2026-09-05, 22:30
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Man hör knappast vänstermänniskor säga att det var bättre förr (utom möjligen att det var bättre fjong på sosseriet).

Vanligen är det konservativa människor som ibland säger så. Påståendet om att ”det var bättre förr” förlöjligas ofta som att det är så korkat.

Kanske det är för att påståendet ger uttryck för en konservativ hållning som det regelmässigt avhånas? Alltså ett reflexmässigt och instinktivt sätt för vänstern att ta avstånd från konservatismen?

För nog finns det mycket som konservativa brukar tycka var bättre förr och som vänstern till yttermera visso ofta inte håller med om.

Hade vi inte en bättre skola med kompetenta lärare, riktiga mätbara kunskapskrav och ordning och reda?

Hade vi inte myndigheter med riktiga ämbetsmän som följde de gamla ämbetsmannaidealen om bl.a. lojalitet med lagarna och rättsordningen framför de sittande politikerna, tillsatta p.g.a. kompetens, saklighet och meriter och inte svågerpolitik och nepotism, med ett personligt tjänsteansvar och ett tydligt ansvarsutkrävande där tjänstefel får faktiska konsekvenser.

Hade vi inte en kriminalpolitik som inte daltade med brottslingarna så som det varit i decennier i Sverige?

Hade vi inte en helt annan moralisk syn där begreppet ”att leva på bidrag” som nu är så vanligt var helt främmande?

Hade vi inte en bättre arkitektur där man byggde vackert med skönhetsideal och hus som folk kom att älska till skillnad från ny postnågonting arkitektur med sin fulhet, brutalism och annat motbjudande?

Det finns mycket man kan räkna upp som många konservativa med goda skäl tycker var bättre förr.

Så frågan är om det faktiskt kan finnas goda skäl att påstå att ”det var bättre förr”? Jag tycker ofta att det är ett helt riktigt påstående och inget att förlöjliga som om att det bara sägs av korkade bakåtsträvare.
Nej. Det var inte bättre förr men allt var lite slappare förutom att hemmafruarna hade koll på ungarna som inte fick göra vad som helst. På det sättet blev det bra ungar av dem ju fler hemmafruar det fanns.

Sedan har allt blivit bättre tekniskt vilket gör att vår slapphet får frodas lite grann i alla fall så länge vi hänger med i tekniken.
Citera
2026-09-05, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Ser mig själv som röd och visst var mycket bättre förr, men det är inget jag kan påverka i alla fall, så det är bara att gilla läget och göra det bästa av det hela till liemannen kommer.

Det är för att du är en idiot och inte förstår bättre.
Citera
2026-09-05, 22:35
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Medelålders och gamla människor minns sin ungdomstid, hur de var pigga, glada och potenta och döden låg många decennier bort.

Sen så tar de i egocentrisk iver och misstar sina ungdomsminnen för samhället i stort och tänker att det var bättre förr.

Nej, Sverige var inte bättre förr, men de var bättre.

.
Jag har tänkt att det måste vara en avgörande skillnad hur man är när man är ung och när man är gammal. Jag menar att när man är ung "har man hela livet framför sig" och man ser ingen gräns. Även om man kanske inte tänker så uttryckligen så ligger det nog undermedvetet att livet innebär oanade möjligheter och man har, trots eventuella tillfälliga motigheter, en grundläggande positiv och förhoppningsfull syn på livet. Mycket hopp som ung.

En gammal människa har inte längre hela livet framför sig utan det går allt tydligare mot ett slut. Man inser att det finns en gräns. En gammal människa kan inte gärna leva på hoppet om att det väntar grönare ängar i framtiden. Vad är det för underbart att hoppas på? Det är väl därför som gamla brukar säga attde "tar en dag i sänder".

Den här förändringen måste självfallet sätta sina spår. Jämförelsen mellan hur det var när man var ung och nu när man är gammal kan ju inte vara så rolig.

Så jag håller med. Det här kan ju vara ett skäl att tycka att det var bättre förr - för då hade man så mycket roligare när man var hoppfull och optimistisk om vad livet kunde erbjuda framöver.

