2026-09-05, 12:57
Medlem
JoeDoughs avatar
Fokusera på utgifterna istället för inkomsterna så kommer det att ordna sig för dig.
Citera
2026-09-05, 13:03
Medlem
Hrass avatar
En dagens lunch ute kostar inte 200 kr. Max 120 kr. Det blir 2400 kronor per månad.
Har man inte råd med det på en lön på 40000?
Citera
2026-09-05, 13:07
Moderator
Tystnads avatar
Käkar ett par gånger i månaden på en av stadens mest populära lunchrestaurang och har aldrig sett några poliser äta där, inte heller på andra lunchställen.
Däremot sett dom köpa färdiglagat att värma på typ willys, coop sent på kvällar

får dom ens lov att på passet att äta ute dagtid med tanke på måste kanske ut direkt på akuta larm?, på polisstationen har dom ju som på alla ställen lunchrum och lättare bara sticka direkt, samt bilen finns direkt utanför
Citera
2026-09-05, 13:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Poliser äter ju på restaurang (eller i vart fall gatukök) varje dag verkar det som, är de ute och patrullerar med bilarna är det förstås svårt att ha med sig matlåda, i vart fall varm mat. Förstår att man behöver en riktig måltid, att ha med sig en macka och en sallad varje dag kanske inte mättar så bra, så då är det ju oundvikligt att äta ute.

Men undrar hur fan de har råd? En polislön är väl inte direkt hög, strax över 40 tkr per månad senast jag kollade, säg då att man får ut runt 30 tkr efter skatt per månad. Om vi tar en snitt-lunch (alltså inkl dricka, kaffe, etc som ju också köps ute) på runt 200 kr så blir det ju 4000 i månaden i skattade pengar enbart på lunchen.

Jag själv tjänar mer än poliser men skulle verkligen inte kunna lägga 4000 kr i månaden på lunch, jag försöker snarare lägga runt den summan i månaden på alla måltider. Hur har de råd?
Poliser har inte så mycket annat på gång i livet. Ofta är det jobbet som gäller för hela slanten tänker jag.
Citera
2026-09-05, 13:18
Medlem
Citat:
Poliser äter ju på restaurang (eller i vart fall gatukök) varje dag verkar det som, är de ute och patrullerar med bilarna är det förstås svårt att ha med sig matlåda, i vart fall varm mat. Förstår att man behöver en riktig måltid, att ha med sig en macka och en sallad varje dag kanske inte mättar så bra, så då är det ju oundvikligt att äta ute.

Men undrar hur fan de har råd? En polislön är väl inte direkt hög, strax över 40 tkr per månad senast jag kollade, säg då att man får ut runt 30 tkr efter skatt per månad. Om vi tar en snitt-lunch (alltså inkl dricka, kaffe, etc som ju också köps ute) på runt 200 kr så blir det ju 4000 i månaden i skattade pengar enbart på lunchen.

Jag själv tjänar mer än poliser men skulle verkligen inte kunna lägga 4000 kr i månaden på lunch, jag försöker snarare lägga runt den summan i månaden på alla måltider. Hur har de råd?

Känns som du får bakläxa på din forskning. Kom igen när du har vetenskapliga bevis för dina antagande.
Citera
2026-09-05, 13:18
Medlem
Citat:

Finns även små värmelådor man kan koppla in i 12v uttaget i bilen.
Man kan även koppla in micros i bilen.
Hur polisen gör vet jag inte men extremt svårt att tro att de äter ute varje dag
Citera
2026-09-05, 13:20
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Det är mycket vanligare med matlåda än utelunch bland poliser.
Precis som med andra yrkesgrupper så prioriterar en del poliser uteluncher och måste då se detta som en utgift i budgeten medan andra föredrar en mer ekonomisk matlåda hemifrån.
Citera
2026-09-05, 13:25
Medlem
Abwehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Vad är bättre,
Att äta hamburgare och pommes
Eller två kokta kalla ägg och litet sallad?

Man kan lätt äta nyttiga mättande måltider utan att det behöver vara varmt
Hamburgare helt klart.
Fattar ju vem som helst!
Citera
2026-09-05, 13:29
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abwehr
Hamburgare helt klart.
Fattar ju vem som helst!
Ja, hamburgare och pommes gör en mätt i 2 timmar. Sedan är det bara att fylla på med mera mat.
Fast då blir det mindre tid för att eskortera kronofogden till arga medborgare.
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2026-09-05 kl. 13:31.
Citera
2026-09-05, 13:36
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:

Hur fan kan du ställa en sådan dum fråga. Strax över 40k i månaden så har man 100% råd att äta mat ute varje dag. Kanske inte är ekonomiskt men råd har man fan.

Har man inte det bör man nog ha en godman

Edit: vi pratar alltså om ca 2000kr extra i månaden… det är inte en förmögenhet
Citera
2026-09-05, 13:36
Medlem
löls avatar
Jag äter varje dag ute på utvalda billiga ställen. Helst under 100kr.

Att laga hemma kostar idag mycket.
Låter andra snåla med sina fattiga lådor 👍
Citera
2026-09-05, 13:37
Medlem
Abwehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Ja, hamburgare och pommes gör en mätt i 2 timmar. Sedan är det bara att fylla på med mera mat.
Fast då blir det mindre tid för att eskortera kronofogden till arga medborgare.
Ja..och två ägg och en sallad gör dig mätt i 20 sekunder om du ens lyckas bli mätt.
Så ergo hamburgaren är bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in