2026-09-03, 11:06
Medlem
Jag bor gärna kvar i Sverige stora delar av året men vintrarna hade jag gärna tillbringat någonstans varmare, min arbetsgivare hindrar mig dock än så länge från detta.
Citera
2026-09-03, 11:29
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Naturligtvis finns det inget bättre land att bo i än Sverige. Man kan förvisso plocka russinen ur kakan och hitta någon annanstans där någon detalj är bättre. Det kan vara varmare på vintern, hisnande utsikt, billigare öl, brännvin i snabbköpet, högre fart på motorvägen, eller något annat som man eftertraktar.

Men man måste väga samman allting. Klimat, kultur, miljö, natur, vädret över hela året, samhällsservice, infrastruktur, befolkningen, attityder, beteenden etc. När man gjort denna sammanställning så kommer man med stor sannolikhet fram till att Sverige är bäst.

Nu hänger det på om sossarna efter valet kommer att fortsätta sitt idoga arbeta med att förvandla Sverige till nånting helt annat. Men eftersom vi trots allt är starka tror jag inte att de kommer hinna förstöra Sverige så mycket på fyra år att det blir nödvändigt att lämna landet. Det är bara så sorgligt att veta att även om vi är bra, kunde vi varit så väldigt mycket bättre.
Håller inte med. Tycker tvärtom att Sverige är världens bästa land när man "plockar russinen ur kakan" och bara betraktar två månader på sommaren när allt är idylliskt, folk är glada och har ledigt från jobbet, etc. Plus att en vecka eller två på vintern med snö och sol är underbara.

Resten av året tycker jag inte att tillvaron är så underbar i Sverige. Dåligt väder, jobb som ofta har låg lön samtidigt som priserna är höga på livsmedel, drivmedel, m.m. Gängkriminalitet i storstäder och kass arbetsmarknad på typ alla andra orter. Lägg därtill saker som Systembolaget och att sjukvården är överbelastad.

Sverige är ett bra land, men långtifrån världens bästa.
Citera
2026-09-03, 11:48
Medlem
Andersdamaans avatar
Precis där jag bor nu, dvs på Värmdö i Stockholms skärgård. Lagom mycket skärgård runtomkring mig för att det skall vara lugnt och skönt, samt cirka en halvtimmes bilfärd/bussfärd om man har något ärende in till stan.
Citera
2026-09-03, 11:59
Moderator
Sun Rulers avatar
Longboat Key mellan Sarasota och Bradenton.

+ Fantastiska stränder
+ Båtlivet
+ Härligt klimat året om
+ Uppsjö av restauranger

Vårt mål är Florida, får se om vi lyckas.
Senast redigerad av Sun Ruler 2026-09-03 kl. 12:30.
Citera
2026-09-03, 12:02
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Hawaii, Nya Zeeland eller Samoa.
Varmt och skönt, jag hatar snö och kyla.
Hawaii vill du nog ej bo. Det är väldigt off från resten av usa. tar 5 timmar bara den till la därifrån
Citera
2026-09-03, 12:02
Medlem
SodaFointains avatar
Skulle va kul och se hur det är med sommar året om
Citera
2026-09-03, 12:05
Medlem
SodaFointains avatar
Vissa får bo i paradiset som Palm Beach utanför Sydney andra får stå ut med vinter
Citera
2026-09-03, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Siorapaluk. På norra Grönland med 30 bofasta invånare. Blir inte bättre än så.

Tänk om alla 30 är idioter och halvidioter?

Vete tusan om det ser så lockande ut
https://sv.wikipedia.org/wiki/Siorapaluk#/media/Fil:Siorapaluk.jpg
Senast redigerad av LezFear 2026-09-03 kl. 12:31.
Citera
2026-09-03, 12:55
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag vill gärna flytta tillbaka till Japan permanent. Annars får det bli Färöarna, men vet inte vad jag ska syssla med där.
Citera
2026-09-03, 13:14
Medlem
Terrorstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Nu bor jag alldeles utmärkt i den svenska skogen. Vore det inte möjligt så minns jag Uruguay som ett extremt trevligt ställe. Fint klimat, god mat och trevliga människor. Där. Utanför en by vid havet.

Dessutom lagligt att röka cannabis. Uruguay är en liten sydamerikansk pärla.
Citera
2026-09-03, 14:26
Medlem
Nisse Gandhis avatar
När jag väger samman flera olika faktorer och sedan gör en samlad bedömning,kommer jag fram till att Sverige är det bästa landet för mig.

Jag är ganska kräsen när det gäller väder och gillar varken sol,värme eller kyla.
Mitt favoritväder är 15 till högst 20 grader och gärna mulet. Därför tycker jag att sensommar och höst är de bästa årstiderna i Sverige.

Jag är glad att jag inte bor i södra Europa med ständiga värmeböljor på sommaren.
Citera
2026-09-03, 14:44
Medlem
Amsterdam, Madrid, Istanbul, Aten eller Munchen hade alla funkat om man velat bo i Europa. Längre bort runt Asien/Oceanien så hade Shanghai, Kuala Lumpur, Singapore, Melbourne, Osaka eller Busan varit najs.

Världen är stor, det finns mycket kul att se och göra. Det är en stor fördel att bo i en hub som gör det enkelt att resa runt om man vill det.

Undantagen är väl egentligen de tre sistnämnda eftersom de är andrastäder och ligger lite avsides men de är bra ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in