2026-09-06, 11:58
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Hur är det att äta pingvin - säl - sjöko -hyena - elefant - noshörning - flodhäst
sömgångare bältdjur leguan m fl

o för att ta arga rovdjur - lejon tiger leopard ormar t ex skallerorm har väl
de flesta i texas ätit o nägra fbare antar jag

isbjörn vs brunbjörn

gissar att ett antal äter eller har ätit dessa

är några helt oätliga

Jag har inte ätit så exotiskt men bisamråtta känguru o krodil i alla fall
godast var krokodilen
Jag tyckte krokodil smakade som kyckling man matat med fisk. Ingen höjdare.
Citera
2026-09-06, 15:24
Medlem
Tyckte krokodil var helt ok, men antar det beror på hur man tillagar den... Grillat var det ok.
Citera
2026-09-08, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Ska inte rovdjur överlag vara rätt jävla äckliga? Eller det kanske bara är en myt?
Låter som en myt. Att vi främst äter växtätande djur skulle jag gissa har att göra med att de har varit enklare att domesticera. När det gäller fiskar så äter vi ju huvudsakligen predatorer tex.
Citera
2026-09-08, 10:04
Medlem
Vårkråkan som stockholmskrogen tennstopet serverar en kort säsong årligen har jag vid ett tillfälle testat. Den var nog ungefär så god och vällagad en kråka kan bli, men trots det och goda tillbehör så var det mer en skojig kuriositet än en gastronomisk fullträff. Köttet hade en lätt unken viltsmak och var ganska svårtuggat.
Citera
2026-09-10, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Vårkråkan som stockholmskrogen tennstopet serverar en kort säsong årligen har jag vid ett tillfälle testat. Den var nog ungefär så god och vällagad en kråka kan bli, men trots det och goda tillbehör så var det mer en skojig kuriositet än en gastronomisk fullträff. Köttet hade en lätt unken viltsmak och var ganska svårtuggat.

Once upon time var det någon nog ww2 som sålde sjöfågel o skogsfågel
visade sig vara fiskmåsar o kråkor ansågs tydligen vara bedrägligt
Citera
2026-09-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Once upon time var det någon nog ww2 som sålde sjöfågel o skogsfågel
visade sig vara fiskmåsar o kråkor ansågs tydligen vara bedrägligt
öh..Va?
Citera
2026-09-10, 22:10
Medlem
Sladdarens avatar
Att äta insekter ?

2013: FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO) släppte sin globala rapport som beskrev insekter som framtidens proteinkälla för både människor och djur.

2017–2021: EU lyssnade på FN och ändrade sina lagar i etapper. Först godkändes insekter som foder i fiskodlingar (2017), och därefter till kycklingar och grisar (2021).

2021–2025: EU godkände sju olika insektsarter som officiell "ny mat" (Novel Food) för människor, däribland hussyrsa och mjölmask i form av pulver.

Varför känns det som att idén "dog ut" i affärerna?

Runt 2021–2023 blev det en enorm mediastorm och mycket rykten i Europa om att vi snart skulle tvingas äta insekter i vårt bröd. Men i vanliga matbutiker märkte vi aldrig av det. Det beror på tre saker:

"Blä-faktorn" var för stark: Även om insekterna maldes ner till ett osynligt pulver, visade undersökningar att den psykologiska spärren hos europeiska konsumenter var för hög. Folk ville helt enkelt inte köpa det.

Ekonomi och pris: Att föda upp insekter på ett säkert och sterilt sätt i Europa enligt EU-regler visade sig i början vara dyrt. Insektsmjöl blev en dyr lyxprodukt istället för ett billigt alternativ till kött.

Växtbaserad mat vann racet: Samtidigt som insektsföretagen försökte slå sig in på marknaden, exploderade utbudet av goda, billiga och miljösmarta proteiner från växtriket (som havre, ärtor, soja och bönor). Konsumenterna valde hellre en vegoburgare än en syrsburgare.

Var lever idén vidare idag?

Även om du inte ser syrsmjöl på ICA, så är industrin större än någonsin. FN:s vision har blivit en jätteindustri inom två andra områden:

Hållbart djurfoder: Istället för att människor äter insekterna direkt, föds miljardtals insekter (särskilt larver från svart soldatfluga) upp på matavfall. De mals sedan ner till foder för den lax och kyckling som du senare köper i butiken. Det ersätter miljöbovarna sojabönor och vildfångad fisk i fodret.

Hund- och kattmat: Marknaden för allergivänlig och klimatsmart husdjursmat baserad på insektsprotein har fullkomligt exploderat.

FN:s vision dog alltså inte – den hittade bara den mest logiska och ekonomiska platsen i vårt matsystem.

Så äre nån som har smakat insekterna ännu ? Se tex länkarna.. btw jag vill inte smaka men vad tycker ni som gjort det ? :-)

https://www.partykungen.se/eatsects-atbara-syrsor-80493.html
https://www.partybugs.com/sv/
https://www.extremefood.se/30-atbara_insekter
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in