2026-09-05, 12:57
Medlem
Denoms avatar
Oftast känner jag inget direkt behov av att smaka av då jag för det mesta lagar rätter jag gjort hur många gånger som helst och vet exakt hur jag vill ha om jag lagar något hemma. Om det är något jag aldrig lagat förut följer jag i regel något ungefärligt recept då jag ändå inte nödvändigtvis vet hur smakerna kommer påverkas under tillagningen och det känns dumt att börja spexa för mycket om jag inte vet vad jag kan förvänta mig.

Så jag provsmakar knappt annat än precis innan jag ska äta för att avgöra huruvida det behövs mer salt eller syra vilket jag i regel är försiktigt med annars.

Hur tänker ni då, är det mycket improvisation av sådant ni måste avgöra och smaka av under processens gång tills det blir bra nog eller går det ändå att förvänta sig vad det ska smaka om man vet vad man har använt sig av?
Senast redigerad av Denom 2026-09-05 kl. 13:04.
Citera
2026-09-05, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Oftast känner jag inget direkt behov av att smaka av då jag för det mesta lagar rätter jag gjort hur många gånger som helst och vet exakt hur jag vill ha om jag lagar något hemma. Om det är något jag aldrig lagat förut följer jag i regel något ungefärligt recept då jag ändå inte nödvändigtvis vet hur smakerna kommer påverkas under tillagningen och det känns dumt att börja spexa för mycket om jag inte vet vad jag kan förvänta mig.

Så jag provsmakar knappt annat än precis innan jag ska äta för att avgöra huruvida det behövs mer salt vilket jag i regel är försiktigt med annars.

Hur tänker ni då, är det mycket improvisation av sådant ni måste avgöra och smaka av under processens gång tills det blir bra nog eller går det ändå att förvänta sig vad det ska smaka om man vet vad man har använt sig av?
Recept följer jag aldrig rakt av, då provsmakar jag mig fram till den balans jag vill ha. Smak är inte bara salt.

Är det något jag gör ofta, typ steker ett par biffar och sedan vispar ur pannan med grädde och något mer, så kan jag bara inte låta bli att smaka för att det är så jävla gott.
Citera
2026-09-05, 13:09
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Recept följer jag aldrig rakt av, då provsmakar jag mig fram till den balans jag vill ha. Smak är inte bara salt.

Är det något jag gör ofta, typ steker ett par biffar och sedan vispar ur pannan med grädde och något mer, så kan jag bara inte låta bli att smaka för att det är så jävla gott.
Beroende på hur rätten är konstruerad upplever jag att en sås upplevas helt annorlunda på egen hand jämfört med hur den är med allt annat på tallriken så det kan såklart vara en fingervisning att smaka av men ingen garanti då heller.
Citera
2026-09-05, 13:12
Medlem
Citat:
Beroende på hur rätten är konstruerad upplever jag att en sås upplevas helt annorlunda på egen hand jämfört med hur den är med allt annat på tallriken så det kan såklart vara en fingervisning att smaka av men ingen garanti då heller.
Kanske bechamel om man ska göra lassagne, men i övrigt förstår jag inte vad du menar. En brunsås smakar som när du provsmakar den, även om du har köttbullar till.
Citera
2026-09-05, 13:29
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:

Så jag provsmakar knappt annat än precis innan jag ska äta för att avgöra huruvida det behövs mer salt eller syra vilket jag i regel är försiktigt med annars.

Dina maträtter kan inte smaka så gott då!
Citera
2026-09-05, 13:50
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Denom

Jag provsmakar hela tiden under tillagningen eftersom om jag gör en sås så är det ibland kanske 5-6 deciliter sås, ibland mindre och ibland mer. Så för att få proportionerna att stämma så smakar jag av.

Jag kan tänka mig att lagar man alltid exakt samma mängd mat så skulle möjligen provsmakning kunna vara överflödig. Så gör förstås livsmedelsindustrin när det gör en kubikmeter sås till någon färdigrätt och det ska verkligen smaka exakt likadant varje gång något köper produkten.

Avsmakning har dessutom det positiva med sig att jag ännu mer ser fram tills vi ska äta, så provandet skapar förväntan och längtan. Det är också viktigt för mitt ätande.
Citera
2026-09-05, 13:52
Medlem
S.O.Stolps avatar
Nej att stå och fjanta sig med nåt recept från nån veckotidning är inget en vuxen man sysslar med. Jag gnider in min älgstek eller hjortsadel med salt och peppar. Kanske några stötta enbär. Sen får det vara bra.
Senast redigerad av S.O.Stolp 2026-09-05 kl. 13:59.
Citera
2026-09-05, 13:54
Medlem
Viktigt och viktigt. Det beror ju på vad du är ute efter. Och som du säger, är det rätter du lagat tusen gånger förr så vet du ju.

Jag provsmakar mycket för att det är roligt, men också för att träna på att provsmaka. Visserligen gör jag rätter jag gjort massor av gånger förr, men jag gör aldrig likadant. Men även om man gör likadant så är det ju bra träning.

Citat:
Så är det. Så hemligheten där är att såsen helt enkelt ska smaka för mycket på egen hand. Exakt hur mycket kommer med erfarenhet, så du får bygga upp ett minne av hur den var på egen hand och jämföra med hur den var till det andra.
Citera
2026-09-05, 13:54
Medlem
triptykens avatar
Jag brukar provsmaka men det är väl mest för att jag gillar att laga mat men gillar inte att äta med andra (undantaget maken då).

Så för mig är det ett sätt att bli mätt innan andra får mat.

Jag tycker också att det liksom "känns" bra. Du vet man får lajva mästerkock och att rökningen inte alls mördat alla ens smaklökar.
Fast det där kanske är en slippery slope - börjar med tesked för att balansera salt och syrlighet och sen står man där i läderförkläde och serverar ihjälsparkat lamm på en bädd av ruckula och granithäll.
Citera
2026-09-05, 14:02
Medlem
Morgonrodnads avatar
Väldigt få ingredienser är så enkla att det inte föremkommer någon variation bland dem. Salt är ofta en sådan, raffinerat socker likaså. Så lagar du något med enbart salt och socker som ingredienser så kan du tryggt följa ett recept utan att smaka av.
Citera
2026-09-05, 14:36
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Dina maträtter kan inte smaka så gott då!
Vad menar du?
Citera
2026-09-05, 14:58
Medlem
klybans avatar
Jag anser mig så säker på mat idag att jag inte behöver provsmaka mig igenom rätten.
Men visst kommer det till en punkt där man ska finjustera det sista, och det kan kräva ett gäng provsmakningar.

tex en rödvinssås smakar jag inte heller på innan det allra sista och justeringarna, med sötma, syra.
För vet idag det vin jag använder ska reduceras med 50%(El Coto är en vanlig jag använder.), så är det perfekt.
Men det sista ibland kan vara en del trixande med.

Försöker tänka om jag har någon rätt jag smakar mig igenom tillagningen, och kan inte komma på någon jag gör det längre på.
Enda är väl kanske när man gör sötsurt på frihand och som med tex socker och ättika, det kan behövas ett gäng provsmakningar.

Andra rätter som tex raggmunkar smakar jag aldrig på, vet redan de blir perfekta ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in