2023-12-28, 17:40
Medlem
Eftersom övriga världen har 16 inch som "standard" men Sverige har 45 cm. (ca 18 inch) så tillverkas ganska få nu legala halvautomater av militär typ (gissar på 2-5%) i 45 cm.

Det verkar dock finnas en enkel lösning och enligt Chat GTP så är detta lagligt i Sverige. Dvs förlänga pipan. Det finns något som heter "BARREL EXTENSION" (som man kan söka på google)

Här säljs en för under 18.50 dollar. - vilka svetsas fast.
https://ak-builder.com/index.php?dispatch=products.view&product_id=30510

Detta betyder att bara vapenhandlare/sportskyttar kan köpa in dessa förlängare och svetsa eftersom jägaren inte får tillstånd för 16 tum.

Dessa "barrel extensions" har olika mynningsgängor och man måste kolla noga innan vad du har på ditt önskade vapen innan du förlänger pipan och antagligen "omregistrerar den" på något sätt. (behövs det?) Det är alltså en ganska enkel process att förlänga pipan och enligt AI är detta lagligt. Vad anser då byråkratin tror ni?

Fler exempel
https://retrorifles.com/barrel-extender-9mm-4-5-inch-1-2-x-28/

https://hughesprecision.com/product/barrel-extension-threaded-adapter-2-1-4-extra-long-by-1-2-28-tpi-to-1-2-28-tpi/

Vad anser ni om detta? Kan detta vara en lösning?
Citera
2023-12-28, 17:44
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
En fingänga utvändigt på orginalpipan med en förlängning.
Citera
2023-12-28, 18:31
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Eftersom övriga världen har 16 inch som "standard" men Sverige har 45 cm. (ca 18 inch) så tillverkas ganska få nu legala halvautomater av militär typ (gissar på 2-5%) i 45 cm.

Det verkar dock finnas en enkel lösning och enligt Chat GTP så är detta lagligt i Sverige. Dvs förlänga pipan. Det finns något som heter "BARREL EXTENSION" (som man kan söka på google)

Detta betyder att bara vapenhandlare/sportskyttar kan köpa in dessa förlängare och svetsa eftersom jägaren inte får tillstånd för 16 tum.

Dessa "barrel extensions" har olika mynningsgängor och man måste kolla noga innan vad du har på ditt önskade vapen innan du förlänger pipan och antagligen "omregistrerar den" på något sätt. (behövs det?) Det är alltså en ganska enkel process att förlänga pipan och enligt AI är detta lagligt. Vad anser då byråkratin tror ni?

Fler exempel

https://hughesprecision.com/product/barrel-extension-threaded-adapter-2-1-4-extra-long-by-1-2-28-tpi-to-1-2-28-tpi/

Eftersom samtliga eller nära nog samtliga moderna militära gevär i halvautomatisk version som säljs på den civila marknaden redan säljs med 18"-pipa (457mm) eller längre, så ser jag inte hur detta skulle vara en lösning. Sedan så tror jag inte att svensk lagstiftning godkänner en ickeräfflad förlängning. För ska den sitta där varaktigt så måste den svetsas och ska den svetsas, så kan den inte vara räfflad. Skulle den vara räfflad och bara pågängad, så skulle det för övrigt gå åt en hel del jobb för att få gängorna att passa in perfekt i varandra och att helt enkelt köpa en helt ny pipa på 45cm eller mer och anpassa den för vapnet, är lättare på de de allra flesta vapen.
Citera
2023-12-28, 19:01
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Eftersom samtliga eller nära nog samtliga moderna militära gevär i halvautomatisk version som säljs på den civila marknaden redan säljs med 18"-pipa (457mm) eller längre, så ser jag inte hur detta skulle vara en lösning. Sedan så tror jag inte att svensk lagstiftning godkänner en ickeräfflad förlängning. För ska den sitta där varaktigt så måste den svetsas och ska den svetsas, så kan den inte vara räfflad. Skulle den vara räfflad och bara pågängad, så skulle det för övrigt gå åt en hel del jobb för att få gängorna att passa in perfekt i varandra och att helt enkelt köpa en helt ny pipa på 45cm eller mer och anpassa den för vapnet, är lättare på de de allra flesta vapen.

