2026-09-02, 17:34
Medlem
I hela världen är 16 tums pipa standard för "long gun" Dock inte i Sverige där någon byråkrat för länge sedan skrev 450 mm. Detta kostar svenska jägare miljontals kr årligen och en massa blanketter. Rent vetenskapligt är 450 mm kravet menlöst. Naturvårdsverkets krav på joule är ändå minst 30% över med 16 tum. Dessutom är fällkolv tillåtet numera.

Exempel. Scorpion EVO3 i 22 lr eller 9 mm kostar i 16 tum 14-15 tusen i Tyskland. I Sverige över 30 000 pga av pipan är några mm för kort. Företag måste ställa om hela tillverkningsprocessen pga en inkompetent byråkrat i Stockholm. Detta är inte vad Moderaterna utlovade innan valet. De lovade minskad byråkrati och inte trakassera befolkningen ekonomiskt med menlösheter.

Vad anser ni? När får vi 16 tum som standard även i Sverige? När slipper vi denna menlösa ovetenskapliga byråkrati? Ekonomiska trakasserier helt utan vetenskapligt stöd.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2026-09-02 kl. 18:04.
2026-09-02, 17:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag kan inget om detta men regeringen tillåter nu er jägare att ha tio vapen istället för bara sex.
Så du kan köpa fler dyra bössor om du vill.

Angående det du skriver om piplängden så håller jag med om att det låter menlöst då det är som du säger bara en fördyring.
2026-09-02, 18:32
Medlem
triptykens avatar
Förlåt en totalt okunnig men är det joule som sjunker så mycket mellan 45cm och 40cm pipa?

Eller är det en föråldrad uträkning?
2026-09-02, 19:06
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Förlåt en totalt okunnig men är det joule som sjunker så mycket mellan 45cm och 40cm pipa?

Eller är det en föråldrad uträkning?

Det är anslagsenergin hos kulan som är beroende av hur lång pipan är, då det påverkar hur trycket av krutgaserna och kulans acceleration byggs upp innan kulan lämnar pipan. Påverkar också stabiliteten hos kulan (spridningen av träffbilden) men allt detta är också beroende av kaliber, kulvikt, räfflingen av pipan och krutet som används, så det handlar om bedömningar som bygger på medelvärden.
2026-09-02, 19:43
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det är anslagsenergin hos kulan som är beroende av hur lång pipan är, då det påverkar hur trycket av krutgaserna och kulans acceleration byggs upp innan kulan lämnar pipan. Påverkar också stabiliteten hos kulan (spridningen av träffbilden) men allt detta är också beroende av kaliber, kulvikt, räfflingen av pipan och krutet som används, så det handlar om bedömningar som bygger på medelvärden.

Tack för förklaring! <3

Hade för mig att det hade nåt med stabilitet också men gudarna ska veta att min erfarenhet av skjutvapen är enormt liten, så ville fråga mest. (fråga mig om uppborrade startpistoler, där kan jag! Men svaret är oftast "errrr ställ dig direkt bakom den som skjuter för annars kan du bli träffad")

Hur ser Jägarförbundet på det hela? Jag menar dom är ju en av Sveriges mest effektiva lobbyorganisationer med kontor i riksdagsbyggnaderna och gratiskurser mm för folk, dom borde ju ha nåt att säga till om menar jag? Om en kortare pipa inte ger så avsevärt sämre effekt/precision som TS påpekar borde inte dom vara intresserade av den här frågan? Eller är det att det finns en Svensk industri för modifikationer av utländska skjutvapen?

(Personlig bias: jag är väl skjutvapenlibertin i det att jag tycker att det borde vara öppnare fält för folk att äga skjutvapen och att jakt specifikt, om det följer korrekta och värdiga modeller, så är det litet öppet fält. Bara så alla vet)
2026-09-02, 20:30
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
I hela världen är 16 tums pipa standard för "long gun" Dock inte i Sverige där någon byråkrat för länge sedan skrev 450 mm. Detta kostar svenska jägare miljontals kr årligen och en massa blanketter. Rent vetenskapligt är 450 mm kravet menlöst. Naturvårdsverkets krav på joule är ändå minst 30% över med 16 tum. Dessutom är fällkolv tillåtet numera.

Exempel. Scorpion EVO3 i 22 lr eller 9 mm kostar i 16 tum 14-15 tusen i Tyskland. I Sverige över 30 000 pga av pipan är några mm för kort. Företag måste ställa om hela tillverkningsprocessen pga en inkompetent byråkrat i Stockholm. Detta är inte vad Moderaterna utlovade innan valet. De lovade minskad byråkrati och inte trakassera befolkningen ekonomiskt med menlösheter.

Vad anser ni? När får vi 16 tum som standard även i Sverige? När slipper vi denna menlösa ovetenskapliga byråkrati? Ekonomiska trakasserier helt utan vetenskapligt stöd.

Det handlar bara om att jävlas med vapenägare som vanligt. Ruger har några billiga alternativ med godkänd piplängd. Ruger PC Carbine 9 mm, och Ruger 10/22, 22 LR. Båda tar high-cap mags, bara att byta kolv så har du ett helt okay semi-auto vapen.
2026-09-02, 20:50
Moderator
pbos avatar
Lite svårt att se varför inte TS förra tråd om piplängd räcker?

(FB) Förlängning av pipa. Från tex 16 till 18 tum. Enkel lösning

Denna låses.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in