2026-09-06, 15:19
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostskyddsRaymond
Provade nu ta bort de små, fortfarande kortslutning. Sedan testa jag att ta bort även samtliga stora jag hittat å det var samma igen å blev varmt å rykte. Fan alltså.
Ska fundera en stund om jag kan komma på något
Citera
2026-09-06, 15:52
Medlem
RostskyddsRaymonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ska fundera en stund om jag kan komma på något
Tack som fan alltså, en bekant till min far skulle slänga ett öga oxå, e väl bara tändningslåset kvar som kan vara boven antar jag.

Allt gott
RR
Citera
2026-09-06, 18:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Tack som fan alltså, en bekant till min far skulle slänga ett öga oxå, e väl bara tändningslåset kvar som kan vara boven antar jag.

Allt gott
RR

Bara för att kolla om jag hängt med:

Hur gör du egentligen när du testar detta?
Med tändningen avstängd så ansluter du kablarna till batteripolerna och det börjar ryka?

Du har tagit bort generator och startmotor och tagit ur alla säkringar?

Hur många kablar är kopplade till kabelskorna? På min bil går det en kabel från motorn till -kabelsko och en kabel från -kabelsko till chassit.
På +kabelskon går det en grov kabel direkt till startmotorn som du har tagit bort och en tunnare kabel?

Du mätte med multimeter och det pep. Du mätte alltså motståndet från +kabelskon till chassiet så du har en kortslutning någonstans. Den måste alltså finnas i den tunnare kabeln från +kabelskon.

Allt som hänger på den måste väl vara avsäkrat eller....? Har jag missat något?
Citera
2026-09-06, 18:58
Medlem
På en bil från '97 ska man inte vänta sig att huvudmatningarna (kablar till t ex generator och diverse elcentraler är avsäkrade som de brukar vara på bilar från efter millennieskiftet.
De där lådorna med huvudsäkringar vid batteriet kom till först när Euro NCAP gav bättre poäng för bilar där det inte började ryka om kablar efter krockprovet.

Amerikanska bilar fick redan på 70-talet en slags huvudsäkringar i form av säkringstrådar mer eller mindre inbyggda i kabelstammen nära batteriet. Man fick sprätta upp kabelstammen och löda om man skulle byta en sån. De där säkringstrådarna var av något lättsmält material, kanske zink eller blylegering, och hade isolering av värmetåligt silikongummi.
Citera
2026-09-06, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bara för att kolla om jag hängt med:

Hur gör du egentligen när du testar detta?
Med tändningen avstängd så ansluter du kablarna till batteripolerna och det börjar ryka?

Du har tagit bort generator och startmotor och tagit ur alla säkringar?

Hur många kablar är kopplade till kabelskorna? På min bil går det en kabel från motorn till -kabelsko och en kabel från -kabelsko till chassit.
På +kabelskon går det en grov kabel direkt till startmotorn som du har tagit bort och en tunnare kabel?

Du mätte med multimeter och det pep. Du mätte alltså motståndet från +kabelskon till chassiet så du har en kortslutning någonstans. Den måste alltså finnas i den tunnare kabeln från +kabelskon.

Allt som hänger på den måste väl vara avsäkrat eller....? Har jag missat något?
Hej
Ja precis, nyckel ur och det blir varmt och ryker direkt.

Ja, jag tog bort generator, samma sak. Sen återmonterade jag kablarna på generatorn och skruvade bort kablarna på startmotorn istället, samma problem igen.

Till pluskabelskon är 3 st relativt tjocka kablar anslutna, på minus är det en tjock en liten om jag minns rätt. Jag antar att på plussidan så går en till startmotorn, en till generatorn och den tredje till ?? Tändningslåset kanske??

Huruvida på vilket sätt plus är avsäkrat och hur vet jag ej inte men så bör det väl rimligtvis vara antar jag. Den enda säkring som nämnts tidigare som var trasig var vänster halvljus, men som sagt det kan ha varit så länge.