Iom ditt uttalande så antar jag att du aldrig varit nära verktyg/maskiner som skär i stål.
Citera
2023-12-28, 19:09
Medlem
HRTs avatar
Citat:

Fler exempel

nej de tror jag inte.
Jakthandlarna har redan 15+ olika tillverkare som alla erbjuder 18 eller 20 tum pipa.
I prisbilden från ca 17000-100.000 sek
det gäller ju bara att handla någon av dessa handlare.
dessutom är fler på G, som kommer till sommaren.
Citera
2023-12-28, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Jag personligen tycker att du gissar och känner efter en hel del. Världsstandard är 16 inch och likt knop inom sjöfarten så gäller det empiriska mätsystemet globalt. Att så många halvautomatiska vapen tillverkas i 18 inch som du påstår är inte sant och enligt fysikens lagar är 16 eller 18 ganska irrelevant och särskilt när du får ha vapen på 60 cm. Du får alltså korta ett vapen bakifrån (såga av kolven) men inte framifrån. En kortare pipa ger dessutom sämre anslagsenergi. Att det skulle finnas krav på räffling i svensk lag är nåt du "känner" i kroppen och inget annat. Enligt fysiken och logiken lagar finns inget hinder. Myndighetsbeslut ska vara baserade på fysikens lagar och sunt förnuft.
Citera
2023-12-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
nej de tror jag inte.
Jakthandlarna har redan 15+ olika tillverkare som alla erbjuder 18 eller 20 tum pipa.
I prisbilden från ca 17000-100.000 sek
det gäller ju bara att handla någon av dessa handlare.
dessutom är fler på G, som kommer till sommaren.

I tex Polen kan du köpa klassiska beg (miljövänliga och återvunna ) AK47 för en bråkdel av vad de kostar här. Svenskar är fattiga idag -

När jag går in på andra EU länders vapen/jakthandlare så är det max 1-5% av vapnen i "militär stil" som säljs med 18 tum eller mer.

För 10 000 skr får du detta historiskt intressanta i Polen men pipan är för kort.
ex https://www.gunszop.pl/karabinek-samopowtarzalny-akm-produkcja-radziecka-stan-idealny-p-3092.html

"Soviet AKM carbines in perfect condition. Packed in groups of 10 in a wooden crate that protects against damage. AKM carbines come from Tula or Lżhevsk, years 63-69. The price of the carbine includes 4 magazines, a bayonet, a weapon belt, a pouch, an oiler and a cleaning toolbox. Steel magazines, non-kelit. The handles and stock are original, wooden. The pistol grip, depending on the version, can be made of wood or polymer. The carbines are very well preserved, converted to single fire."

De säljer Diamondbacks i Polen för 8000-9000 skr med 16 tum. I Sverige kostar de 16 995 skr med 18. (dubbla priset i Sverige)
https://www.gunszop.pl/karabinek-diamondback-db15ccb-kal-223rem556mm-p-549.html

Begagnade Galil får du för 10 000 etc etc - Beg AUG under 5000 skr och det är butikspris. etc etc

Vad hindrar folk att svetsa på en pipförlängare? Grossister i Polen har verkstäder. - Finns det då hinder? Enligt AIs tolkning av svensk lag så finns inga hinder.

Så här svarar AI

"Ja, det är möjligt att förlänga pipan på ett gevär i Sverige, men det finns vissa restriktioner. Enligt Svenska Jägareförbundet är det tillåtet att förlänga pipan på ett gevär så länge det inte överstiger den maximala tillåtna längden på 63 cm . Det är dock viktigt att notera att om vapnet är licenspliktigt, måste du ansöka om en licensändring för att förlänga pipan 12."

