2026-09-04, 16:56
Medlem
nitinitis avatar
Bakrund: Hej, ska förklara situationen. Min 39 åriga syster har mått dåligt ett tag. Hon har haft två jobb, är i en pågående separation och och säkert massa annat bakomliggande som har utlöst en psykos.

Hon är inte alls sig själva, hon har extrema vanföreställningar känner sig förföljd. Tror att allt är en plot för att folk ska ta hennes barn ifrån henne. Det är hennes största rädsla. Dessutom har hon alltid varit spirituell så hon tror också att någon har gjort svart magi/voodoo på henne. Hon får ryck, skriker, skakar, fnissar, gråter.
Vi har försökt få henne att lägga in sig på psykatuten två gånger. Första gången gjorde ambulansen som var på plats att hon följer eb röd tråd men att hon var nära att spåra.
Andra gången några dagar senare när hon fått ännu mer vanföreställbingar och börjat moblera om huset mitt i natten, slängt saker mitt i natten så ringde vi ambulansen igeb och denna gången tog de med henne till psykatuen men de skrev aldrig in henne på akuten så hon var försvunnen en hel dag tills vi hittade henne sittandes på mvdobalds mitt i natten efter att ha letat överallt.

Problemet är att hon inte inser att hon är sjuk. Hon vill absolut inte bli inlagd, hon är helt och hållet emot medicin. Hon är rädd att dom ska ta hennes barn om hon lägger in sig vilket ci förklarat att de i te kommer att göra.

Detta är en hopplös bror till henne som har försökt med allt för stt hjälpa, även hennes famiöj har försökt allt, min andra syster, mina föräldrsr.

Hon måste läggas in, hon behöver vila hon sover ingrt om nätterna, vi är desperata

Vad ska vi göra
Citera
2026-09-04, 17:00
Medlem
tyvärr kommer det nog inte hända mycket innan hon blir handräckt av polisen och blir tvångsinlagd.

ta en allvarlig funderare på om hon på något sätt är en fara för sig själv, eller för andra så kan ni få hjälp med tvång istället, för så länge hon är hyffsat närvarande kan hon själv neka till att bli inlagd
Citera
2026-09-04, 17:04
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Vill inte skrämma dig men jag hade en arbetskompis och hon gick igenom samma sak med sin syster.
Det slutade med att systern åkte in på psyk och blev av med vårdnaden + jobbet.

Hon spelade visade videos som hennes syrra lagt upp på facebook och det var som du nämner. Otroligt avancerade analyser om samhället, buddism, sanningen, religioner, kosmos osv.

Det värsta är att hjärnan tar oerhört mycket stryk under psykoser.
Citera
2026-09-04, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nitiniti

Detta är en hopplös bror till henne som har försökt med allt för stt hjälpa, även hennes famiöj har försökt allt, min andra syster, mina föräldrsr.

Hon måste läggas in, hon behöver vila hon sover ingrt om nätterna, vi är desperata

Vad ska vi göra

Återstår inget annat än tvångsvård ( Efter du larmat 112 och förklarat att tillståndet har pågått under många dagar utan förbättring)

Bor du i en stor stad så lär det finnas en psykiatrisk mobil akutenhet, som man kan kontakta direkt utan att gå 112 vägen

Tänk på att din syster är helt slut fysiskt och utmattningen bidrar till förvirringen och flyktbeteendet. Hon måste in på sjukhus få mat , muskelavslappnande spruta och en säng att sova i. Låter brutalt , men sådant är livet.

Det finns ju en annan väg. Litar hon på dig och du är beredd att hjälpa så kan hon kanske bo hos dig några nätter och se till att hon får i sig näring och sömn ?
Senast redigerad av Upplyften 2026-09-04 kl. 17:11.
Citera
2026-09-04, 17:18
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Bakrund: Hej, ska förklara situationen. Min 39 åriga syster har mått dåligt ett tag. Hon har haft två jobb, är i en pågående separation och och säkert massa annat bakomliggande som har utlöst en psykos.

Hon är inte alls sig själva, hon har extrema vanföreställningar känner sig förföljd. Tror att allt är en plot för att folk ska ta hennes barn ifrån henne. Det är hennes största rädsla. Dessutom har hon alltid varit spirituell så hon tror också att någon har gjort svart magi/voodoo på henne. Hon får ryck, skriker, skakar, fnissar, gråter.
Vi har försökt få henne att lägga in sig på psykatuten två gånger. Första gången gjorde ambulansen som var på plats att hon följer eb röd tråd men att hon var nära att spåra.
Andra gången några dagar senare när hon fått ännu mer vanföreställbingar och börjat moblera om huset mitt i natten, slängt saker mitt i natten så ringde vi ambulansen igeb och denna gången tog de med henne till psykatuen men de skrev aldrig in henne på akuten så hon var försvunnen en hel dag tills vi hittade henne sittandes på mvdobalds mitt i natten efter att ha letat överallt.

Problemet är att hon inte inser att hon är sjuk. Hon vill absolut inte bli inlagd, hon är helt och hållet emot medicin. Hon är rädd att dom ska ta hennes barn om hon lägger in sig vilket ci förklarat att de i te kommer att göra.