Fast gamla blir ju inte dumma bara för att de är gamla. De kan mycket väl betrakta samhällsutvecklingen och jämföra rent objektivt hur det blivit på olika områden och se att mycket var bättre förr.

Trots den dystra förändringen som jag beskrivit tror jag ändå att de flesta gamla kan hantera åldrandet ganska bra. De lär sig t.ex. att uppskatta de små sakerna i tillvaron som ger glädje. Jag såg f.ö. ett TV-program med skitpigga hundraåringar som alla sa samma sak om hur de kan vara så vitala och ha levt så länge att det gäller att ha en positiv livssyn. Glaset är halfullt och inte halvtomt, typ... Det tror jag också stenhårt på!
Citera
2026-09-05, 22:40
Medlem
Citat:
Är påståendet ”Det var bättre förr” bara löjligt?
Det är felaktigt.

Den som säger det menar att det är en absolut sanning och att alla som inte håller med har fel.

Men påståendet är bara tyckande.

Att säga: "Jag tycker det var bättre förr” är det däremot inga problem med. Då ger man bara uttryck för ett privat tyckande. Ungefär som att man har en favoritfärg.

Citat:
Man hör knappast vänstermänniskor säga att det var bättre förr (utom möjligen att det var bättre fjong på sosseriet).
Det är väl bl a det som vänstermänniskor menar var bättre. Vi körde i riktning mot att bli en öststat.

Citat:
Vanligen är det konservativa människor som ibland säger så. Påståendet om att ”det var bättre förr” förlöjligas ofta som att det är så korkat.
Det handlar väl mer om att dom som säger detta slår bakut och vill inte vara med om hur det var förr. Dvs man talar om för dom att då får ni gilla X,Y,Z som gällde förr. Men det vill dom inte.

Vad det handlar om är att dom vill inte släppa liberalismens frukter som dom kommit över sedan det var förr.

Det är bara ett stort hyckleri alltihop.

Dom vill inte byta sin bil mot en SAAB 92 två-taktare. Och inte bli av med internet. Och inte bli av med sin mobiltelefon. Och inte bli av med alla läkemedel som skapats sedan det var förr. Osv.

Citat:
Hade vi inte en bättre skola med kompetenta lärare, riktiga mätbara kunskapskrav och ordning och reda?
NEJ. Absolut inte. Det var mest bara lågintelligenta idioter som betedde som barn gör nuförtiden.

Citat:
Hade vi inte myndigheter med riktiga ämbetsmän som följde de gamla ämbetsmannaidealen om bl.a. lojalitet med lagarna och rättsordningen framför de sittande politikerna, tillsatta p.g.a. kompetens, saklighet och meriter och inte svågerpolitik och nepotism, med ett personligt tjänsteansvar och ett tydligt ansvarsutkrävande där tjänstefel får faktiska konsekvenser.
NEJ. Det var svår korruption.
T ex skulle min pappa fixa hyresbidrag till min morfar. Då utnyttjade han att han kände en kommunpamp till att snika till sig mycket mer bidrag. De som bestämde vågade inte dra på sig pampens irritation. Dom ville ju upp i hierarkin.

Det var så det gick till då. Det handlade om att känna rätt personer och utnyttja det.
Sverige var svårt korrumperat då. Korruptionen är klart mindre nu. Pga mer regelstyrning och datorisering som gör att det är svårare att mygla.

Citat:
Hade vi inte en kriminalpolitik som inte daltade med brottslingarna så som det varit i decennier i Sverige?
NEJ. Det var lika illa som nu. Om inte värre.

Citat:
Hade vi inte en bättre arkitektur där man byggde vackert med skönhetsideal och hus som folk kom att älska till skillnad från ny postnågonting arkitektur med sin fulhet, brutalism och annat motbjudande?
Du tänker på Rinkeby.
Citera
2026-09-05, 22:52
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Nej. Det var inte bättre förr men allt var lite slappare förutom att hemmafruarna hade koll på ungarna som inte fick göra vad som helst. På det sättet blev det bra ungar av dem ju fler hemmafruar det fanns.