----------------------------------------------------------------

"”Många vapenägare verkar tro att det finns ett krav i vapenlagen på piplängd. Vapenlagen har inget krav på piplängder för vapentyper – det fanns ett krav i Vapenförordningen 1949 att det krävdes tillstånd för att ändra piplängden. Detta krav togs bort när 1973 år vapenlag antogs. Det är inget vapenbrott att ha ett vapen med tillstånd för ändamålet jakt som inte uppfyller NV (Naturvårdsverket, reds anmn.) föreskrifter om jaktmedel ¬– om de används för jakt är det ett jaktbrott.”"

https://svenskjakt.se/start/nyhet/kapad-pipa-brott-mot-vapenlagen-jaktlagen-eller-bada/

Som jag tolkar det är det tillåtet att utan tillstånd ändra pipan bara man rör sig mellan 45-63 cm.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-12-28 kl. 21:49.
Citera
2023-12-28, 22:00
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Eftersom övriga världen har 16 inch som "standard" men Sverige har 45 cm. (ca 18 inch)
Övriga världen? Sverige? Vad menar du? För jakt?

Det finns många halvautomater i Sverige med 16-inch-pipa på målskytte och det finns flera andra länder i världen där piplängden måste vara längre än 16 inch för jakt (t.ex Kanada) så dina tvärsäkra påståenden är felaktiga.

Angående förlängning av pipa av en vapensmed så kan det säkerligen godkännas av polisen, du får testa. Dock verkar det rätt krångligt och när man har med polisens tillstånd att göra gör man bäst i att inte krångla allt för mycket.
Citera
2023-12-28, 22:38
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Jag personligen tycker att du gissar och känner efter en hel del. Världsstandard är 16 inch och likt knop inom sjöfarten så gäller det empiriska mätsystemet globalt. Att så många halvautomatiska vapen tillverkas i 18 inch som du påstår är inte sant och enligt fysikens lagar är 16 eller 18 ganska irrelevant och särskilt när du får ha vapen på 60 cm.

Nej 16 tum är absolut ingen standard, men det är en vanlig piplängd i specifikt USA, eftersom pipor kortare än 16" där innebär extra byråkrati och en straffskatt. Därtill så är det kortaste tillåtna piplängd i IPSC. Totalt sett så gör det 16" till en vanlig piplängd, men det är absolut ingen världsstandard.

Utanför USA och IPSC så är t.ex. 18" eller 45cm en relativ vanlig minsta piplängd. Tyska gevärsskyttar, eller gevärsskyttar som vill ta med sitt vapen till eller genom Tyskland för att jaga eller tävla, får t.ex. inte använda pipor kortare än 42cm. I Ryssland är det 50cm som gäller, Österrike 45cm, Frankrike 45cm o.s.v.

I Finland, Italien och Schweiz verkar man mest bry sig om vapnets totallängd (ur minnet 60cm i alla länderna), vilket kan innebär krav på längre pipa om man har en fällbar eller inskjutbar kolv. Dock generellt sett generösa och i fallet Finland och Italien med ett piplängdsgräns på 30cm.

Daniel Defence erbjuder t.ex. AR-15 med 7", 9", 10,3", 11,5", 14,5", 16" och 18"-pipor.
JP erbjuder sina olika 5,56mm vapen med ja vilken piplängd som helst som du önskar.
Stag Arms erbjuder sina Stag 15 med 14,5", 16", 18" och 20"-pipor.
Armalight erbjuder sina M-15 med 11,5", 13", 14,5", 16", 18".
Robinson Armament erbjuder sina XCR-L med 7,5", 9,5", 11", 12", 14,7", 15,3", 16", 18,6"-pipor.
Desert-Tech erbjuder sina MDR med 11,5", 16" & 20"-pipor.
IMI erbjuder sin Tavorfamilj med 13", 15", 16", 16,5", 18" & 20"-pipor.
FN erbjuder sin SCAR-L med 6,5", 7,5", 10", 14" & 18"-pipor.
HK som är ökända för att vägra att erbjuda den civila marknaden det som den vill ha, erbjuder i Sverige gevär med 16,5" och 20"-pipa. Dock enbart i .308.

Detta då bara för vapen i kaliber 5,56x45. Med vapen i 7,62x51 så erbjuder man mycket ofta också 20" och 22"-pipor.