Vad ska vi göra
En sak du kan göra är att förklara tydligt varför hon måste läggas in.
Det har i alla fall inte framkommit här. Slänga möbler, möblera om eller vara försvunnen några dagar är inga argument som biter - hon visste ju själv hela tiden va hon var - det var NI som var oroliga.
Ett sådant samtal startar med att hon beskriver vad som är viktigt för henne
Citera
2026-09-04, 17:24
Medlem
Sqrbankens avatar
LPT.

Inte koll på de exakta kriterierna som ska vara uppfyllda men hon ska iaf. neka behandling (du nämner neglekt, ingen sjukdomsinsikt) samtidigt som hon är en fara för sig själv och andra (exempelvis psykos, djup ätstörningsproblematik eller depression).

Polisen får då plocka upp henne under tvång. I vilken tråd man som närstående drar i först i ditt fall vet jag dock inte men det är jag rätt säker på andra flashbackare vet.

Edit:

Det jävliga i kråksången är att hennes rädsla för att bli av med barnen inte är ogrundad. Ni har dock verkligen försökt med allt vad det verkar.

Tvångsvård, åtminstone på pappret, ska pågå tills "läget är så stabilt att den kan övergå till frivillig igen".
Senast redigerad av Sqrbanken 2026-09-04 kl. 17:34.
Citera
2026-09-04, 17:49
Medlem
Eftersom hon är andlig kan du väl säga att de flesta andliga lärare säger att sömn är viktigt. Och att om man är rädd för saker så manifesterar man dem, så hon borde släppa sin rädsla för att förlora barnen, och istället ta det lugnt, sova ordentligt, och vara jordad och harmonisk. Fråga om det är något som hindrar henne från att göra det, fråga vad hon tycker att hon borde göra för att förbättra sin situation.
Citera
2026-09-04, 18:05
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
fråga vad hon tycker att hon borde göra för att förbättra sin situation.

Lustigt. Varför skulle hon ha ett svar på det som hon inte redan beprövat? Det är ju hjälp från andra hon behöver, annars hade hon ju inte varit hjälplös.
Citera
2026-09-04, 20:18
Medlem
Citat:

Vad ska vi göra

Det hon gör själv är ju en punktlista över hur man blir av med vårdnaden.

Frågan är väl hur hon har lyckats komma till det stadietsom hon är i nu?
Är hennes ex ett as?
Tänker han ta vårdnaden från henne?

Hon kommer ju inte hjälpa sina egna barn genom att befinna sig i en egen psykos (som det verkar vara).
Vila, äta, ta det lugnt är vad hon behöver göra.

Sen är väl frågan, behöver hon verkligen läggas in för att ta emot hjälp, eller kan hon inte få en akuttid hos psykologen via VC?

Det är väl ett ställe att starta på, och då helst ihop med någon annan, du t.e.x.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-09-04 kl. 20:21.
Citera
2026-09-04, 20:53
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:

Vad ska vi göra

Förstod inte riktigt.. vad gjorde ambulansen när dom ryckte ut? Tyvärr är det lite svårt att få in henne om inte ambulansen tar med henne/får med henne. Då måste det bli polisärende och kanske måste gå längre ja. Ring till någon psyklinje för råd. Om ni känner nån sköterska inom psykiatrin eller någon läkare kan ni be om lite Olanzapin, peta i henne 20 mg om dagen så kommer hon må bättre efter ett par dagar och kanske frivilligt tar sig till vården.

Kontakta nån psykos och bipolär öppenvårdsavdelning och be om råd?

Då har du lite att gå på lycka till
Senast redigerad av Fyndigt-namn 2026-09-04 kl. 20:59.
Citera
2026-09-04, 21:25
Medlem
Har hon en psykossjukdom?
Och i sådana fall utgår jag ifrån att hon slutat tagit sina mediciner?
Eller är detta hennes första psykos?

Om det är hennes första så upplever hon ett inre kaos och är mer eller mindre i paniktillstånd inombords.
Hon behöver få LPT och bli inlagd.

För att hon ska få detta så behöver ni uppge att hon är en fara för sig själv, vilket jag tolkar det som att hon är.
En alternativ väg att gå är att ringa den psykiatriska mottagning som finns i eran kommun.
Men den primära vägen är 112.

Jag har själv en psykossjukdom och klarar mig inte utan mediciner.
Har varit under LPT en gång, min första psykos.
Att mina föräldrar skjutsade in mig och jag blev LPT:ad var vad jag behövde då.

Vårdnaden av barnen vet jag inte hur det blir med, men jag anser att hon behöver få vård snarast möjligt.

Jag har också en spirituell sida och jisses vad jag har dragit iväg under mina psykoser. Man tror verkligen på det när man är i psykos, det är först i backspegeln man kan se hur fel man hade.
Citera
2026-09-04, 21:44
Medlem
Blaskas avatar
Skit i henne. Hon kommer hamna på psyk av sig sjäv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in