Citat:
Ursprungligen postat av
Venator
Det är anslagsenergin hos kulan som är beroende av hur lång pipan är, då det påverkar hur trycket av krutgaserna och kulans acceleration byggs upp innan kulan lämnar pipan. Påverkar också stabiliteten hos kulan (spridningen av träffbilden) men allt detta är också beroende av kaliber, kulvikt, räfflingen av pipan och krutet som används, så det handlar om bedömningar som bygger på medelvärden.
Tack för förklaring! <3
Hade för mig att det hade nåt med stabilitet också men gudarna ska veta att min erfarenhet av skjutvapen är enormt liten, så ville fråga mest. (fråga mig om uppborrade startpistoler, där kan jag! Men svaret är oftast "errrr ställ dig direkt bakom den som skjuter för annars kan du bli träffad")
Hur ser Jägarförbundet på det hela? Jag menar dom är ju en av Sveriges mest effektiva lobbyorganisationer med kontor i riksdagsbyggnaderna och gratiskurser mm för folk, dom borde ju ha nåt att säga till om menar jag? Om en kortare pipa inte ger så avsevärt sämre effekt/precision som TS påpekar borde inte dom vara intresserade av den här frågan? Eller är det att det finns en Svensk industri för modifikationer av utländska skjutvapen?
(Personlig bias: jag är väl skjutvapenlibertin i det att jag tycker att det borde vara öppnare fält för folk att äga skjutvapen och att jakt specifikt, om det följer korrekta och värdiga modeller, så är det litet öppet fält. Bara så alla vet)