2026-09-04, 22:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det hon gör själv är ju en punktlista över hur man blir av med vårdnaden.

Frågan är väl hur hon har lyckats komma till det stadietsom hon är i nu?
Är hennes ex ett as?
Tänker han ta vårdnaden från henne?

Hon kommer ju inte hjälpa sina egna barn genom att befinna sig i en egen psykos (som det verkar vara).
Vila, äta, ta det lugnt är vad hon behöver göra.

Sen är väl frågan, behöver hon verkligen läggas in för att ta emot hjälp, eller kan hon inte få en akuttid hos psykologen via VC?

Det är väl ett ställe att starta på, och då helst ihop med någon annan, du t.e.x.

Vissa får psykos eller kanske ev schizofreni senare l livet.
EN bekants mamma utvecklade schizofreni som vuxen.
Spritt språngande galen och levde i total missär. Men ändå verbalt intelligent,
Hon nekade hjälp i 30 år tills hon blev så pass fysiskt risig att hon blev intagen.
Vården som den ser ut kunde inget göra även om kanske medicinering hade kunnat hjälpa henne då hon själv ansåg hon va frisk.
Citera
2026-09-04, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Lustigt. Varför skulle hon ha ett svar på det som hon inte redan beprövat? Det är ju hjälp från andra hon behöver, annars hade hon ju inte varit hjälplös.
Hon accepterar ju inte hjälpen från andra. Då kan man testa att kommunicera på ett pedagogiskt sätt för att få henne att komma till insikt.
Citera
2026-09-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
Hon accepterar ju inte hjälpen från andra. Då kan man testa att kommunicera på ett pedagogiskt sätt för att få henne att komma till insikt.

Det är precis det man inte kan med någon som har psykos eftersom de är övertygade om sin egen verklighet.
Vad ska vi annars med LPT till?

Läs gärna på lite innan du svarar i sådana här trådar.
Citera
2026-09-04, 23:43
Medlem
pn222jws avatar
Hon är alltså lindrigt psykotisk. TS har rätt att det bästa vore om hon gick med på behandling, men systern är för rädd för det. Om hon fick en väldigt mild klinikbehandling vore det idealiskt.
Citera
2026-09-05, 00:58
Medlem
Äh, låt henne vara. Att hon blivit klarsynt om sakernas tillstånd är väl knappast något att bli upprörd över. Öppna dina egna ögon istället då att även du ser sanningen
Citera
2026-09-05, 01:03
Medlem
Jobbigt för er alla - men hur är det för arbetsgivare arbetskamrater o andra hon har med att göra
inom jobbet.

Kan hon upprätthålla sina anställningar som det nu är eller ryker dom
Citera
2026-09-05, 01:04
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
LPT.

Inte koll på de exakta kriterierna som ska vara uppfyllda men hon ska iaf. neka behandling (du nämner neglekt, ingen sjukdomsinsikt) samtidigt som hon är en fara för sig själv och andra (exempelvis psykos, djup ätstörningsproblematik eller depression).

Polisen får då plocka upp henne under tvång. I vilken tråd man som närstående drar i först i ditt fall vet jag dock inte men det är jag rätt säker på andra flashbackare vet.

Edit:

Det jävliga i kråksången är att hennes rädsla för att bli av med barnen inte är ogrundad. Ni har dock verkligen försökt med allt vad det verkar.

Tvångsvård, åtminstone på pappret, ska pågå tills "läget är så stabilt att den kan övergå till frivillig igen".

Det krävs inte att personen är en fara för sig själv eller andra – såvida det inte handlar om frivillig vård (enligt HSL) som ska konverteras till tvångsvård (enligt LPT).

Ett kriterium för tvångsvård enligt LPT är dock att personen har ”ett oundgängligt behov av slutenvård”.
Citera
2026-09-05, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitiniti
Bakrund: Hej, ska förklara situationen. Min 39 åriga syster har mått dåligt ett tag. Hon har haft två jobb, är i en pågående separation och och säkert massa annat bakomliggande som har utlöst en psykos.

