2026-09-07, 20:02
Medlem
Vem0ths avatar
Det bästa med att ha diskmaskin hemma är att man slipper handdiska alla skedar.

Har man diskmaskin så är det väldigt enkelt att bara dra en ny sked från lådan, smaka av och sen kasta in i diskmaskinen.

Smaka av regelbundet, det är en process som lär dig bli bättre i köket genom att känna till hur kryddor sätter smak, sältan och om något saknas som kanske lyfter upp kalaset mer.
Citera
2026-09-08, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag skrev i första inlägget att jag smakar av för salt/syra.
Ja men då provsmakar du ju! Så hela tråden är bara nys???
Citera
2026-09-08, 08:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nej att stå och fjanta sig med nåt recept från nån veckotidning är inget en vuxen man sysslar med. Jag gnider in min älgstek eller hjortsadel med salt och peppar. Kanske några stötta enbär. Sen får det vara bra.
Ska man bara köra in en stek i ugn så håller jag med om att det inte finns någon större mening med att smaka av. Samma med enklare sallader, bröd osv. Risken för obalans är ju dock högre med mer komplexa rätter.

Är det en prestigesak för dig att aldrig smaka av maten du lagar eller äter du inget annat än viltkött och har därför inget behov av avsmakning?
Citera
2026-09-08, 18:50
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Ska man bara köra in en stek i ugn så håller jag med om att det inte finns någon större mening med att smaka av. Samma med enklare sallader, bröd osv. Risken för obalans är ju dock högre med mer komplexa rätter.

Är det en prestigesak för dig att aldrig smaka av maten du lagar eller äter du inget annat än viltkött och har därför inget behov av avsmakning?
Jag lagar mest enkla rätter som jag lagat förr så jag är väl lite tråkig. Mycket kött, inte bara vilt. Då är det bara att brassa på. Salta och peppra lite på känsla. Inte så mycket andra kryddor.
Citera
2026-09-08, 21:19
Medlem
Det beror på vad du lagar.
Citera
2026-09-09, 12:18
Medlem
Hirvis avatar
Om man kan provsmaka bör man.
Köttfärslimpa är alltid lite läskigt för jag gillar att variera smakerna men det går inte att smaka av.
Citera
2026-09-09, 14:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Om man kan provsmaka bör man.
Köttfärslimpa är alltid lite läskigt för jag gillar att variera smakerna men det går inte att smaka av.
Det går göra ett provstek på smeten före och om man vill ha ett provsmak.
Citera
2026-09-09, 14:50
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det går göra ett provstek på smeten före och om man vill ha ett provsmak.
Smart! Det kanske jag ska testa. Men har smakat bra senaste gångerna så kanske bara fortsätter också. Men jag har aldrig tänkt på det ens.
Citera
2026-09-09, 15:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Smart! Det kanske jag ska testa. Men har smakat bra senaste gångerna så kanske bara fortsätter också. Men jag har aldrig tänkt på det ens.
Varit rätt nöjd också med mina köttfärslimpor, men när man tänker på det så kanske man kunde göra dom än godare om man smakade först.

Och ett annat tips och om du får chansen och göra, och det göra en BBQ köttfärslimpa.
Görs på samma sätt, fast i en aluform istället, och där man även lämnar plats för vätska, så man kan göra en sås.
Sen en klotgrill, ca125 grader, och ett rökträ, ett lite mildare kanske är att föredra.
Tid vet jag inte riktigt, jag kör tills jag tycker den ser klar ut, börjar utan bacon, men sen på med den en stund in.

Och vet när barnen fick detta första gången, så åt de nästan bara köttfärslimpan och massor av den.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in