Citat:
Ursprungligen postat av
excavation
Ibland tänker jag på satanister och annat. Funderar på om de har fått oförtjänt mycket hat eller inte, för egentligen har väl någons inre tro ingen betydelse för mig som medmänniska förrän det leder till handling, och är inte något jag behöver bry mig om förrän det drabbar mig eller någon annan negativt.
Det kan handla om sociala traditioner där man träffas något datum och firar och kanske står och mässar framför ett mörkt altare. Även om det kan verka konstigt för en utomstående är de praktiska handlingarna och symbolerna inget som drabbar någon annan. Såna traditioner finns inom alla religioner, och skulle kunna ses som detaljer som är viktiga för gruppen men som man inte behöver ägna någon tanke åt.
Har satanisterna fått oförtjänt mycket hat? Är de missförstådda?
Personligen tänker jag att det är hur du är mot andra ( Människor och djur) som avgör om du är ond, god eller "mitt emellan".
Utifrån den "devisen" kan du vara en god satanist.
Det finns ju även religiösa "strömningar" som menar att det är olika gudar i nya och gamla testamentet ( Om vi pratar kristendom). I gamla testamentet har vi en relativt ond lågt stående gud. En demiurg. Den gud Jesus omnämner i nya testamentet är den gode högste Guden. Som kan benämnas monaden.
Utgår man från det är ju frågan vad satanism grundar sig i. Är den länkad till gamla testamentets gud? Eller till den som gjorde motstånd mot gamla testamentets gud?