2026-09-04, 20:31
Medlem
zombie-nations avatar
Man gillar väl en typ av människa, så är det för mig. Vare sig man eller kvinna uppskattar jag att de är smarta, originella i sitt tänkande, kreativa och roliga. Däremot har jag aldrig känt någon VD eller liknande, det är inte min typ av människa helt enkelt.
Citera
2026-09-04, 20:52
Medlem
halaltarzans avatar
Nog har jag sprungit på en och annan sån kvinna, utan att tappa fotfästet. Men eftersom det i regel inte gick att köra sitt vanliga one-trick-pony-raggande som bestod i att hälla i dem vin på krogen och sen hångla upp dem i något mörkt hörn, för att sen släpa hem dem på s.k. efterfest så såg jag det mest som slöseri med tid att prata med dem för länge. Nej, wt-snubbar gör nog bäst att hålla sig till wt-brudar.
Citera
2026-09-04, 20:54
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomorrowforever
Upplever att det finns en kategori män som fullständigt tappar fotfästet så fort de stöter på en kvinna som checkar av för många boxar samtidigt (än vad deras mall tillåter). Jag menar då tex. kombinationen av att se bra ut, ha hög IQ och EQ, vara ambitiös, karriärsdriven och dessutom röra sig i ett traditionellt mansdominerat yrke (exempelvis inom teknik, akademi eller tyngre näringsliv).

​Istället för att stötta och gratulera, tippar det ofta över i konstigt beteende att förminska eller bli allmänt respektlös; som att de inte kan hantera att hon inte passar in i mallen för hur de vill att hierarkin ska se ut.

​Har ni eller någon ni känner upplevt det här? Vad bottnar den här typen av osäkerhet i, och varför har vissa så svårt att bara acceptera kompetens hos kvinnor utan att göra det till ett hot mot sitt eget ego?
Svaret är väl att män söker kvinnor. Inte karriärister eller framgångsrika personer. Det blir helt enkelt för mycket av det senare att ta hänsyn till. Kvinnor har väl av tradition tänkt tvärtom. Så det bottnar väl helt enkelt i traditionella könsroller.
Citera
2026-09-04, 21:00
Medlem
Därför dom är just inte det KVINNOR mer än till kön
Citera
2026-09-04, 21:08
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man gillar väl en typ av människa, så är det för mig. Vare sig man eller kvinna uppskattar jag att de är smarta, originella i sitt tänkande, kreativa och roliga. Däremot har jag aldrig känt någon VD eller liknande, det är inte min typ av människa helt enkelt.
Du har fördomar, även om jag kan förstå den traditionella bilden av en VD. Jag har två äldre bröder som varit mångåriga VD:ar, en för ett storföretag och en för ett mindre men ändå hyfsat känt företag. De checkar båda två alla dina boxar.
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Svaret är väl att män söker kvinnor. Inte karriärister eller framgångsrika personer. Det blir helt enkelt för mycket av det senare att ta hänsyn till. Kvinnor har väl av tradition tänkt tvärtom. Så det bottnar väl helt enkelt i traditionella könsroller.
+1
Det är nog helt enkelt så det är. Problemet är väl hur man beter sig när man träffar någon som är över/under sin egen nivå. Män med låg självkänsla tenderar att flippa på kvinnor som är över medan dessa kvinnor, om de har låg självkänsla, tenderar att förminska sig själva. I båda fallen är de låsta i de traditionella könsrollerna.
Citera
2026-09-04, 21:20
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Upplever att det finns en kategori män som fullständigt tappar fotfästet så fort de stöter på en kvinna som checkar av för många boxar samtidigt (än vad deras mall tillåter). Jag menar då tex. kombinationen av att se bra ut, ha hög IQ och EQ, vara ambitiös, karriärsdriven och dessutom röra sig i ett traditionellt mansdominerat yrke (exempelvis inom teknik, akademi eller tyngre näringsliv).

​Istället för att stötta och gratulera, tippar det ofta över i konstigt beteende att förminska eller bli allmänt respektlös; som att de inte kan hantera att hon inte passar in i mallen för hur de vill att hierarkin ska se ut.

​Har ni eller någon ni känner upplevt det här? Vad bottnar den här typen av osäkerhet i, och varför har vissa så svårt att bara acceptera kompetens hos kvinnor utan att göra det till ett hot mot sitt eget ego?
Det finns massor av män som uppskattar sådana kvinnor.
Det finns också många män, t ex här i tråden, som inte gör det, de klarar väl inte av kvinnor som är dem överlägsna.

Men det du råkar ut för, av dina trådar att döma, är att du tror du är en snygg, ambitiös, framgångsrik tia, men du genomskådas för den osäkra och rätt mediokra normalperson du är. Något du försöker följa genom överdriven självsäkerhet som framstår som stöddighet.
Och det brukar inte gå hem.
Citera
2026-09-04, 21:23
Medlem
Får hon kan inte manipuleras och kontrolleras lika lätt.
Jag är själv man men jag är så långt ifrån det ovanstående som man kan komma.
Men jag tror till 99% på att det är exakt varför..
Citera
2026-09-04, 21:26
Medlem
Kanske för att de sett dina fäder trycka ner modern.
Citera
2026-09-04, 21:27
Medlem
Antingen så är det för att de är avundsjuka eller för att de känner att deras egna mansegon har krossats och vill inte inse att det inte är 1920 talet längre.
Citera
2026-09-04, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
För att de inte är feminina, de är oattraktiva, och de är oftast jävligt jobbiga att leva med. Bara bögar som egentligen vill vara tillsammans med en man är intresserade av sådana kvinnor.

Varför stör du dig på att män vill ha unga, snygga, lydiga (eller i vart fall inte jobbiga) kvinnor, och att vi skiter fullkomligt i om hon är en inkvoterad VD på något större företag eller jobbar på kassan i ICA?
Lydiga? Vi är väl inga slavinnor? En av grunderna till en bra relation är att man kan kompromissa med varandra och kommunicera.
Citera
2026-09-04, 21:30
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Du har fördomar, även om jag kan förstå den traditionella bilden av en VD. Jag har två äldre bröder som varit mångåriga VD:ar, en för ett storföretag och en för ett mindre men ändå hyfsat känt företag. De checkar båda två alla dina boxar.

Kanske. Jag skulle förutsätta att de var lite snorkiga. Har känt en del chefer (inte VD) och de var helt omöjliga att ha att göra med.
Citera
2026-09-04, 21:32
Medlem
Citat:

Just det. Osäkerhet i kombination med korkade krav att mannen ska vara försörjaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in