2026-09-05, 15:23
Medlem
Tror jag lagat en hörntand när jag var sådär 12-15 och nu när jag är 30+ så har jag lyckats bita sönder en del av tanden och när jag känner med tungan så känns det liksom som att det är sönder...

Vad kan det tänkas kosta att återställa/fixa? har inte ont överhuvudtaget.
Hur många besök?

Tack för hjälp
Citera
2026-09-05, 15:33
Medlem
titanskruv kostar 20.000 per tand.
Citera
2026-09-05, 15:34
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Dra ut den istället, de blir betydligt billigare.
Citera
2026-09-05, 15:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Tror jag lagat en hörntand när jag var sådär 12-15 och nu när jag är 30+ så har jag lyckats bita sönder en del av tanden och när jag känner med tungan så känns det liksom som att det är sönder...

Hur många besök?

Tack för hjälp
Två besök. En undersökning och en lagning. På de billigaste ställena omkring 1100 upp till kanske 2000 sen. Iallafall omkring 1500.

Jag har tagit ut kostnadsförslag för ett år sedan med några mindre skador så är ganska säker.

Problemet är att om tanden redan är trasig riskerar den att få sönder mer. Det beror på hur skadan sitter. Jag har en skada på hörnet av en framtand som antagligen aldrig kommer orsaka problem medan jag har en skada i mitten av en framtand och det ser ut som en spricka i emaljen neråt samtidigt som jag känner att det nöts ner eller luckrats upp lite mer. Gissar att den tanden kan klyvas om jag inte får råd att laga skadan men jag har gått med skadorna länge och varit rädd om tänderna så skulle säga att det handlar om en portion otur tillsammans med placering. Tänderna utsätts trots allt för en del tryck.
Citera
2026-09-05, 15:36
Avstängd
Du behöver inte dra ut eller annat generellt bara för att en bit gått av. Det går att laga småskador och även större skador om själva tanden inte gått av olyckligt.
Citera
2026-09-05, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Två besök. En undersökning och en lagning. På de billigaste ställena omkring 1100 upp till kanske 2000 sen. Iallafall omkring 1500.

Jag har tagit ut kostnadsförslag för ett år sedan med några mindre skador så är ganska säker.

Problemet är att om tanden redan är trasig riskerar den att få sönder mer. Det beror på hur skadan sitter. Jag har en skada på hörnet av en framtand som antagligen aldrig kommer orsaka problem medan jag har en skada i mitten av en framtand och det ser ut som en spricka i emaljen neråt samtidigt som jag känner att det nöts ner eller luckrats upp lite mer. Gissar att den tanden kan klyvas om jag inte får råd att laga skadan men jag har gått med skadorna länge och varit rädd om tänderna så skulle säga att det handlar om en portion otur tillsammans med placering. Tänderna utsätts trots allt för en del tryck.

Så totalt 1500-2000 för allt inklusive tandrabatt och annat som man kan få via försäkringskassan?
Citera
2026-09-05, 15:41
Avstängd
Citat:
Så totalt 1500-2000 för allt inklusive tandrabatt och annat som man kan få via försäkringskassan?
Undersökningen drar rabatten där du gör kostnadsförslag. För mig med små skador landar det på max1500 kanske per tand. Har inte kostnadsförslaget framför mig. Tror att det var 1100 kr skadan men hos en billig tandläkare då.

Andra människor kan få betala mycket höga kostnader för tänderna när de slutligen går sönder och det beror på att de väntar tills det är försent pga ekonomin så jag skulle råda dig att göra en undersökning iallafall så du får ett kostnadsförslag. Går min tand av så lär det inte längre landa på bara 1500. Men jag har ändå inte utrymmet för tillfället.
Citera
2026-09-05, 15:42
Medlem
Vad kan Försäkringskassan betala? Skada som man orsakat själv i fyllan?
Citera
2026-09-05, 15:50
Medlem
Att laga en tand är ingen jättekostnad. Cirka 2000kr så inga problem förutom för dem vars ekonomi ligger i ruiner.
Citera
2026-09-05, 15:51
Moderator
v50s avatar
Boka en undersökning av hela munnen så ser du dels om du har några hål som måste åtgärdas plus att du kommer få ett prisförslag på vad det kommer kosta att laga din trasiga tand.
Citera
2026-09-05, 16:06
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Hur många besök?

Tack för hjälp

Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Dra ut den istället, de blir betydligt billigare.

Vet du vad en hörntand är?

Vad skall TS göra när han har låtit dra ut hörntanden?
Senast redigerad av trottwell 2026-09-05 kl. 16:18.
Citera
2026-09-05, 16:34
Medlem
mikaelss avatar
Om du inte har ont och lider skulle jag absolut vänta till efter valet. Båda blocken har ju sagt att de vill ändra tandvårdsförsäkringen och låta den ingå i den vanliga sjukförsäkringen. Har du inte bråttom, ligg lågt och se vad som händer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in