Citat:
Nu förstår jag bättre vad du menar.
Låt oss anta att det blir någon form av fredsavtal. Du tänker att om Ukraina förnekas vara med i Nato och får inskränkningar i storlek på armé (så att inte EU & co för evigt betalar att de har en miljon man i armén, väl beväpnade) så är de inte fria och självständiga. Du anser därmed att under kalla kriget så var länder som Österrike och Finland inte "riktiga självständiga länder" då de var inskränkta i vad de fick göra för att säkra sig själva. Förstår jag dig rätt?
Om jag gör det så ska det du skrev: "Jag menar att om Ukraina inte längre kan bjuda motstånd och ger upp kampen så gör ju ryssarna vad de vill med Ukraina. "
tolkas som så att om 5-10 år så blir där kanske ett följdkrig, där ryssarna gör vad de vill med Ukraina.
Här ger jag dig rätt. Det är en risk Ukrainas styre behöver väga in. Jag är dock inte så pessimistisk. Låt oss säga att året blir 2036, och Putins efterträdare sitter och funderar på vad han ska göra. Tror du då han tänker "fy fan vad bra det gick 2022. Nu kör vi igen, what could possibly go wrong?". Ryssland kommer troligen stå svagare 2036 än nu. Kass demografisk utveckling jämfört med ukrainas allierade, mindre oljeintäkter, och deras ekonomi kommer utvecklas svagt för delar av världsekonomin kommer vara stängd för dem.
Dessutom invaderade Ryssland till stor del (eller svgörande) för att hindra Nato-expansion. Så länge Ukraina sitter still i båten så är risken för följdkrig för dem inte stor. (för den som inte håller med om Nato, fokusera på vad som står ovan).
Låt oss anta att det blir någon form av fredsavtal. Du tänker att om Ukraina förnekas vara med i Nato och får inskränkningar i storlek på armé (så att inte EU & co för evigt betalar att de har en miljon man i armén, väl beväpnade) så är de inte fria och självständiga. Du anser därmed att under kalla kriget så var länder som Österrike och Finland inte "riktiga självständiga länder" då de var inskränkta i vad de fick göra för att säkra sig själva. Förstår jag dig rätt?
Om jag gör det så ska det du skrev: "Jag menar att om Ukraina inte längre kan bjuda motstånd och ger upp kampen så gör ju ryssarna vad de vill med Ukraina. "
tolkas som så att om 5-10 år så blir där kanske ett följdkrig, där ryssarna gör vad de vill med Ukraina.
Här ger jag dig rätt. Det är en risk Ukrainas styre behöver väga in. Jag är dock inte så pessimistisk. Låt oss säga att året blir 2036, och Putins efterträdare sitter och funderar på vad han ska göra. Tror du då han tänker "fy fan vad bra det gick 2022. Nu kör vi igen, what could possibly go wrong?". Ryssland kommer troligen stå svagare 2036 än nu. Kass demografisk utveckling jämfört med ukrainas allierade, mindre oljeintäkter, och deras ekonomi kommer utvecklas svagt för delar av världsekonomin kommer vara stängd för dem.
Dessutom invaderade Ryssland till stor del (eller svgörande) för att hindra Nato-expansion. Så länge Ukraina sitter still i båten så är risken för följdkrig för dem inte stor. (för den som inte håller med om Nato, fokusera på vad som står ovan).
.Ja, jag menar precis det, d.v.s. med de ryska kraven skulle Ukraina inte längre vara ett fritt och självständigt land.
Det är nämligen inga småsaker som Putinregimen kräver. Det är unikt med dylika krav om nationell kastrering efter ett krig där kraven brukar fokuseras på territoriella frågor.
Jag kollade kravlistan som presenterades av ryssarna i Istanbul som finns dokumenterad:
Ukraina ska permanent avstå från NATO-medlemskap och militär alliansfrihet ska skrivas in i ett avtal.
Ukrainas väpnade styrkor ska begränsas kraftigt vad gäller personal, vapen och vissa vapensystem. (I ett av de dokumenterade förhandlingsspåren var Ukrainas position ungefär 250 000 soldater och 800 stridsvagnar, medan Ryssland ville ner till omkring 85 000 soldater, 342 stridsvagnar och mycket kortare räckvidd för robotar).
Inga utländska trupper, baser eller militär infrastruktur i Ukraina. Kärnvapen Ukraina ska vara permanent icke-kärnvapenstat.
Ryssland kräver erkännande av Krim som ryskt och av de fyra oblasten Donetsk, Luhansk, Zaporizjzja och Cherson som ryska.
Förbud mot vad Moskva definierar som nazism/neo-nazism, upplösning av nationalistiska organisationer och partier samt ändringar av lagstiftningen.
Ryskan ska få officiell status och ryskspråkigas rättigheter garanteras.
Moskva kräver att restriktioner mot den rysk-ortodoxa kyrkans ukrainska gren hävs.
Sanktioner mellan Ryssland och Ukraina ska hävas och nya sanktioner inte införas.
Normalisering av diplomatiska, ekonomiska och transportmässiga relationer med Ryssland, inklusive gastransit.
Parterna skulle avstå från ömsesidiga krav på krigsskadestånd.
Kreml har senast idag klargjort i samband med diskussionerna med Kushner och Witkoff i Moskva att Ryssland inte kommer att backa från sina krav.
Senast redigerad av Comitium 2026-09-06 kl. 17:39.
Senast redigerad av Comitium 2026-09-06 kl. 17:39.