Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Enbart ifall en minoritet får bestämma istället för en majoritet (dvs diktatur vs demokrati)
Jugoslavien är ett bra exempel. När delrepublikerna ville bli självständiga 1991 och röstade om det och vann genom majoritet i rösträkningen så skickade serbien militären på dem, eftersom detta lilla land ansåg sig styra över alla andra länder i Jugoslavien.
Multikulturer kan bara hållas ihop genom diktatur, eller så faller de samman. Alla folk vill bestämma över sig själva. Min poäng och stämmer där. Även på Tjeckoslovakien, även om det skedde fredligt där.
Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Ja, men det behöver inte vara så. Tyvärr så finns det politiska partier som slår mynt av det, vilket vi ser idag exempelvis med AfD, men det behöver inte vara så.
Det är en naturlig följd. Då kan man förstås införa en form av förtyck mot de som t.ex. var mot invandringen och kalla dem nazister och rasister istället för att lyssna på dem och försöka förstå dem och kanske inse att det här är kanske idiotiskt. Lära sig av historien. Men ser man sig som bättre än andra utifrån sina åsikter och sitter på den enda sanningen som får nämnas, för man vill skapa ett eget Utopia utifrån påhittade narrativ, lyssnar man inte på andra. Som i Tyskland.
Man kan även ställa frågan, är det liberalt att tvinga på majoriteten en invandring de aldrig velat ha?
Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Som sagt jag delar inte den åsikten, eftersom Nazisterna använde antisemitismen som en katalysator för deras politiska framgång, precis som många högerextrema partier idag använder islamofobin som katalysatorn för deras politiska framgång.
Men det finns inget som säger att sådana partier måste existera. Självklart blir de dock mer frekventa och framgångsrika under svåra ekonomiska tider.
Fast utan judar och muslimer kan de inte det. Bortser man från åsikterna och ser det på gruppnivå, använder man väl de som är mot invandringen som katalysator för sin egen framgång idag. Man står mot ondskan. De andra. Men tror sig vara bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Visst, delar din åsikt om att de är "för sig själva" men deras kultur och religion skulle inte fungera annars. Återigen, folk behöver inte hata judar bara för att de håller för sig själva, men det blir enkelt eftersom de är just lite annorlunda gentemot resten av befolkningen. Ungefär som när mobbare ger sig på nördar för att de är sig själva. Mobbning är precis som rasism en destruktiv beteendeavvikelse som berättar mer om den som utför det.
Jag vill hellre värna om minoriteter eftersom jag anser att en människa har samma rätt oavsett hur liten deras gruppering är.
Men självklart, demokrati råder och om vi exempelvis röstar om att inte tillåta samerna ha sina ren-områden så får det bli så.
Man behöver inte hata någon alls, konstigt argument. Man behöver inte älska alla heller. Dina argument här är bara nonsens. Du behöver inte hata de som är mot judarna heller.
Du har ett människoideal som inte finns, som du vill böja alla till, men eftersom det inte går, använder man istället mer repressiva lagar och indoktrinering med hotbilder för att skrämma människor. Ett mer diktatoriskt samhälle. Som jag förklarat tidigare att multikultur leder till. Samma mönster som alltid.
Citat: "Ödesvalet som skakar hela Tyskland - AfD får över 40% i en delstat!"
Du menar att genom att ta hit andra och göra dem till minoriteter här, kan du värna om dem. Var det målet?
Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Säger inte att du har fel men skulle gärna vilja ha en källa på det
Vi kan väl ta Lenin i sovjet med judiska rötter. Född av en judisk mor. Även om de konverterat till kristendomen. Trotskij. I Tyskland Rosa Luxemburg och Marx själv var även född jude. Men det går att googla. Fanns massor i den sovjetiska ledningen. Därmed drabbades de nästan värst under utrensningarna. Men du får lästa på. Den kommunistiska revolutionen i Tyskland var en dela av hugget i ryggen. Känner du ens till den, eller började historien 1933.
Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Det är dock inte ett "demokratiskt vis" om du skapar en diktatur med demokratiska medel.
Nej men genom demokratin. Vad säger att de skulle vara demokrater? Tror du att alla är det genetiskt? De är förstås människor de med som hatar judar, bögar och feminism. Islam står inte för västerlandets ideal direkt, vilket uteslutningarna inom V visar. Man kan även se det som att en majoritet, behöver inte avskaffa demokratin, utan kan inför sina lagar på andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Sålänge de praktiserar demokrati (vilket betyder att de inte heller tvingar på mig deras religion) så har jag inget problem med att någon med annat religiöst ursprung styr Sverige.
Som ateist hade jag såklart helst velat att ingen religion hade funnits, inte heller kristendomen, men eftersom demokratin är viktigare än något annat så skall religionsfrihet råda, vilket det gör idag och vilket det borde göra i framtiden.
Hur ska man göra det? Ska man inte motverka islam som man gjort med kristendomen? Eller står religionsfriheten i just deras fall, över yttrandefriheten. Att kritisera kristendomen är ok, att kritisera islam är islamofobi. Det går inte ihop och är totalt inkonsekvent. Det utgår från wokemarxisternas rasideologi. Vita är onda, färgade är offer genom sin hudfärg.
Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Haltar lite att jämföra en fråga om nationell tillhörighet med en fråga om religiös tillhörighet.
Inte om det är samma sak. Vilket folk man anser sig tillhöra.
Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Tack för ett intressant inlägg.