Sedan har allt blivit bättre tekniskt vilket gör att vår slapphet får frodas lite grann i alla fall så länge vi hänger med i tekniken.

Intressant när det gäller barnen är den ändrade synen på vuxenrollen och att det förr t.ex. var helt OK om andra vuxna gav barn som betedde sig illa en tillsägelse. Nu är det helt uteslutet för barnens föräldrar känner sig själva kränkta. De identifierar sig med barnen och blir sura precis som barnen.

Min frisör som är från Grekland berättade om hur en gammal man gav ungdomarna mitt emot på tåget en tillsägelse att inte spela sin musik så högt.

Ungdomarna bara nonchalerade honom och fortsatte att spela på högsta.

Det som gjorde min frisör upprörd var att INGEN av de andra resenärerna reagerade utan bara gömde sig med sina mobiltelefoner. Det hade aldrig fått passera i Grekland sa han. Hela vagnen hade reagerat och ungarna hade t.o.m. kunnat få en hurril för att de totalt saknade respekt för en gammal man.
Citera
2026-09-05, 22:57
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Fast gamla blir ju inte dumma bara för att de är gamla. De kan mycket väl betrakta samhällsutvecklingen och jämföra rent objektivt hur det blivit på olika områden och se att mycket var bättre förr.
Fast jag menar att en sådan betraktelse sällan är särskilt objektiv utan bygger på psykologiska och ideologiska antaganden. Och har man väl bestämt sig för en position, att samhället var bättre eller sämre förr så vill man inte gärna byta den sen.

Till viss del handlar frågan om subjektivt tycke och smak, som tex hur man ser på arkitektur.

Men vill man ta frågan om skolan, ämbetsmannaidealen, bidragsmoralen, kriminalpolitiken var bättre förr på allvar så måste man släppa men-så-är-det-ju-känslan i huvudet och undersöka den på riktigt så är risken stor att man blir överraskad.
Citera
2026-09-05, 23:13
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
.

Svagt argument. Äldre kommer alltid vara nostalgiska över när de var unga och gifte sig, köpte sin första bil osv. Det finns utbredd nostalgi i östra tyskland över DDR-tiden också.

Med det inte sagt att saker och ting blivit bättre mot förr eller att gamlingarna inte har sina poänger. Men att argumentera utifrån åldringars nostalgi har aldrig varit ett tungt argument i den här frågan. Inlägg #11 i den här tråden säger det väl.
Citera
2026-09-05, 23:20
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det handlar väl mer om att dom som säger detta slår bakut och vill inte vara med om hur det var förr. Dvs man talar om för dom att då får ni gilla X,Y,Z som gällde förr. Men det vill dom inte.

Vad det handlar om är att dom vill inte släppa liberalismens frukter som dom kommit över sedan det var förr.

Det är bara ett stort hyckleri alltihop.

Dom vill inte byta sin bil mot en SAAB 92 två-taktare. Och inte bli av med internet. Och inte bli av med sin mobiltelefon. Och inte bli av med alla läkemedel som skapats sedan det var förr. Osv.

Bevisa att alla dessa liberalismens "frukter" är bra för folks välmående?

Det kan du inte. Du antar att det är bra att ha mobil utan att kunna bevisa att så är fallet. Vad sägs ifall kokain istället var liberalismens frukter? Samma dopaminstörning skulle ju orsakas där.

Vad sägs om att folk blir fetare och ohälsosammare i takt med att de konsumerar mer onyttig mat? Det är givetvis också liberalismens frukter.

Nu kan du värma processerad mat i micron istället för att lära dig att laga hälsosam husmanskost, vad sägs om det som liberalismens frukter? Vräk i dig mat fylld med socker från barnsår så att du blir i beroendeskap av sockerruset, det du...det är också liberalismens frukter.