Det finns så klart tillverkare som bara erbjuder pipor i spannet 6"-16", men det är relativt ovanligt. Och på bara några månader sedan reglerna ändrades i Sverige, så har det dykt upp en massa AR-15 m.m. med 18" och 20"-pipor, som tidigare bara erbjöds med 16"-pipa (IPSC) eller kortare ("fritt gevär") i Sverige.

Citat:
Du får alltså korta ett vapen bakifrån (såga av kolven) men inte framifrån. En kortare pipa ger dessutom sämre anslagsenergi. Att det skulle finnas krav på räffling i svensk lag är nåt du "känner" i kroppen och inget annat. Enligt fysiken och logiken lagar finns inget hinder. Myndighetsbeslut ska vara baserade på fysikens lagar och sunt förnuft.

Nej, myndighetsbeslut baseras inte på lagtexten och sunt förnuft, utan hur man tolkar lagtextens intention, kombinerat med egen bias. Ur minnet så tillåts t.ex. inte fasta ljuddämpare om längden från pipans bakplan till slutet på räfflingen understiger 45cm.
Citera
2023-12-28, 22:52
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitrusInYourEye
Iom ditt uttalande så antar jag att du aldrig varit nära verktyg/maskiner som skär i stål.

Som mekanikkonstruktör så jobbar jag med både maskinbearbetning och svetsning det hela tiden och som både jägare, sportskytt och allmänt vapenintresserad, så vet jag att det i ett dylikt fall skulle behöva jobba sig fram gradvis, gradvis, gradvis för att få räfflingarna att passa inom säg...1 grad från varandra vid rätt åtdragningsmoment. Och att sedan få svetsningen att stämma med ett acceptabelt vinkelfel på långt under en grad, utan att man får ett invändigt kast större än säg 0,001" m.m. är bara att glömma.

Notera för övrigt att de pipförlängningar som TS har länkat till inte är räfflade (de är enbart kosmetiska, för att antingen få den där M16A1 eller M16A2-looken på vapnet, eller för att skapa frigång för ljuddämpare till handskydd) och ändå inte är tänkta att svetsas fast, utan bara att dras fast, eller att låsas fast med ett stift.
Citera
2023-12-28, 23:02
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Att det är få som förlänger pipor räfflar eller bygger sina egna vapen är bristen på kunskap och maskiner., inte alla som har tillgång till en välutrustad verkstad.

Att säga att det skulle vara svårt eller omöjligt är ren okunskap.

Men i det här forumet ska man tydligen INTE säga emot, det har jag fått lära mig nu.

Vansinne.
Senast redigerad av CitrusInYourEye 2023-12-28 kl. 23:07.
Citera
2023-12-28, 23:10
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitrusInYourEye
Att det är få som förlänger pipor räfflar eller bygger sina egna vapen är bristen på kunskap och maskiner., inte alla som har tillgång till en välutrustad verkstad.

Att säga att det skulle vara svårt eller omöjligt är ren okunskap.

Då kan du kanske nämna vilka det är som gör dylika operation och hur de gör det.

För om det faktiskt skulle fungera, så är detta något som t.ex. försvarsmakter skulle kunna tjäna enorma summor på, när t.ex. ksp-pipor, eller eldrör till artilleripjäser skjuts ut.

För jag känner till exakt 0st fall där man har gjort det, vare sig för att förlänga pipor/eldrör, eller för att livstidsförlänga pipor/eldrör genom att byta ut räfflingen vid mynningen och f.f.a. precis framför patronläget.

Däremot så känner jag till fall där man har brotschat upp eldrör och räfflat om dem till en grövre kaliber, och därigenom förlängt livslängden, men att byta ut delar av räfflingen? Nej, inget fall som jag kan erinra mig.

Jag trodde att jag hade ett exempel i världshistorien där man faktiskt hade gjort en dylik operation i form av HARP-projektet, då man skulle bygga en kanon som kunde skjuta upp satelliter. Men där så följdes svetsningen av att det nya svetsade eldröret (16") brotschades upp till ett slätborrat eldrör i grövre kaliber (16,4").

Det närmaste jag kommer till att man har "reparerat" räfflingen är hur man på vissa fartygspjäser, kunde byta ut hela linern som ett stycke. Detta så klart trots att det bara var en mindre del av räfflingen som var slut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in