och då har den här myten som startade i boken blåst upp helt enormt och under nu 26år har folk byggt på sin Mandelaeffekt.

Javisst, det skulle inte alls förvåna mig om det är precis så det gått till. För att försöka belägga det skulle man ju kunna börja leta i t.ex. mediedatabaser efter formuleringar som nämner en viss tidsperiod som "minuter" i samband med dessa ovationer.

Har du försökt kontakta Ola Liljedahl och frågat om "minuterna"? (Jag har inte hört det namnet tidigare - har ingen aning om vem det är.)
Citera
2026-09-06, 22:27
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Jag älskar verkligen "kamerun"-historien. Det var som att genomgå ett mentalt reningsbad när man inser att det man trodde sig hört faktiskt inte inträffat. Man får en ny relation till sitt eget minne, liksom. Sen är det ju väldigt kul att folk orkar fortsätta gräla om saken, det ger liv åt den fantastiska flashbacktråden.

Javisst, det skulle inte alls förvåna mig om det är precis så det gått till. För att försöka belägga det skulle man ju kunna börja leta i t.ex. mediedatabaser efter formuleringar som nämner en viss tidsperiod som "minuter" i samband med dessa ovationer.

Har du försökt kontakta Ola Liljedahl och frågat om "minuterna"? (Jag har inte hört det namnet tidigare - har ingen aning om vem det är.)
Hittade något väldigt intressant när jag sökte på det du skrev. Exempelvis skrev NY Times om det men bara att det var en ovation. Inte att den pågick i flera minuter. Men här är en intressant intervju med Peter Wennman som var en av få svenska sportjournalister på plats: https://www.sportbibeln.se/hockey/maktiga-ogonblicket-fran-borje-salmings-karriar/

Citat:
Wennman menar dock att hyllningarna inte pågick i de fem minuter som det har ryktats om, och att den siffran nog modifierats en aning genom åren.
– Den varade inte så länge som det antyds i överdrifterna numera, det rörde sig inte alls om fem minuter, max två.

Har inte försökt kontakta författaren nej. Hade heller aldrig reflekterat över namnet innan jag såg att det är han som skrivit Börjes bok.
Citera
2026-09-06, 22:39
Medlem
WetCigarettes avatar
Både wikipedia (under ”Round robin games”, sista meningen av första stycket) https://en.wikipedia.org/wiki/1976_Canada_Cup och detta inslag https://www.youtube.com/watch?v=GDXSdp38V9c säger att det ska ha varit i matchen mot USA som det ägde rum. Så vi får leta efter video på denna match. Källan till uppgiften om 5 minuter stående ovation på wikipedia är följande:

Pelletier, Joe; Houda, Patrick (2003). The World Cup of Hockey. Toronto: Warwick Publishing. ISBN 1-894622-17-0.

Där det ska stå på sida 19 i boken. Hittar ingen gratis PDF online och känns inte värt att köpa.
Citera
2026-09-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Både wikipedia (under ”Round robin games”, sista meningen av första stycket) https://en.wikipedia.org/wiki/1976_Canada_Cup och detta inslag https://www.youtube.com/watch?v=GDXSdp38V9c säger att det ska ha varit i matchen mot USA som det ägde rum. Så vi får leta efter video på denna match. Källan till uppgiften om 5 minuter stående ovation på wikipedia är följande:

Pelletier, Joe; Houda, Patrick (2003). The World Cup of Hockey. Toronto: Warwick Publishing. ISBN 1-894622-17-0.

Där det ska stå på sida 19 i boken. Hittar ingen gratis PDF online och känns inte värt att köpa.

Det verkar stämma, fr s 19 i boken:

Citat:
September 3, 1976 at Toronto
DUMB PENALTIES COST USA THE GAME
Sweden 5 — USA 2

Who would be the obvious choice as the favorite player of this tournament? Surely it would be a Canadian. Maybe Bobby Orr or Guy Lafleur or Phil Esposito.

But when Toronto Maple Leafs all star defenseman and Swedish hero Borje Salming was greeted with a five-minute standing ovation prior to this game, the question was answered.

“T'll never forget our game in Toronto. The fans gave me a standing ovation during the introductions. I was representing my country and Canadian fans gave me a standing ovation. Sometimes hockey has no country,” Borje Salming said years later.

Salming, easily Sweden’s best player, would put on a show on this night and throughout the entire tourney.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in