2026-09-03, 10:28
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Återköp skriver du, det kan jag tycka är ok att de vägrar men iom att de är medvetna om problemet borde de erbjuda byte till batterier med rätt mått. Om de har sådana, annars klart återköp (tycker jag). Skriv till nån kundtjänst eller nåt å klaga.

Byte vore både acceptabelt och förväntat. Kanske borde jag ha skrivit det i rubriken istället, men valde mellan några andra formuleringar och tänkte att det just detta ordval inte var så viktigt för själva frågeställningen.

Jag gör ett försök med kundtjänst. Tack för svar!
Citera
2026-09-03, 10:29
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Byte vore både acceptabelt och förväntat. Kanske borde jag ha skrivit det i rubriken istället, men valde mellan några andra formuleringar och tänkte att det just detta ordval inte var så viktigt för själva frågeställningen.

Jag gör ett försök med kundtjänst. Tack för svar!

Återkom gärna med hur det går. Lycka till
Citera
2026-09-03, 10:48
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Jag köpte nyligen 18650-batterier på Kjell & Company. När jag öppnade förpackningen märkte jag dock att de inte alls har måtten för ett 18650-batteri (18 mm diameter och 65 mm längd), utan de har en inbyggd elektronisk krets (BMS) som gör dem 5 mm längre och 1 mm bredare, dvs ett 19700-batteri.

När min fru försökte lämna tillbaka batterierna så vägrade K&C att ta emot dem med hänvisning till att förpackningen var bruten, men att de sålt oss dikt och förbannad lögn gick ju inte att veta förrän vi stod med lång näsa och batterierna i handen.

Ingenstans på förpackningen står det att batterierna har en inbyggd elektrisk krets. Det står bara 18650 i stora bokstäver, alltså ett exakt mått, som inte stämmer. Det måste väl ändå va falsk marknadsföring, eller?

18650 är namnet på celltypen, inte de färdiga yttermåtten. Men oavsett borde Kjell & Co vara tydligare...

Det borde stå:
"Obs! Pga skyddskretsen passar batteriet inte alla produkter som använder oskyddade 18650" eller liknande.
Batterier är skoj...

🤟 ❤️
Citera
2026-09-03, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Skriv till inköpsavdelningen och uppmärksamma dem på att de har problem med sin leverantör?

Antar att det är dessa:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/batterier/litiumbatterier/kjell-company-18650-li-ion-batteri-36-v-2600-mah-4-pack-p32072

I stort sett varenda recension klagar ju.på storleken utan att de brytt sig om att göra något. Men måste öppna "läs mer om produkten" för att hitta att det har andra mått än vad man kan förvänta sig.
Citera
2026-09-03, 11:11
Medlem
Namnet på cellerna är måtten, och med en linjal så borde de i butiken kunna se att det inte stämmer.
Citera
2026-09-03, 11:12
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
18650 är namnet på celltypen, inte de färdiga yttermåtten. Men oavsett borde Kjell & Co vara tydligare...

Det borde stå:
"Obs! Pga skyddskretsen passar batteriet inte alla produkter som använder oskyddade 18650" eller liknande.
Batterier är skoj...

🤟 ❤️

🤟 and ❤️ right back at ya! Men vad menar du med att 18650 är namnet på celltypen? ”Cellen” är döpt efter måtten, dvs 18 mm bred och 65 mm lång.
Why are 18650 cells so popular? A key reason is standardization. Certainly, the chemical formulations, internal construction, and manufacturing methods have evolved in the last 20 years, yielding better cells with higher capacity and longer cycle life. What hasn’t changed is the size of the cell. The 18650 cell is 18 mm in diameter and 65 mm tall; hence, its name 18650.
Källa: https://www.electronicdesign.com/technologies/power/article/21807019/the-standard-18650-li-ion-cell-isnt-always-standard
Citera
2026-09-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila

Det borde stå:
Batterier är skoj...

🤟 ❤️
Det är måtten, samtidigt ett namn.
Ändra måtten på ett AAA batteri då, hur glad blir du då när de inte passar i musen?
Citera
2026-09-03, 11:15
Medlem
SMART4SSs avatar
Trist men det går nog prata förstånd med dom om man anstränger sig, lycka till.

Nyfiken fråga vad är det för mackapär du ska ha batteriet / batterierna till?
Citera
2026-09-03, 11:16
Medlem
Passar dom inte ???
Citera
2026-09-03, 11:19
Medlem
Citat:
🤟 and ❤️ right back at ya! Men vad menar du med att 18650 är namnet på celltypen? ”Cellen” är döpt efter måtten, dvs 18 mm bred och 65 mm lång.
Why are 18650 cells so popular? A key reason is standardization. Certainly, the chemical formulations, internal construction, and manufacturing methods have evolved in the last 20 years, yielding better cells with higher capacity and longer cycle life. What hasn’t changed is the size of the cell. The 18650 cell is 18 mm in diameter and 65 mm tall; hence, its name 18650.
Källa: https://www.electronicdesign.com/technologies/power/article/21807019/the-standard-18650-li-ion-cell-isnt-always-standard

Ja, måtten på cellen. Skyddskretsen sitter väl inte inne i själva cellen utan bara innanför batteriets hölje?
Citera
2026-09-03, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Passar dom inte ???
6mm längre, go figure.
Citera
2026-09-03, 11:22
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Antar att det är dessa:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/batterier/litiumbatterier/kjell-company-18650-li-ion-batteri-36-v-2600-mah-4-pack-p32072

Stämmer bra det!

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
I stort sett varenda recension klagar ju.på storleken utan att de brytt sig om att göra något. Men måste öppna "läs mer om produkten" för att hitta att det har andra mått än vad man kan förvänta sig.

Om jag antar rollen som djävulens advokat så står det att batteriet har ”inbyggd skyddskrets”, men man måste mycket riktigt öppna ”läs mer” för att se vad det innebär.

Och det står bara på hemsidan, inte på förpackningen, så omöjligt att veta om man handlar i butik och säljaren inget säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in