2026-09-11, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldBlueTooth
Intressant artikel som konstigt nog inte fått någon uppmärksamhet i Sverige (vad jag sett):
https://www.theguardian.com/world/2026/aug/26/fake-thinktank-israel-ai-propaganda

Kortfattat:
En påhittad amerikansk tankesmedja, finansierad av den israeliska regeringen, har använts i ett storskaligt försök att manipulera AI att tränas på pro-israelisk propaganda.

Mellan den 6 och 14 augusti publicerades 124 rapporter på totalt över 560 000 ord. Rubrikerna är formulerade som vanliga frågor som användare kan tänkas ställa till AI-chatbotar (till exempel gällande krigsförbrytelser, svält i Gaza och anklagelser om folkmord). Rapporterna är skrivna i ett neutralt, akademiskt språk men tonen och vinklingen är konsekvent utformad för att tona ned kritik mot Israel.

Siten byggdes med hjälp av digitala plattformar (bla Piro Inc.) som är utformade för att optimera innehåll så att AI-modeller ska uppfatta det som trovärdigt och börja citera det i sina svar.

Man kan tycka vad man vill om konflikten, men vad man än tycker bör man vara väldigt kritisk mot den här typen av agerande. Låt oss säga att man upptäckt att Ryssland skapat en liknande falsk thinktank (vilket de säkert kan ha gjort) för att sprida pro-rysk propaganda om Ukraina-kriget?

Att man gör en sådan sak, är inte det nästan som att erkänna det motsatta?

Lite lustigt att artikeln är skriven av en svensk fotbolls-journalist.

https://www.gp.se/sport/fotboll/marcus-christensons-maktiga-jobb-i-hjartat-av-fotbollens-london.7196e08b-f8bd-4edc-a639-755c1fb44ea0
Citera
2026-09-14, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Läste du mitt inlägg om Amnestys så kallade folkmordsrapport här ovan? Har du verkligen några exempel där Israel ljuger på motsvarande sätt?

Amnesty publicerade alltså en rapport där Israel anklagas för folkmord. Som stödbevisning för Amnesty fram 15 st flygattacker där man menar att Israel har bombat civilbefolkningen och att det inte handlade om några militära mål. Amnesty skriver uttryckligen att man genomfört grundliga undersökningar för att kunna utesluta att dessa 15 attacker var riktade mot militära mål.

På banan kommer sen Hamas och PIJ: "Våra martyrer dog som hjältar i Amnesty attack 1, 2, 3, 4 och 5". Genom vanlig osint kan man enkelt se att Hamas och PIJ har namngett sina egna militära befäl med bild, namn och rang som dödade i de aktuella attackerna.

Minst 5 av de 15 attacker som Amnesty lovade var enbart civila mål och därför skulle utgöra bevisning i folkmordsanklagelsen mot Israel visar sig, enligt Hamas och PIJ själva (!), vara militära mål.

Notera att de övriga 10 fortfarande kan vara militära mål de också, Israel har överlämnat sin bevisning för detta till ICJ som har hemligstämplat handlingarna.

Och du sitter alltså och hänvisar till Amnesty när du anklagar Israel för brott!!!

Beror dina anklagelser på ytliga kunskaper i ämnet? Eller att du ljuger? Eller att du helt enkelt inte kände till att anklagelserna i många fall visat sig vara grundlösa eller rena lögner?

Heretic77 har valt att inte kommentera när jag konfronterade honom med att sprida Amnestys lögner. Kommer du, som också sprider dessa lögner, på egen hand ta ställning till bevisvärdet, eller väljer du den feges väg och "litar" på Amnesty: Trust me bro typ va...

Nu var Amnesty inte det jag skrev om senast utan jag skrev om de kritiska judiska röster jag hänvisade till. Bland dessa finns historiker, forskare, militärer, journalister, företrädare för människorättsorganisationer mm.
Citera
2026-09-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Lite lustigt att artikeln är skriven av en svensk fotbolls-journalist.

https://www.gp.se/sport/fotboll/marcus-christensons-maktiga-jobb-i-hjartat-av-fotbollens-london.7196e08b-f8bd-4edc-a639-755c1fb44ea0

Ja verkligen inte helt väntat.
Citera
2026-09-14, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldBlueTooth
Nu var Amnesty inte det jag skrev om senast utan jag skrev om de kritiska judiska röster jag hänvisade till. Bland dessa finns historiker, forskare, militärer, journalister, företrädare för människorättsorganisationer mm.

Jag noterar att du inte kommenterar Amnestys lögner när du konfronteras med dessa. Men att anklaga Israel för brott genom att hänvisa till bl a Amnestys lögner har du inga problem med.
Citera
2026-09-15, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag noterar att du inte kommenterar Amnestys lögner när du konfronteras med dessa. Men att anklaga Israel för brott genom att hänvisa till bl a Amnestys lögner har du inga problem med.

Att Amnesty inte känner till att legitima militära mål finns i en byggnad, flyktingläger eller liknande är såklart synd men inte konstigt. Det vore ju konstigt om Amnesty hade tillgång till samma underrättelse som IDF. Men absolut, att det fanns legitima militära mål bland de döda försämrar ju Amnestys totala trovärdighet i den kritiken.

Att ett militärt befäl befann sig i området gör platsen till ett giltigt militärt mål. Men; det gör dock inte attacken automatiskt laglig enligt krigets lagar. Enligt proportionalitetsprincipen får de förväntade civila skadorna inte vara oproportionerligt stora i förhållande till den konkreta militära vinsten.
Så kritiken är ändå befogad, dock kan Israel absolut frias i den frågan och ICJ kan komma till slutsatsen att vålden var befogat. Det kan även vara så att det blir tvärtom, det återstår att se.

Man kan även jämföra "sökar-attacken".
Där sprängdes ju en del av dessa sökare när måltavlan befann sig bland civila.
Det fallet väcker även frågor kring FN:s konvention om vissa konventionella vapen (CCW Protocol II), som förbjuder att skenbart ofarliga civila föremål görs om till apterade laddningar. Om Hamas hade gjort samma typ av attack så hade man ju ofelbart klassat det som en terrorattack, vilket också belyser hur komplex den här frågan är.

Hur ser du på den kritik som just de judiska rösterna framför mot Netanyahu?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in