Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Hur menar du? Multikultur leder alltid till etniska konflikter.
Enbart ifall en minoritet får bestämma istället för en majoritet (dvs diktatur vs demokrati)
Jugoslavien är ett bra exempel. När delrepublikerna ville bli självständiga 1991 och röstade om det och vann genom majoritet i rösträkningen så skickade serbien militären på dem, eftersom detta lilla land ansåg sig styra över alla andra länder i Jugoslavien.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Människor kommer att skylla på invandringen eller andra grupper, speciellt i svåra tider.
Ja, men det behöver inte vara så. Tyvärr så finns det politiska partier som slår mynt av det, vilket vi ser idag exempelvis med AfD, men det behöver inte vara så.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Så jag ser det nog som en kausalitet. Det handlar i grunden om människan, hur hon är. Gruppdynamiken. På samma sätt som nazisterna såg på judarna, ser ni på de som inte delar era åsikter. Ni säger att man inte får anse sig som bättre genom sin hudfärg, samtidigt som ni ser er som bättre genom era åsikter, på samma som kommunisterna. Alla ska tycka som er. Ni kan inte förstå de andra utan avhumaniserar dem istället. Eller hur? Samvetsfråga här. Rätta mig gärna. Men det leder förstås till en motreaktion hos de förtryckta som gör uppror mot makten, i det här fallet genom demokratin.
Som sagt jag delar inte den åsikten, eftersom Nazisterna använde antisemitismen som en katalysator för deras politiska framgång, precis som många högerextrema partier idag använder islamofobin som katalysatorn för deras politiska framgång.
Men det finns inget som säger att sådana partier måste existera. Självklart blir de dock mer frekventa och framgångsrika under svåra ekonomiska tider.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Ska ta lite om judarna också. De har varit allmänt illa omtyckta sedan medeltiden. Före det fanns de inte i Europa.. Anledningen var framförallt att de inte assimilerade sig i majoritetsbefolkningen som andra invandrare, utan levde för sig själva i sin kultur och var framgångsrika. Det leder till problem. Arbetar de för folket i länderna de bor i eller för sitt eget bästa. En öppen fråga. Men det här leder till att de blir hatade, för deras lojalitet ifrågasätts, faktiskt med viss rätt. I dag har man lagar som skyddar dem. Men problemet kommer att fortgå alltid, så länge de inte vill assimilera sig. Det finns inget slut på det faktiskt. Det var grogrunden till judehatet där och i resten av världen, överallt där judar bott i andra länder och levt i sin egen kultur genom minst tusen år.
Visst, delar din åsikt om att de är "för sig själva" men deras kultur och religion skulle inte fungera annars. Återigen, folk behöver inte hata judar bara för att de håller för sig själva, men det blir enkelt eftersom de är just lite annorlunda gentemot resten av befolkningen. Ungefär som när mobbare ger sig på nördar för att de är sig själva. Mobbning är precis som rasism en destruktiv beteendeavvikelse som berättar mer om den som utför det.
Jag vill hellre värna om minoriteter eftersom jag anser att en människa har samma rätt oavsett hur liten deras gruppering är.
Men självklart, demokrati råder och om vi exempelvis röstar om att inte tillåta samerna ha sina ren-områden så får det bli så.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Att många judar dessutom stod bakom revolutionen i Tyskland och sovjet, skapade än mer misstro mot dem i Tyskland.
Säger inte att du har fel men skulle gärna vilja ha en källa på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Så om de på demokratisk vis, skapar ett kalifat här, vilket är möjligt, kommer du att böja dig för Allah som en slav. Intressant.
Det är dock inte ett "demokratiskt vis" om du skapar en diktatur med demokratiska medel.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Men grunden är att alla folk vill bestämma över sig själva, inte att andra ska bestämma över dem. Man vill inte att judar eller muslimer ska bestämma över sig. Medan vissa grupper i framtiden, förmodligen inte kommer att vilja att svenskar ska bestämma över dem och skapa en separatiströrelse. Det kan bli väldigt blodigt. Men du vill väl lämna över problemen till kommande generationer och skiter i dem.
Sålänge de praktiserar demokrati (vilket betyder att de inte heller tvingar på mig deras religion) så har jag inget problem med att någon med annat religiöst ursprung styr Sverige.
Som ateist hade jag såklart helst velat att ingen religion hade funnits, inte heller kristendomen, men eftersom demokratin är viktigare än något annat så skall religionsfrihet råda, vilket det gör idag och vilket det borde göra i framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Karl XI förstod det här. När Karl XII blev kung, ansåg sig skåningarna vara svenska och ett internt hot var avlägsnat.
Haltar lite att jämföra en fråga om nationell tillhörighet med en fråga om religiös tillhörighet.
Tack för ett intressant inlägg.