Hon är inte alls sig själva, hon har extrema vanföreställningar känner sig förföljd. Tror att allt är en plot för att folk ska ta hennes barn ifrån henne. Det är hennes största rädsla. Dessutom har hon alltid varit spirituell så hon tror också att någon har gjort svart magi/voodoo på henne. Hon får ryck, skriker, skakar, fnissar, gråter.
Vi har försökt få henne att lägga in sig på psykatuten två gånger. Första gången gjorde ambulansen som var på plats att hon följer eb röd tråd men att hon var nära att spåra.
Andra gången några dagar senare när hon fått ännu mer vanföreställbingar och börjat moblera om huset mitt i natten, slängt saker mitt i natten så ringde vi ambulansen igeb och denna gången tog de med henne till psykatuen men de skrev aldrig in henne på akuten så hon var försvunnen en hel dag tills vi hittade henne sittandes på mvdobalds mitt i natten efter att ha letat överallt.

Problemet är att hon inte inser att hon är sjuk. Hon vill absolut inte bli inlagd, hon är helt och hållet emot medicin. Hon är rädd att dom ska ta hennes barn om hon lägger in sig vilket ci förklarat att de i te kommer att göra.

Detta är en hopplös bror till henne som har försökt med allt för stt hjälpa, även hennes famiöj har försökt allt, min andra syster, mina föräldrsr.

Hon måste läggas in, hon behöver vila hon sover ingrt om nätterna, vi är desperata

Vad ska vi göra
Kontakta vården och gör en orosanmälan till socialtjänsten för en orosanmälan gäller inte endast yngre personer.
Citera
2026-09-05, 01:36
Medlem
Citat:
Bakrund: Hej, ska förklara situationen. Min 39 åriga syster har mått dåligt ett tag. Hon har haft två jobb, är i en pågående separation och och säkert massa annat bakomliggande som har utlöst en psykos.

Hon är inte alls sig själva, hon har extrema vanföreställningar känner sig förföljd. Tror att allt är en plot för att folk ska ta hennes barn ifrån henne. Det är hennes största rädsla. Dessutom har hon alltid varit spirituell så hon tror också att någon har gjort svart magi/voodoo på henne. Hon får ryck, skriker, skakar, fnissar, gråter.
Vi har försökt få henne att lägga in sig på psykatuten två gånger. Första gången gjorde ambulansen som var på plats att hon följer eb röd tråd men att hon var nära att spåra.
Andra gången några dagar senare när hon fått ännu mer vanföreställbingar och börjat moblera om huset mitt i natten, slängt saker mitt i natten så ringde vi ambulansen igeb och denna gången tog de med henne till psykatuen men de skrev aldrig in henne på akuten så hon var försvunnen en hel dag tills vi hittade henne sittandes på mvdobalds mitt i natten efter att ha letat överallt.

Problemet är att hon inte inser att hon är sjuk. Hon vill absolut inte bli inlagd, hon är helt och hållet emot medicin. Hon är rädd att dom ska ta hennes barn om hon lägger in sig vilket ci förklarat att de i te kommer att göra.

Detta är en hopplös bror till henne som har försökt med allt för stt hjälpa, även hennes famiöj har försökt allt, min andra syster, mina föräldrsr.

Hon måste läggas in, hon behöver vila hon sover ingrt om nätterna, vi är desperata

Vad ska vi göra
Ni får begära handräckning från polisen.
Hon är psykotisk och saknar sjukdomsinstinkt helt men hennes hjärna tar skada av att gå omedicinerad. Ju snabbare hon blir inlagd desto bättre.