Mycket av liberalismens frukter kan objektivt sägas vara bra, som just nya läkemedel som behandlar sjukdomar av olika slag, men det är svårt att bevisa att mycket annat som räknas in som "liberalismens frukter" faktiskt är bra för människor.

En intressant ide om lycka är ju att lycklig är den som inte bryr sig om att han bara kör en SAAB 92 och är lycklig med dess prestation. Ifall en annan person kör en BMW men är avundsjuk om grannens lamboughini så är han inte lika lycklig som den som vrålar högt med sin SAAB 92.

Objektivt är givetvis BMW iX3 bättre än en Saab 92, men ett samhälle där alla är törstiga om att ha senaste flashiga produkten är antagligen inte lyckligare än ett samhälle där folk är lyckliga med vad de har. En mekanism i liberalism är ju ständig begärsinflation av nya grejer som antagligen inte gör folk lyckliga.

Så jag ställer frågan ifall just liberalismens nya häftiga prylar bevisar att saker är bättre idag.

Istället så tänker man som konservativ; är folk lyckligare idag? Har folk en känsla av tillhörighet med samhället? Är folk kreativare idag? Är folk tillfredställda med vad de har (oavsett vad de har)? Är folk mindre rastlösa? Har folk en känsla av mening i deras liv? Känner de sig trygga med tillvaron? Lever de hälsosamt?
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-09-05 kl. 23:46.
Citera
2026-09-05, 23:22
Medlem
Imnshos avatar
Framtidsutsikterna var bättre förr!!
Citera
2026-09-05, 23:34
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Fast jag menar att en sådan betraktelse sällan är särskilt objektiv utan bygger på psykologiska och ideologiska antaganden. Och har man väl bestämt sig för en position, att samhället var bättre eller sämre förr så vill man inte gärna byta den sen.

Till viss del handlar frågan om subjektivt tycke och smak, som tex hur man ser på arkitektur.

Men vill man ta frågan om skolan, ämbetsmannaidealen, bidragsmoralen, kriminalpolitiken var bättre förr på allvar så måste man släppa men-så-är-det-ju-känslan i huvudet och undersöka den på riktigt så är risken stor att man blir överraskad.

Tandvården har blivit bättre. En fråga om tycke och smak? Knappast. Man kan visst göra bedömningar.
Citera
2026-09-05, 23:36
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:

Kanske det är för att påståendet ger uttryck för en konservativ hållning som det regelmässigt avhånas? Alltså ett reflexmässigt och instinktivt sätt för vänstern att ta avstånd från konservatismen?

För nog finns det mycket som konservativa brukar tycka var bättre förr och som vänstern till yttermera visso ofta inte håller med om.

Hade vi inte en helt annan moralisk syn där begreppet ”att leva på bidrag” som nu är så vanligt var helt främmande?

Det finns mycket man kan räkna upp som många konservativa med goda skäl tycker var bättre förr.

Så frågan är om det faktiskt kan finnas goda skäl att påstå att ”det var bättre förr”? Jag tycker ofta att det är ett helt riktigt påstående och inget att förlöjliga som om att det bara sägs av korkade bakåtsträvare.

Historien är cyklisk så det finns både bättre och sämre förr beroende på var i cykeln man menar med förr. Fattigsverige, var det bättre? Inte enligt min mening. Var det bättre när det hölls husförhör? Hahaha nej tack.
Citera
2026-09-05, 23:47
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Tandvården har blivit bättre. En fråga om tycke och smak? Knappast. Man kan visst göra bedömningar.
Jo men vilka är dina objektiva bedömningsgrunder?

På vilket sätt var tex skolan bättre förr? Min morfar gick varannan dag i skolan i sju år och riskerade få stryk både av lärare och klasskamrater. På vilket sätt var det bättre? Lärde han sig mer?

Och varför ska vi tro att ämbetsmännen och deras ideal var bättre förr? Nepotism och och har alltid förekommit. På femtiotalet förekom det tex stora debatter om rättsrötan i Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttsr%C3%B6ta

Så gör bedömningar du men vill du bli tagen på allvar så behöver du visa konkret varför dina påståenden stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in