2026-09-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte

But why?
Det här är en fråga som jag inte kan se besvaras eller ens diskuteras någonstans.

Hon gjorde det för att hon var deprimerad och haft destruktiva tankar en längre tid. Familjemedlemmar har berättat att hon haft tankar på att döda barnen sedan innan.
Citera
2026-09-09, 09:37
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amachii
Hon gjorde det för att hon var deprimerad och haft destruktiva tankar en längre tid. Familjemedlemmar har berättat att hon haft tankar på att döda barnen sedan innan.

Så... enligt åklagaren då... hon dödade barnen och försökte begå självmord därför att hon var psykiskt sjuk men hon var samtidigt... inte psykiskt sjuk och ska därför dömas till fängelse och inte psykvård?!
Citera
2026-09-09, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Så... enligt åklagaren då... hon dödade barnen och försökte begå självmord därför att hon var psykiskt sjuk men hon var samtidigt... inte psykiskt sjuk och ska därför dömas till fängelse och inte psykvård?!

Alla som mördar är psykisk sjuka till någon grad. Det är ingen ursäkt. Fängelserna hade varit tomma om alla fall bedömdes så.
Citera
2026-09-09, 17:38
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amachii
Alla som mördar är psykisk sjuka till någon grad. Det är ingen ursäkt. Fängelserna hade varit tomma om alla fall bedömdes så.

Åklagarna har inte sagt något om detta. De har aldrig gått in på varför hon gjorde det. De har bara argumenterat för att hon var tillräknelig och hade kontroll över vad hon gjorde. I alla fall så vitt jag har läst och sett. Om du eller om någon annan läst något annat får du/ni gärna länka för jag är nyfiken på hur de resonerade ang. den biten.

Att påstå att alla som mördar är psykiskt sjuka till någon grad är lätt att skriva under på utan att fundera så mycket över det men det blir ju samtidigt problematiskt för om nu den psykiska sjukdomen gjorde så att man mördade så har man ju inte kontrollen helt och hållet så med det argumentet så borde ju alla mördare dömas till psykfabriken. Så är det ju inte i verkligheten. Mao så stämmer inte utsagan att alla som mördar är psykiskt sjuka i någon grad.

Om detta är den enda anledningen som åklagarna kan lägga fram så blir det rätt märkligt enligt min mening. Försvaret hävdar att hon var psykiskt sjuk och därför inte ska dömas och åklagarna skulle då mena att hon var psykiskt sjuk... samt att hon ska dömas för morden. Bägge sidor hävdar samma motiv i så fall. Blir en aning... schizofrent.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in