Det där du nu nämde om multimetern låter intressant. Ja, jag mätte så förut, googlade att det då är kortis om det piper. Att du nåmner att det då är den minsta kabeln ska jag kika på imorgon. Är det vanligen så att den lilla du nämt är den som går till tändningslåset då ?

Dock tycker jag de tre kablarna på + är ganska jämngrova men ska kika noga imorgon. Tack, blir vimsig bland alla kablar så innerligt tacksam för alla er snälla människor som kommer med klarsynta råd här ! Tack !!
Citera
2026-09-06, 19:24
Medlem
Ok, intressant, tack !
Citera
2026-09-08, 19:33
Medlem
Uppdatering enligt överenskommelse!

Problem löst med största sannolikhet, sätter på ström imorgon.

Mänskliga faktorn är riktigt rolig i bland, nu har jag monterat isär halva bilen, sprättat alla kabelhärvor , lossay alla kåpor mm mm.

Jag har satt EN JORDKABEL TILL PLUSPOLEN !

Fy fan alltså , är huvve dumt får kroppen lida som man säger, men har inga problem att erkänna mitt fel i alla fall och jag vet varför det blev så här. Den kabel som jag satte fel var så kort så jag tog för givet (ta ALDRIG saker för givet med bilar !), att den skulle till plus.

Jag såg ett foto av motorutrymmet från 2024 innan jag börja rota med elen och poler och det var så jag såg min felkoppling . Ren tur.

Jag hade snörat ihop trodde jag alla kablar för att minnas vart de skulle när jag senare skulle montera nya polskor, just denna kabel, brun men löper i en svart slang med gult streck, måste på något sätt halkat ur och när jag skulle montera så vet vi numera vad som hände.

Nu får jag ett nytt tändningslås i dagarna och ett nytt relä satte jag dit också så det blev lite uppgradering av denna kattskit ändå i slutändan!

Tack alla för era åsikter, tips på lösningar och goda råd, lärt mig mycket av detta.

Till dig som någon gång av någon anledning skall montera bort saker på en bil för att långt senare komma dit och fortsätta arbetet, knäpp kort på precis ALLT innan demontering. Har du kablar inblandade, märk allt och sätt ihop med buntband de som hör ihop.

Ha det gott alla så ses vi på vägarna !

Vänligen,

Raymond
Citera
2026-09-08, 22:22
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Uppdatering enligt överenskommelse!

Problem löst med största sannolikhet, sätter på ström imorgon.

Mänskliga faktorn är riktigt rolig i bland, nu har jag monterat isär halva bilen, sprättat alla kabelhärvor , lossay alla kåpor mm mm.

Jag har satt EN JORDKABEL TILL PLUSPOLEN !

Fy fan alltså , är huvve dumt får kroppen lida som man säger, men har inga problem att erkänna mitt fel i alla fall och jag vet varför det blev så här. Den kabel som jag satte fel var så kort så jag tog för givet (ta ALDRIG saker för givet med bilar !), att den skulle till plus.

Jag såg ett foto av motorutrymmet från 2024 innan jag börja rota med elen och poler och det var så jag såg min felkoppling . Ren tur.

Jag hade snörat ihop trodde jag alla kablar för att minnas vart de skulle när jag senare skulle montera nya polskor, just denna kabel, brun men löper i en svart slang med gult streck, måste på något sätt halkat ur och när jag skulle montera så vet vi numera vad som hände.

Nu får jag ett nytt tändningslås i dagarna och ett nytt relä satte jag dit också så det blev lite uppgradering av denna kattskit ändå i slutändan!

Tack alla för era åsikter, tips på lösningar och goda råd, lärt mig mycket av detta.

Till dig som någon gång av någon anledning skall montera bort saker på en bil för att långt senare komma dit och fortsätta arbetet, knäpp kort på precis ALLT innan demontering. Har du kablar inblandade, märk allt och sätt ihop med buntband de som hör ihop.

