2026-09-02, 16:29
Medlem
En intressant sida som håller koll på förtidsröstningen:
https://fortidsrostning.jakobohlsson.se/

Hittills har förtidsröstningen ökat med 35% jämfört med valet 2022, vissa kommuner tycks ha fördubblat antalet förtidsröster.

Har vi några teorier om detta kan ge någon indikation för valresultatet? Är det någon särskild sida som kan ha haft anledning att bestämma sig tidigt? Eller är det bara den naturliga utvecklingen att allt fler väljer att förtidsrösta av bekvämlighetsskäl?
Citera
2026-09-02, 16:45
Medlem
Glostrups avatar
Fler röstar garanterat i förtid av bekvämlighetsskäl, och för att slippa köer på valdagen. De har väl slunkit in på vallokalen när det var tomt där, och så är det avklarat sen.

För förstagångsväljare kan det vara lite speciellt att rösta på valdagen, men för de som har röstat ett par gånger kvittar det nog.

Jag tror inte att det gynnar något av blocken, i Sverige skiljer sig inte sättet man röstar på åt mellan partierna. Än.
Citera
2026-09-02, 16:47
Medlem
Många har väl redan bestämt sig och vill inte vänta
Finns kanske viss risk att de får förhinder just den dagen
Vill slippa kö och att trängas i vallokalen
Citera
2026-09-02, 16:55
Medlem
Ett system där vem som helst kan gå och rösta utan ID-Handling. Inte heller röstkort behövs. Inte heller krav att du ska rösta i "din" kommun.

Det enda som behövs är en person med ID som fyllt 13 år. Denne kan intyga att personen är den den säger sig vara.

13 åringen kan intyga för 569 personer. Det finns ingen gräns på hur många gånger en 13 åring kan vidimera en identiteslös.

Vad kan gå fel?

INGEN har åtalats för röstbrott.

ALLA åtal har lagts ner angående röstbrott.

Sverige är en..... DEMOKRATI....?
Citera
2026-09-02, 17:13
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Ja man slipper stå i kö och jag har långt till min vallokal så visst är det bekvämt!
Senast redigerad av FallerIfallerA 2026-09-02 kl. 17:25.
Citera
2026-09-02, 17:17
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Ett system där vem som helst kan gå och rösta utan ID-Handling. Inte heller röstkort behövs. Inte heller krav att du ska rösta i "din" kommun.

Det enda som behövs är en person med ID som fyllt 13 år. Denne kan intyga att personen är den den säger sig vara.

13 åringen kan intyga för 569 personer. Det finns ingen gräns på hur många gånger en 13 åring kan vidimera en identiteslös.

Vad kan gå fel?

INGEN har åtalats för röstbrott.

ALLA åtal har lagts ner angående röstbrott.

Sverige är en..... DEMOKRATI....?

Nu ljuger du! "Du ska kunna visa vem du är. Du kan identifiera dig på olika sätt:
med en id-handling, till exempel id-kort, körkort, pass
genom att du är känd av röstmottagaren
genom att en annan person som har fyllt 18 år intygar vem du är. Personen måste då visa en id-handling." https://www.val.se/sa-rostar-du/fortidsrosta/sa-fortidsrostar-du
Citera
2026-09-02, 17:25
Medlem
Sqrbankens avatar
Det är bekvämt för folk. Kommer nog fortsätta öka flera val till framöver. Jag går dock på valdagen för att, ja, tradition eller nått. Gör en sketen höstsöndag lite mer speciell, antar jag.
Citera
2026-09-02, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Det är bekvämt för folk. Kommer nog fortsätta öka flera val till framöver. Jag går dock på valdagen för att, ja, tradition eller nått. Gör en sketen höstsöndag lite mer speciell, antar jag.

Jag gör väl samma sak tror jag. Går väl tidigt på morgonen för att vara en av de första (och därmed slippa kö)

Anledningen till att det ökat är (jag har nog nämnt det i nån annan tråd redan så jag upprepar mig nog ) nog tjafset som uppstod 2022 (med köerna dvs)
Citera
2026-09-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DunderGumman
Har vi några teorier om detta kan ge någon indikation för valresultatet? Är det någon särskild sida som kan ha haft anledning att bestämma sig tidigt?
Det tror jag. Jag skulle tro att väldigt många av de som ser det som tradition att rösta på valdagen också är sådana som röstar S.

EDIT: Tänkte nog fel, eftersom vi inte har fått reda på resultaten från de som förtidsröstat? Annars hade det kunnat förklara sossarnas stora fall nyligen.
Citera
2026-09-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nu ljuger du! "Du ska kunna visa vem du är. Du kan identifiera dig på olika sätt:
med en id-handling, till exempel id-kort, körkort, pass
genom att du är känd av röstmottagaren
genom att en annan person som har fyllt 18 år intygar vem du är. Personen måste då visa en id-handling." https://www.val.se/sa-rostar-du/fortidsrosta/sa-fortidsrostar-du

FEL. Detta gäller endast på röstdagen. ALL förtidsröstning är som jag beskrivit.
Läs på Valmyndighetens egna sida.
Ditt jävla rikspucko.
Komma och anklaga utan att ha en jävla susning. Det är en inbicills jävla vardag.
Fuck you retard.
Citera
2026-09-02, 18:08
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
FEL. Detta gäller endast på röstdagen. ALL förtidsröstning är som jag beskrivit.
Ditt jävla rikspucko.
Komma och anklaga utan att ha en jävla susning. Det är en inbicills jävla vardag.
Fuck you retard.

Det står klart och tydligt på länken som är från valmyndigheten!
Citera
2026-09-02, 18:10
Medlem
Citat:
Ditt jävla rikspucko.
Fuck you retard.
Det står ju för fan på länken i inlägget som du citerade att du har fel. Den länken är från just Valmyndigheten. Vad fan babblar du om?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in