En person var extremt psykotisk och när jag fick henne till psyk så ansåg läkaren att hon var frisk som en nätkärna. Det resulterade i att hon inte kunde hitta hem till mig som bodde längs samma gata och istället yrade runt i timmar i staden utan att kunna klara av enklare saker såsom att åka buss, hon klarade inte ens av att känna sitt eget bankkort i sin ficka eftersom jag tagit det kort på lasarettet men återlämnat det och hennes hjärnan klippte bort minnet av att hon fått tillbaka det. När hon efter många timmar dök upp hos mig var hon hysteriskt gråtandes av upplevelsen att inte kunna orientera sig någonstans och inte hitta sitt bankkort. Jag var tvungen att plocka ur det ur hennes jackficka och hålla fram det franför hennes ögon för att hennes hjärna skulle börja uppfatta det och hennes fingrar kunna känna det igen. Och henne ansåg psykiatrin frisk. Problemet var att jag hade lägre lust att sova med en psykotiskt, orolig människa i samma rum så jag gav henne gamla Nozinan jag hade hemme och nog somnade hon på det. Saken var att hon dagen därpå då inte längre kunde kontrollera sin psykos överhuvudtaget även om hon blivit lugnare. Allt var framme, att hon var kraftigt desorienterad, inte klarade av enklaste uppgifter som att bre en macka, att hon hallucinerade för fullt och såg saker överallt.

På något vis kan de gömma sina psykoser och läkare liksom annan psykoatripersonal verkar ha mycket svårt att skilja på vilka som har psykoser mot vilka som inte har det. Först när de är riktigt sjuka så "ser" sjukvården att någon är allvarligt sjuk på riktigt.

Din syster ska inte vara ensam med sitt barn och utgör faktiskt en potentiell fara för sig själv och andra. Du får tala lugnt men kan inte säga emot alla psykotiska upplevelser. Hon kan skapa falska minnen och/eller få ett horn i sidan för all framtid till dig om inläggningen blir fel och hon inte får rätt medicinering. Det är bättre att du försäkrar dig om att du kommer ta hand om barnet och hålla det säkert. Dvs ge dig inte in för mycket i att försöka säga emot hennes vanföreställningar då hon kommer tro att du är en av dem som vill henne illa eller att du själv är underhot, svart magi whatever.

Jag fick en klient jag inte borde ha tagit för tarotläggning (som jag inte tog betalt för) som trodde att jag hotats till att inte ge henne "sanningen" kring mina läggningar. Allt man säger uppfattas ur deras sjukdomsbild även om man försöker hjälpa dem att förstå vårdbehov, att de inte är utsatta för en massa. Jag gjorde ett fel i att utgå ifrån att personen var rädd vilket hon inte var enligt hwnne själv och då blir det också misstänksamt för någon som är sjuk att en annan person gissar deras upplevelse/känslor.

Många kan få psykoser och sedan tillfriskna igen. Jag vet mängder framförallt kvinnor. Lite konstigt faktiskt att jag inte känner till lika mycket män. Kvinnor verkar vara mer utsatta innan psykoser och klara sig bättre.
Citera
2026-09-05, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud

Tig bara, du vet inte vad du pratar om.
Citera
2026-09-05, 05:55
Medlem
busy-signals avatar
Citat:

Vad ska vi göra

Hur illa far hennes barn? Är en fråga jag skulle ställa mig.

För sånt som skötsel av barn och jobb borde väl rasa rätt snabbt om hon är så illa däran att hon inte hittar hem från akuten och hamnar på McDonalds istället.

Det låter också märkligt att hon blev hämtad med ambulans utan att någon orosanmälan gjordes från vårdens sida. Hon borde redan ha soc flåsande i nacken, kunde man tycka?

EDIT:

Citat:
Ursprungligen postat av Hannelle
Donnie darko fick du inte tillräckligt med bra förslag när du postade exakt samma identiska text ordagrant i r/Sweden på Reddit?

Märkligt hur du har fullt upp med att svara på varenda kommentar där borta, men här lyser du med din frånvaro och har inte svarat på ett enda av alla svar du fått?

Varför ens cross-posta till olika nätverk om du ändå bara tänker ghosta det här forumet?

Jaså har TS lämnat tråden.
Senast redigerad av busy-signal 2026-09-05 kl. 06:01.
Citera
2026-09-05, 06:16
Medlem
Gällande psykos är jag helt för lpt. Man inser inte själv att man är sjuk och riskerar att ställa till det för sig ordentligt oerhört. Bästa då är att bli inlåst tills man inte är en fara för sig själv längre. Eller en stor belastning för omgivningen för att vara ärlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in