Ha det gott alla så ses vi på vägarna !

Vänligen,

Raymond
Det är lätt hänt att det kan bli fel och tack för du uppdaterar hur det går 👍
Citera
2026-09-09, 06:42
Medlem
PeterNosters avatar
Ooops. Hade vi kunnat se felet om du visat en bild?

Du skrev:

Citat:
Till pluskabelskon är 3 st relativt tjocka kablar anslutna, på minus är det en tjock en liten om jag minns rätt. Jag antar att på plussidan så går en till startmotorn, en till generatorn och den tredje till ?? Tändningslåset kanske??

Borde vi anat felet på den beskrivningen?
Citera
2026-09-09, 20:25
Medlem
Man ska nog vara inbiten opelkännare för att kunna avslöja felet bara på beskrivningen av hur många kablar som går till plus- respektive minuspol. På en 90-talsbil som inte har en huvudsäkringslåda av modernt slag, är det inte helt ovanligt att var och en av kabelstammarna för utrustning som inte finns på alla bilar av samma grundmodell (t ex ABS, AC, larm) har en egen pluskabel ansluten direkt till batterikabelskon. Så det är fullt normalt att det kan vara olika många kablar på olika bilar av samma modell och årgång.

Man kan också ha mycket hjälp av att skaffa fram ett korrekt elschema för bilen (INTE ett sånt som man hittar i t ex Haynesböcker och som är omritat av mer eller mindre flummiga engelsmän efter eget huvud, utan det elschema som finns i biltillverkarens egen handbok) och studera det innan man börjar pilla med elsystemet.
Citera
2026-09-14, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Man ska nog vara inbiten opelkännare för att kunna avslöja felet bara på beskrivningen av hur många kablar som går till plus- respektive minuspol. På en 90-talsbil som inte har en huvudsäkringslåda av modernt slag, är det inte helt ovanligt att var och en av kabelstammarna för utrustning som inte finns på alla bilar av samma grundmodell (t ex ABS, AC, larm) har en egen pluskabel ansluten direkt till batterikabelskon. Så det är fullt normalt att det kan vara olika många kablar på olika bilar av samma modell och årgång.

Man kan också ha mycket hjälp av att skaffa fram ett korrekt elschema för bilen (INTE ett sånt som man hittar i t ex Haynesböcker och som är omritat av mer eller mindre flummiga engelsmän efter eget huvud, utan det elschema som finns i biltillverkarens egen handbok) och studera det innan man börjar pilla med elsystemet.
Jag hade sagt att det var en kabel som låg mot jord, bara för att...

Men var inte pluskablarna röda och minus svart eller blå vid batteriet?

Funkar allt nu efter du polvänt elsystemet då, funkar fläkten, instrumentet och motorn startar.
Jag tänker att elektronik kan vara kinkig mot sådant.
Jag har också polvänt ett batteri på en bil en gång, en Volvo amazon.

Men den startade och gick som vanligt, tills jag satte på bilstereon.
Då började det ryka ur den.

När jag kom hem och undersökte saken såg jag att jag vänt på det nya batteriet jag monterade...
Citera
2026-09-14, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Jag hade sagt att det var en kabel som låg mot jord, bara för att...

Men var inte pluskablarna röda och minus svart eller blå vid batteriet?

Funkar allt nu efter du polvänt elsystemet då, funkar fläkten, instrumentet och motorn startar.
Jag tänker att elektronik kan vara kinkig mot sådant.
Jag har också polvänt ett batteri på en bil en gång, en Volvo amazon.

Men den startade och gick som vanligt, tills jag satte på bilstereon.
Då började det ryka ur den.

När jag kom hem och undersökte saken såg jag att jag vänt på det nya batteriet jag monterade...

Tyska bilar har ofta svart som ständig plus och röd, ev med en rand i annan färg, som plus efter tändningslås eller säkringar. Jordade minuskablar är oftast bruna där.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in