2026-09-03, 09:44
Medlem
fjollciggs avatar
Jag köpte nyligen 18650-batterier på Kjell & Company. När jag öppnade förpackningen märkte jag dock att de inte alls har måtten för ett 18650-batteri (18 mm diameter och 65 mm längd), utan de har en inbyggd elektronisk krets (BMS) som gör dem 5 mm längre och 1 mm bredare, dvs ett 19700-batteri.

När min fru försökte lämna tillbaka batterierna så vägrade K&C att ta emot dem med hänvisning till att förpackningen var bruten, men att de sålt oss dikt och förbannad lögn gick ju inte att veta förrän vi stod med lång näsa och batterierna i handen.

Ingenstans på förpackningen står det att batterierna har en inbyggd elektrisk krets. Det står bara 18650 i stora bokstäver, alltså ett exakt mått, som inte stämmer. Det måste väl ändå va falsk marknadsföring, eller?
Citera
2026-09-03, 09:46
Medlem
gamlingen66s avatar
Dom kan ju inte veta att ni inte öppnat och bytt ut batteriet.
Citera
2026-09-03, 09:52
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Jag köpte nyligen 18650-batterier på Kjell & Company. När jag öppnade förpackningen märkte jag dock att de inte alls har måtten för ett 18650-batteri (18 mm diameter och 65 mm längd), utan de har en inbyggd elektronisk krets (BMS) som gör dem 5 mm längre och 1 mm bredare, dvs ett 19700-batteri.

När min fru försökte lämna tillbaka batterierna så vägrade K&C att ta emot dem med hänvisning till att förpackningen var bruten, men att de sålt oss dikt och förbannad lögn gick ju inte att veta förrän vi stod med lång näsa och batterierna i handen.

Ingenstans på förpackningen står det att batterierna har en inbyggd elektrisk krets. Det står bara 18650 i stora bokstäver, alltså ett exakt mått, som inte stämmer. Det måste väl ändå va falsk marknadsföring, eller?

Skriv till inköpsavdelningen och uppmärksamma dem på att de har problem med sin leverantör?
Citera
Medlem
Noetlovskijs avatar
Så här står det i K&C produktbeskrivning:

"Inbyggt skydd mot skadlig djupurladdning och överladdning.
De inbyggda kretsarna gör batteriet något större (Ø18,6x71 mm)"

Men visst borde det kanske stå på förpackningen också...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg

Lite märkligt då Kjell&Co är ett av få bolag som lever på nöjda kunder och goodwill.

Antagligen så har inte din fru lyckats förmedla problemet till försäljaren på ett enkelt sätt.

Eller vad tror du hände?
Är produkten felaktig så ska de väl självklart ta tillbaka den.
Citera
2026-09-03, 09:53
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Dom kan ju inte veta att ni inte öppnat och bytt ut batteriet.

Men de kan kolla ifall de har fler felmärkta batterier kvar i butiken. Om de har det så skulle det se väldigt dåligt ut att neka.
Citera
2026-09-03, 09:57
Medlem
gamlingen66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Men de kan kolla ifall de har fler felmärkta batterier kvar i butiken. Om de har det så skulle det se väldigt dåligt ut att neka.
Vilket innebär väl att dom måste öppna förpackningarna och är dom inte felaktiga så sitter dom med ett antal osäljbara batterier,,,iofs sej så drabbar det ingen fattig.
Citera
2026-09-03, 09:58
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Lite märkligt då Kjell&Co är ett av få bolag som lever på nöjda kunder och goodwill.

Antagligen så har inte din fru lyckats förmedla problemet till försäljaren på ett enkelt sätt.

Eller vad tror du hände?
Är produkten felaktig så ska de väl självklart ta tillbaka den.

Jag blev också förvånad då K&C alltid har varit enkla att ha att göra med. Men visst, det är möjligt att försäljaren inte hade koll på att 18650 är ett mått när min fru förklarade att batterierna är för stora.
Citera
2026-09-03, 10:03
Medlem
En dum fråga som är kanske OT.
Om batterierna är större än vanliga batterier och inte kan användas i "vanliga" maskiner.
Var är de då tänkta att användas i? Bortsett från i Kjells specialladdare.
Citera
2026-09-03, 10:05
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Så här står det i K&C produktbeskrivning:

"Inbyggt skydd mot skadlig djupurladdning och överladdning.
De inbyggda kretsarna gör batteriet något större (Ø18,6x71 mm)"

Men visst borde det kanske stå på förpackningen också...

Ja, det hade väl varit passande kan jag tycka. Ser att många av betygsättarna upplever samma problem, och att problemet har varit känt i minst 4 år.
Citera
2026-09-03, 10:09
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
En dum fråga som är kanske OT.
Om batterierna är större än vanliga batterier och inte kan användas i "vanliga" maskiner.
Var är de då tänkta att användas i? Bortsett från i Kjells specialladdare.

Jag tycker att du ställer en utmärkt fråga! Av recensionerna att döma verkar de inte ens passa i vissa av Kjells egna produkter.
Citera
2026-09-03, 10:17
Medlem
2560ps avatar
Återköp skriver du, det kan jag tycka är ok att de vägrar men iom att de är medvetna om problemet borde de erbjuda byte till batterier med rätt mått. Om de har sådana, annars klart återköp (tycker jag). Skriv till nån kundtjänst eller nåt å klaga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in