2026-09-05, 11:28
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Händer väl bara i USA? Tror ju faktiskt det är regel om det i Sverige. Att de får inte ta emot något gratis. Precis som hemtjänsten inte ens får ta en emot en kaffe. Finns ju säkert poliser som skiter i det om de erbjuds tex en gratiskaffe.
Alla mackar bjuder poliser på kaffe nattetid.
Citera
2026-09-05, 11:28
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Varför skulle inte nån som får ut 30000 efter skatt kunna lägga 4000 på luncher?
Har ju 26000 över till resten av sitt liv.
Ser inte alls vad som skulle vara problemet.
Det kan dom väl lägga om dom vill. Jag kommenterade bara ditt skryt om 18K.
Citera
2026-09-05, 11:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Det kan dom väl lägga om dom vill. Jag kommenterade bara ditt skryt om 18K.
Det kan du också göra om du skulle prioritera så. Det var inget skryt, det var ett konstaterande.
Citera
2026-09-05, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Händer väl bara i USA? Tror ju faktiskt det är regel om det i Sverige. Att de får inte ta emot något gratis. Precis som hemtjänsten inte ens får ta en emot en kaffe. Finns ju säkert poliser som skiter i det om de erbjuds tex en gratiskaffe.
Poliser och kriminalvårdare, vakter edyl, de får förstås inte ta emot någon som helst föda.
De kan bli förgiftade.

Att de skulle ha matdosa, nja. Däremot så har jag stött på poliser som köpt varm matdosa på nån lunchrestaurang, som de förmodligen senare slänger i sej i polisbilen. Men det kan förändras på ett svinblink vid utryckning.

På nätterna ja, vete fan.
Citera
2026-09-05, 11:45
Medlem
ser att flera nämner varm mat.

Spelar väl ingen roll om det är kallt eller varmt?
Mat är ju mat.

Poliser kan väl ha matlåda med sig.
och behöver inte äta ute varje dag.

Sen finns det säkert folk som äter ute varje dag.
150x 20 det är 3000:-

Är man singel, inga barn så är man ju rik.
Då är 3000 ingenting
Citera
2026-09-05, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Poliser äter ju på restaurang (eller i vart fall gatukök) varje dag verkar det som, är de ute och patrullerar med bilarna är det förstås svårt att ha med sig matlåda, i vart fall varm mat.

Är det samma poliser du ser varje dag då?
Citera
2026-09-05, 12:16
Medlem
Citat:
Poliser äter ju på restaurang (eller i vart fall gatukök) varje dag verkar det som, är de ute och patrullerar med bilarna är det förstås svårt att ha med sig matlåda, i vart fall varm mat. Förstår att man behöver en riktig måltid, att ha med sig en macka och en sallad varje dag kanske inte mättar så bra, så då är det ju oundvikligt att äta ute.

Men undrar hur fan de har råd? En polislön är väl inte direkt hög, strax över 40 tkr per månad senast jag kollade, säg då att man får ut runt 30 tkr efter skatt per månad. Om vi tar en snitt-lunch (alltså inkl dricka, kaffe, etc som ju också köps ute) på runt 200 kr så blir det ju 4000 i månaden i skattade pengar enbart på lunchen.

Jag själv tjänar mer än poliser men skulle verkligen inte kunna lägga 4000 kr i månaden på lunch, jag försöker snarare lägga runt den summan i månaden på alla måltider. Hur har de råd?

Dummaste jag läst på ett tag. Är det något fel i din hjärna?
Citera
2026-09-05, 12:19
Medlem
40.000 i månaden plus en massa olika tillägg kan jag inte se som en dålig lön.
Citera
2026-09-05, 12:39
Medlem
Detta var kul info jag inte kände till. Men visst, det är väl nästan självklart och genialiskt. Polisen stannar till och får en kaffe, som i princip kostar noll och inger för macken. Och macken får kontinuerlig polisnärvaro vilket såklart lägger en blöt filt på eventuell vilja till kriminellt beteende hos besökarna.

Gör andra ställe såhär? Max? McDonalds? Pizzerian på hörnet?

Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Alla mackar bjuder poliser på kaffe nattetid.
Citera
2026-09-05, 12:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Poliser och kriminalvårdare, vakter edyl, de får förstås inte ta emot någon som helst föda.
De kan bli förgiftade.

Att de skulle ha matdosa, nja. Däremot så har jag stött på poliser som köpt varm matdosa på nån lunchrestaurang, som de förmodligen senare slänger i sej i polisbilen. Men det kan förändras på ett svinblink vid utryckning.

På nätterna ja, vete fan.

Kan tänka mig att de gärna åtminstone vill fylla sin kopp själva om de får en gratiskaffe. För annars finns ju en risk att den blivit spottad i...

Det man ju vet är att polisen har schemalagd inhandling för frukost. Det var ju en grej för några år sedan då folk hade klagat på att de sett poliser i uniform på Maxi gå runt och handla
Citera
2026-09-05, 12:49
Medlem
Citat:
Poliser äter ju på restaurang (eller i vart fall gatukök) varje dag verkar det som, är de ute och patrullerar med bilarna är det förstås svårt att ha med sig matlåda, i vart fall varm mat. Förstår att man behöver en riktig måltid, att ha med sig en macka och en sallad varje dag kanske inte mättar så bra, så då är det ju oundvikligt att äta ute.

Men undrar hur fan de har råd? En polislön är väl inte direkt hög, strax över 40 tkr per månad senast jag kollade, säg då att man får ut runt 30 tkr efter skatt per månad. Om vi tar en snitt-lunch (alltså inkl dricka, kaffe, etc som ju också köps ute) på runt 200 kr så blir det ju 4000 i månaden i skattade pengar enbart på lunchen.

Jag själv tjänar mer än poliser men skulle verkligen inte kunna lägga 4000 kr i månaden på lunch, jag försöker snarare lägga runt den summan i månaden på alla måltider. Hur har de råd?

En normal lunch ligger på 130kr ca.
Klart att det finns både dyrare och billigare.

Så ca 2500kr är nog närmare sanningen. Det är ju ofta en prioriteringsfråga om man väljer att lägga det på mat eller på något annat. De kanske har färre streamingtjänster, eller sparar mindre?

Varken 2500 eller 4000kr är ju någon omöjlighet att få ihop.
Citera
2026-09-05, 12:51
Medlem
Citat:
Jag själv tjänar mer än poliser men skulle verkligen inte kunna lägga 4000 kr i månaden på lunch...
Då prioriterar du fel.

Nu menar jag inte att man ska lägga 4 000 sek/månad endast på luncher, men till och med jag skulle ha råd, och då tjänar jag inte lika mycket som en polis.

Min lunch i dag bestod för övrigt av en Bamse med bröd (50 sek) till förrätt, sedan en kycklingsallad från matbutiken (80 sek). En burk Pripps 3.5% att dricka (12 sek).
Senast redigerad av Stiffinger 2026-09-05 kl. 12:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in