2026-09-05, 16:39
Medlem
Det beror på vilken region du bor i. Googla Folktandvården priser + din region så kommer du hitta prislista för olika behandlingar och åtgärder.
Citera
2026-09-05, 16:51
Medlem
Balisers avatar
Jag biter sönder tänder då och då, fem sex stycken de senaste åren. (På grund av 1970-talets överbehandlingar av kariesangrepp som skulle borras, borras, borras, vilket försvagade tänderna). Kostar några hundralappar i månaden i frisktandvårdsförsäkring. Nästa steg är en tandkrona, kostnaden ingår den också i försäkringen. Annars är det väl några tusenlappar för en lagad tand om man är oförsäkrad. Mycket mer än så för en tandkrona. Jag råder alla att antingen spara i ett privat tandvårdsbankkonto eller skaffa frikstandvårdsförsäkring; tänderna blir sällan bättre eller ens lika bra med åren.
Citera
2026-09-05, 17:20
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag gjorde exakt en sån lagning förra året när jag bet sönder en tand, men eftersom jag sköter om tänderna numer så hade jag ingen som helst smärta så jag bad dem bara lappa ihop den.
Folktandvården här i VGR, 1600:-

Lite dyrt kan man tycka men det var det trots allt värt.
Citera
2026-09-05, 18:05
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Tror jag lagat en hörntand när jag var sådär 12-15 och nu när jag är 30+ så har jag lyckats bita sönder en del av tanden och när jag känner med tungan så känns det liksom som att det är sönder...

Vad kan det tänkas kosta att återställa/fixa? har inte ont överhuvudtaget.
Hur många besök?

Tack för hjälp

Jag fixade en framtand där jag slått av en bit så den var vass. Det kostade typ 1500-2000kr.
Citera
2026-09-05, 18:57
Medlem
Citat:
Tror jag lagat en hörntand när jag var sådär 12-15 och nu när jag är 30+ så har jag lyckats bita sönder en del av tanden och när jag känner med tungan så känns det liksom som att det är sönder...

Hur många besök?

Tack för hjälp

Dels behöver du inte göra någonting men annars kan dom nog bara fylla lite för en tusing. Annars krona ca 5000
Citera
2026-09-05, 18:59
Medlem
Citat:
Så totalt 1500-2000 för allt inklusive tandrabatt och annat som man kan få via försäkringskassan?

Ja beroende lite på vad du väljer för behandling
Citera
2026-09-05, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Vad kan Försäkringskassan betala? Skada som man orsakat själv i fyllan?

Du har kanske försäkringar? Fkassan betalar ett antal procent när kostnaden överstiger 3000
Citera
2026-09-05, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vet du vad en hörntand är?

Vad skall TS göra när han har låtit dra ut hörntanden?

Man har ju fler kindtänder så det funkar bra att tugga ändå
Citera
2026-09-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Om du inte har ont och lider skulle jag absolut vänta till efter valet. Båda blocken har ju sagt att de vill ändra tandvårdsförsäkringen och låta den ingå i den vanliga sjukförsäkringen. Har du inte bråttom, ligg lågt och se vad som händer.

Så tänker jag som precis ska göra rotfyllning plus krona men tror inte det blir billigare sen
Citera
2026-09-05, 19:02
Medlem
Citat:

Hur många besök?

Tack för hjälp

Ibland går det att fixa genom att fylla upp den med nåt medel bara (som stelnar och sitter hårt)
Isåfall så klarar du dig på en undersökning +2500kr (killgissar).

Gå dit innan det börjar göra ont, får då blir det riktiga problem.
Citera
2026-09-05, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Jag biter sönder tänder då och då, fem sex stycken de senaste åren. (På grund av 1970-talets överbehandlingar av kariesangrepp som skulle borras, borras, borras, vilket försvagade tänderna). Kostar några hundralappar i månaden i frisktandvårdsförsäkring. Nästa steg är en tandkrona, kostnaden ingår den också i försäkringen. Annars är det väl några tusenlappar för en lagad tand om man är oförsäkrad. Mycket mer än så för en tandkrona. Jag råder alla att antingen spara i ett privat tandvårdsbankkonto eller skaffa frikstandvårdsförsäkring; tänderna blir sällan bättre eller ens lika bra med åren.

Krona ingår väl inte i frisktandvården?
Citera
2026-09-05, 19:05
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Krona ingår väl inte i frisktandvården?
Min tandläkare förklarade att det var nästa steg om oturen är framme och jag frågade då om det ingick vilket hon bekräftade. Om det är sant eller inte vet jag inte men det var det besked jag fick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in