Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: KDE eller Gnome?
KDE
47,33%
142 röster
Gnome
52,67%
158 röster
  • 1
  • 2
2006-09-14, 20:28
  #1
Medlem
enverhoxha99s avatar
Som rubriken säger, vilket desktopsystem för Linux föredrar ni? Själv är jag inbiten KDE-fan, men ser ju att många distar installerar Gnome default.
Citera
2006-09-14, 20:34
  #2
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Som rubriken säger, vilket desktopsystem för Linux föredrar ni? Själv är jag inbiten KDE-fan, men ser ju att många distar installerar Gnome default.
Helt klart kde, har aldrig varit förtjust i gnome. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är exakt, men överhuvudtaget att jag kan konfigurera mer och att allt känns mycket mer genomarbetat istället för förenklat i minsta detalj som i fallet med gnome. Tycker dessutom att kde har ett överlägset programutbud och även om de fungerar bra med andra fönsterhanterare och miljöer så kan inget slå dem när de körs där de ska, tänker främst på konqueror och amarok. Det till trots använder jag både gnome och kde regelbundet men tenderar att sitta mest i kde. Skulle jag någon gång installera linux åt gamla farmor eller någon annan milt intresserad tror jag däremot gnome skulle göra sig bättre.
Citera
2006-09-14, 20:49
  #3
Medlem
Gnome, professionellt och cleant. KDE känns som en leksak.
Citera
2006-09-14, 20:55
  #4
Medlem
meons avatar
Just nu är det Gnome som gäller trots att självaste Linus Torvalds lär ha fått ett utbrott över dem. Har dock växlat mellan Gnome och Kde genom åren. Och när sid sänker någon av dem så finns pålitliga Blackbox/fluxbox eller Openbox.

edit: Ni ser väl gnomefoten på nuvarande avatar.
Citera
2006-09-14, 21:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meon
trots att självaste Linus Torvalds lär ha fått ett utbrott över dem.
Källa?
Citera
2006-09-14, 21:11
  #6
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pheno
Källa?
Vet själv inte trovärdigheten bakom detta, men här är iaf var jag läste det;
http://www.linuxtoday.com/developer/2005121301326OSDTGN

In a message thread that innocuously started with a discussion regarding GNOME and its printing dialog box, Linux Torvalds weighed in with strong words regarding the GNOME interface and encouraged others to switch to KDE.
The comments, which appear to come from Torvalds, appear in the "Printing dialog and GNOME" thread of the Desktop_architects list at OSDL (copied in part on GNOME's Usability mailing list), and lambast the design methodology of the GNOME Project:

"This 'users are idiots, and are confused by functionality' mentality of Gnome is a disease. If you think your users are idiots, only idiots will use it. I don't use Gnome, because in striving to be simple, it has long since reached the point where it simply doesn't do what I need it to do," Torvalds wrote.
"Please, just tell people to use KDE," he added.
Citera
2006-09-14, 21:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
http://www.linuxtoday.com/developer/2005121301326OSDTGN
Intressant, dock tycker jag man ska skita fullständigt i vad Torvalds tycker (oavsett om man uppskattar hans arbete).
Citera
2006-09-14, 21:20
  #8
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pheno
Intressant, dock tycker jag man ska skita fullständigt i vad Torvalds tycker (oavsett om man uppskattar hans arbete).
Sant, hans inflytande över hela opensourcevärlden är otroligt stort och fast än jag är mycket tacksam för hans arbete anser jag att han och hans åsikter är en smula överskattade i nuläget.
Citera
2006-09-14, 21:25
  #9
Medlem
roaders avatar
Gnome mellan det där två, KDE känns som ett substitut för Windows. Annars är det Fluxbox som gäller...
Citera
2006-09-14, 21:47
  #10
Avstängd
KDE, känns mer som Windows och på så sätt mer bekant. Gnome känns bara konstigt...
Citera
2006-09-14, 21:57
  #11
Medlem
Blåfisks avatar
KDE. Gillar inte riktigt att Gnome "har systemet på två delar av skärmen", så att säga.
Det är dock snyggt!
Citera
2006-09-14, 22:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåfisk
Gillar inte riktigt att Gnome "har systemet på två delar av skärmen", så att säga.
Något man kan ändra med några klick.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback