Citat:
Ursprungligen postat av
Blobbare
Jag förtidsröstade i veckan och det var fullt med blattar där, inne i båset står en kvinna som var valförrättare antar jag med en blattekvinna, de pratar om hur man stoppar ner valsedlarna i ett kuvert och sen kommer de fram tillsammans och valförrättaren pekar vad blatten ska lämna valsedeln,
är det inte lag på att man ska vara ensam i valbåset? Eller kan man ta med sig vänner och släkt
Alla har rätt till den hjälp de behöver för att kunna rösta, så om du inte klarar av att rösta på egen hand så har du rätt att ha med dig någon som hjälper dig. Det kan vara allt från att du inte har tillräcklig rörlighet i händerna för att hantera valsedlarna till att du är blind och behöver hjälp att hitta rätt valsedel.
Lagen säger faktisk att en röstmottagare måste observera vad som händer bakom röstskärmen om du tar hjälp av någon. För att förhindra att den som hjälper påverkar röstningen.
Om det är röstmottagaren som hjälper till så tror jag inte att ytterligare någon person behövs för att garantera opartiskheten men jag har inte lusläst lagen.