2026-09-02, 19:33
Medlem
Tranquility Bass avatar
Har varit en ökande trend sedan kommunerna tog över förtidsröstningen. Idag sker förtidsröstningen oftast i köpcentrum eller i lokaler som ligger där folk rör sig. Att man inte behöver röstkort gör det även enklare att spontanrösta när man går förbi en vallokal.
Citera
2026-09-02, 19:36
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Fuckface. Håll dig till ämnet.
Lägg till något av vikt till tråden annars håll käft.
Har du förtidsröstat, eller är du även ILLITERAT?
Citera
2026-09-02, 19:45
Medlem
Bra få det gjort jag har heltidsjobb nu är för trött för annat

Röstade på SD
Citera
2026-09-02, 19:47
Medlem
Alla lokaler för förtidsröstning ligger längre bort från mig än min avsedda vallokal för valdagen. Omständigt värre.
Citera
2026-09-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blobbare
Jag förtidsröstade i veckan och det var fullt med blattar där, inne i båset står en kvinna som var valförrättare antar jag med en blattekvinna, de pratar om hur man stoppar ner valsedlarna i ett kuvert och sen kommer de fram tillsammans och valförrättaren pekar vad blatten ska lämna valsedeln,
är det inte lag på att man ska vara ensam i valbåset? Eller kan man ta med sig vänner och släkt

Alla har rätt till den hjälp de behöver för att kunna rösta, så om du inte klarar av att rösta på egen hand så har du rätt att ha med dig någon som hjälper dig. Det kan vara allt från att du inte har tillräcklig rörlighet i händerna för att hantera valsedlarna till att du är blind och behöver hjälp att hitta rätt valsedel.

Lagen säger faktisk att en röstmottagare måste observera vad som händer bakom röstskärmen om du tar hjälp av någon. För att förhindra att den som hjälper påverkar röstningen.

Om det är röstmottagaren som hjälper till så tror jag inte att ytterligare någon person behövs för att garantera opartiskheten men jag har inte lusläst lagen.
Citera
2026-09-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Har du förtidsröstat, eller är du även ILLITERAT?
Är det en ny trådstart?

Jag skiter i att rösta. Finns ingenting i vår sura demokrati som skulle förändras av folkets "röster".
Slöseri med tid när man vet vad man vet.
Citera
2026-09-02, 19:59
Medlem
Noterar att Borkyrka kommun har startat stark med en ökning på 106% i år. Dubbelt så många röster tyder kanske på att valdeltagandet kommer öka i år? 64,6% av Botkyrkaborna röstade 2022 så det finns potential att öka där.
Citera
2026-09-02, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DunderGumman
Alla har rätt till den hjälp de behöver för att kunna rösta, så om du inte klarar av att rösta på egen hand så har du rätt att ha med dig någon som hjälper dig. Det kan vara allt från att du inte har tillräcklig rörlighet i händerna för att hantera valsedlarna till att du är blind och behöver hjälp att hitta rätt valsedel.

Lagen säger faktisk att en röstmottagare måste observera vad som händer bakom röstskärmen om du tar hjälp av någon. För att förhindra att den som hjälper påverkar röstningen.

Om det är röstmottagaren som hjälper till så tror jag inte att ytterligare någon person behövs för att garantera opartiskheten men jag har inte lusläst lagen.
Tack för klargörandet. I det här fallet var röstmottagaren och hjälparen samma person
Citera
2026-09-02, 20:06
Medlem
Det är pga allt fusk som varit tidigare.

Där personer tagit bort valsedlad från tex Sd, medborglig samling, afs etc etc

Sjuka individer som hatar demokrati lever fritt i samhället.
Och kastar valsedlar, gömmer dom etc
Citera
2026-09-02, 20:16
Medlem
Kom ihåg att just din röst påverkar allas vår framtid.
Citera
2026-09-02, 20:22
Moderator
Tystnads avatar
jag förstidsröstade för att röstlokalen på valdagen är flyttad sedan tidigare år till en skola utanför samhället i år dvs 5 km cykelväg.

Förtidsröstnings lokalen ligger mitt i centrum 300 meter bort där man bor så det var ju liksom inget snack då, dessutom är man troligen på resa valdagen
Citera
2026-09-02, 20:28
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Samma här, tar det när man ändå är i stan för att handla eller något. Skulle inte idas åka in på valdagen bara för att. (Visst, kan ju ha något ärende in då med men det vet man ju inte)

Lite så blir det ju, finns ingen anledning att rösta på valdagen, det kan vara kul om man röstar för första gången men inte för oss som röstat många gånger!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in